Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö Sida 2
Nöjesnytt Växjö Sida 3
Nöjesnytt Växjö Sida 4
Nöjesnytt Växjö Sida 5
Nöjesnytt Växjö Mingel
Nöjesnytt Växjö Sida 7
Nöjesnytt Växjö Sida 8
Nöjesnytt Växjö Sida 9
Nöjesnytt Växjö Växjös Bästa 2011
Nöjesnytt Växjö Sida 11
Nöjesnytt Växjö Rikard Wolff
Nöjesnytt Växjö Sida 13
Nöjesnytt Växjö Oklahoma
Nöjesnytt Växjö Sida 15
Nöjesnytt Växjö Sida 16 Lanna rätt tråkigt. Jag oc
h min lillasyster "turnerade" runt på olika föräldrarmöten med vår dockteater. När jag började högstadiet i Braås blev det svårare. De andra tjejerna höll på med smink och killar och det var väl inte jag. H Men i 9:an satte vi upp Tolv- skillingsoperan och jag fick rollen som Polly och spelade mot Ola som Mack the Knife. En given succé så klart. Jag kände då att teater var mitt sätt att uttrycka mig på. Jag kom ihåg att du gick på Katedrals teaterlinje, hur var det? – Jag bodde ihop med Sylvester Schlegel och Martin Rosen- gardten i ett hus på Ulriksbergspromenaden som sedermera kom att kallas för "festhuset" och revs. Ibland när jag kom hem var det replokal i mitt rum och jag minns särskilt en fest där en galen skejtare kom inspringades med en hammare och började slå i väggarna. Det var roliga tider men också jobbiga, särskilt om man hade matteprov dagen efter. Jag var mån om min utbildning och hade bra betyg i allt. Katedral har fantastiskt bra teaterlärare och mycket frihet under ansvar. Vi hade möjlighet att kunna driva fram egna idéer och projekt, som det ska vara på en konstnärlig utbildning. Det exempelvis Vija Vasco lärde mig bär jag med mig även idag. En annan bra mentor till mig har varit skådespelerskan Marika Lagercrantz. Hon lärde mig att teater inte handlar om att må dåligt utan att må bra. Det kan annars vara en bild man har av teater – att man ska ha upplevt mycket sorg och ångest för att kunna gestalta det på scen. Jag har hört att du var den enda i din klass som sökte in på Scenskolan innan studenten? –Det var nog många som ville, men inte vågade. Men jag hade gett mig fan på att jag skulle dit och sökte tretton gånger innan jag slutligen kom in. Först blev det Skara Skolscen där jag läste ihop med Noomi Rapace. Det var nog lite konkurrens mellan oss, på ett bra och kreativt sätt. Jag tror till och med att vi var för- tjusta i samma kille också där ett tag. Jag tycker jättemycket om henne och skulle gärna göra något med henne vid tillfälle. Hon är cool och har gått en annan väg. När hon inte kom in på Scen- skolan på första försöket struntade hon i den och tog sig fram på andra sätt. Men du kom in på Scenskolan, hur var det? – Jag var den enda i klassen som hade fyllt 25, förutom Lasse Hallströms son Johan som också var 25. Vi var 8 elever av 1200 16 | nöjesnytt ur var det att växa upp i Rottne? –Jag tillbringade mycket tid i fantasin, jag är bra på att skapa en roligare värld när jag har tråkigt och Rottne var ROTTNES EGEN GARBO När Lanna Olsson var fem år lekte hon indianer och cowboys med sin lillasyster Ninnie och Ola Salo. När Ola uppträdde som Elvis endast iförd sin mammas svarta tights hade Lanna sin egen dockteater och drömde om Dramaten. En dröm som skulle gå i uppfyllelse tjugo år senare. sökanden. 70-75 % av alla sökande är tjejer så det är ännu tuffare för oss. Jag har alltid känt att jag har jobbat i uppförsbacke och är van vid att saker och ting är jobbigt. Jag har aldrig haft kända föräldrar eller "rätt" efternamn. Hade jag sagt att jag hette Lanna Skarsgård hade folk haft andra förväntningar och man hade fått en annan exponering. Sedan fick jag två barn under utbildningen och var tvungen att göra uppehåll och komma tillbaka igen. Men efter tre år i scenskolan fick jag min första roll på Dramaten, och sedan dess har rollerna mer eller mindre flutit på. Och har de inte gjort det har jag skapat mina egna projekt. Sedan har jag tjatat mig till roller också, som Amelia i Bernardas hus, jag tror att Christian Tomner, regissören, sade nej till mig säkert tre gånger först. Hur är det att jobba på Dramaten? –Det finns inget som slår känslan av att stå och gråta inför ett hav av ljuslila lockar, ha ha! Nej, skämt åsido, Dramaten är en fantastisk teater och det finns inget som går upp emot att tvingas lyfta sig själv i nackhåret kväll efter kväll. Jag känner mig hemma där och gillar herr och fru Ekman. Mitt första jobb var ett inhopp i Staffan Valdemar Holms uppsättning Tre knivar från Wei av Harry Martinsson där jag spelade mot Stina Ekblad och Bibbi Andersson. Det var stort. Jag har ju fått tre barn också så det har varit ett himla pusslande, men jag älskar att arbeta. Vilka är dina roligaste minnen från teatern? –Jag gjorde en scenisk läsning av "Signora Luna" uppe i torn- rummet på Dramaten för ett litet slutet sällskap, med Stina Ekblad och Johan Rabeus. Jag var så sjukt nervös att jag nästan skrek mina första repliker, som jag för säkerhets skull hade lärt mig utantill och jag minns att publiken riktigt hoppade till. Men efteråt kom Johan Rabeus fram till mig och sa "Snygg attack där!" och det valde jag att tolka som att det fallit honom i smaken. Att satsa allt är alltid bra särskilt om man känner sig lite osäker. Hur var det att jobba med Thorsten Flinck? –Thorsten Flinck är i en värld för sig. Jag spelade rollen som piga i Fadren, där han spelade titelrollen och regisserade samtidigt. Han är på ett sätt en jävel, men också fantastisk att jobba med och väldigt seende som regissör. Han är världsmästare på "allt eller inget" – man satsar hundra procent och sedan dör man typ. Det tycker jag är en tilltalande tanke. Å andra sidan kom han alltid försent och en gång slarvade han bort min pappas gitarr. Det var när vi spelade här på Teaterbiennalen i Växjö och jag hittade den sedan på Pressbyrån vid stationen. Sedan flög jag tillbaka till Stockholm eftersom jag inte orkade sitta på ett tåg med honom i fyra timmar. Det är vansinne att arbeta med någon som missbrukar, men teater är väl den enda formen där det fungerar någorlunda, om än dåligt. Senast såg vi dig få till det med Peter Dalle i Himlen är oskyldigt blå? –Ja det var lite av ett drömsammanhang – bra manus, 70-tals- kläder, Hannes Holm, grymma skådespelare och sommar i Sandhamn. Har du några drömmar kvar att uppfylla? – Ja, massor! Just nu drömmer jag om att ta strypgrepp på hela etablissemanget och avlossa ett skott för att skapa en större medvetenhet kring den ökande barnprostitutionen i Sverige . Jag vill genomföra en klassrumsföreställning, "14 år till salu", baserad på Caroline Engvalls bok med samma namn. Jag älskar spjutspetsteater och iscensatt våld. När jag läste boken första gången kändes det som om någon slagit mig på käften. Om det blir möjligt att spela föreställning på Dramaten spelar mindre roll, tanken är densamma – att föreställningen ska ut i klassrummen! Något du vill säga till andra blivande skådespelare? – Du kan allt du vill och som Hamlet säger "Readyness is all!" ■ TEXT: ELLEN FRANZÉN FOTO: JOHAN MELLIN ROLLER I URVAL Maria i Herr Arnes Penningar, Dramaten, Regi: Birgitta Englin Amelia i Bernardas hus, Dramaten, Regi: Christian Tomner Wai i Tre knivar från Wei, Dramaten, Regi: Staffan Valdemar Holm Signora Luna en scenisk läsning, Dramaten, Regi: Staffan Roos Titelrollen i China-historien om en barnsoldat, Unga Klara, Regi: Andreas Kundler Piga i Fadren, Teater Plaza, Regi: Thorsten Flinck Cathrine i Lång dags färd mot natt, Teater Giljotin i Uppsala Josefine i Måndag midnatt. Regi: Martin Hellborgsson Sjuksköterska i Beck-Skarpt läge av Harald Hamrell Discochefen i Himlen är oskyldigt blå av Hannes Holm
Nöjesnytt Växjö Sida 17
Nöjesnytt Växjö Sida 18
Nöjesnytt Växjö Mode
Nöjesnytt Växjö Sida 20
Nöjesnytt Växjö Sida 21
Nöjesnytt Växjö Sida 22
Nöjesnytt Växjö Sida 23
Nöjesnytt Växjö Sida 24
Nöjesnytt Växjö Sida 25
Nöjesnytt Växjö Sida 26
Nöjesnytt Växjö Sida 27
Nöjesnytt Växjö Sida 28
Nöjesnytt Växjö Sida 29
Nöjesnytt Växjö Sida 30
Nöjesnytt Växjö Sida 31
Nöjesnytt Växjö Sida 32
Nöjesnytt Växjö Sida 33
Nöjesnytt Växjö Sida 34
Nöjesnytt Växjö Sida 35
Nöjesnytt Växjö Sida 36
Nöjesnytt Växjö Sida 37
Nöjesnytt Växjö Inredning
Nöjesnytt Växjö Sida 39
Nöjesnytt Växjö Sida 40
Nöjesnytt Växjö Sida 41
Nöjesnytt Växjö Sida 42
Nöjesnytt Växjö Sida 43
Nöjesnytt Växjö Sida 44
Nöjesnytt Växjö Sida 45
Nöjesnytt Växjö Sida 46
Nöjesnytt Växjö Sida 47
Nöjesnytt Växjö Sida 48
Nöjesnytt Växjö Sida 49
Nöjesnytt Växjö Sida 50
Nöjesnytt Växjö Sida 51
Nöjesnytt Växjö Sida 52
Nöjesnytt Växjö Sida 53
Nöjesnytt Växjö Sida 54
Nöjesnytt Växjö Sida 55
Nöjesnytt Växjö Sida 56
Nöjesnytt Växjö Sida 57
Nöjesnytt Växjö Sida 58
Nöjesnytt Växjö Sida 59
Nöjesnytt Växjö Sida 60
Nöjesnytt Växjö Sida 61
Nöjesnytt Växjö Sida 62
Nöjesnytt Växjö Sida 63
Nöjesnytt Växjö Sida 64
Nöjesnytt Växjö Sida 65
Nöjesnytt Växjö Sida 66
Nöjesnytt Växjö Sida 67
Nöjesnytt Växjö Sida 68
Nöjesnytt Växjö Sida 69
Nöjesnytt Växjö Sida 70
Nöjesnytt Växjö Sida 71
Nöjesnytt Växjö Sida 72
Nöjesnytt Växjö Sida 73
Nöjesnytt Växjö Sida 74
Nöjesnytt Växjö Sida 75
Nöjesnytt Växjö Sida 76
Nöjesnytt Växjö Sida 77
Nöjesnytt Växjö Sida 78
Nöjesnytt Växjö Sida 79
Nöjesnytt Växjö Sida 80
Nöjesnytt Växjö Sida 81
Nöjesnytt Växjö Sida 82
Nöjesnytt Växjö Sida 83
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Sida 85
Nöjesnytt Växjö Sida 86
Nöjesnytt Växjö Sida 87
Nöjesnytt Växjö Sida 88
Nöjesnytt Växjö Studenterbjudande
Nöjesnytt Växjö Sida 90