Kanalen 1
2 debatt & insändare veckans debatt tipsa Redakti
onen Växeln hallå! Jag tänker många gånger på de äldre som inte har några anhöriga som kan hjälpa till att fixa saker i vardagen, som tar oss yngre ett par sekunder att utföra. Det kan vara allt från att byta kanal på teven eller radion till att få upp locket på en syltburk, eller korken på en petflaska. Nej, att bli gammal innebär många gånger en evig väntan. När min lilla mamma blev inviterad till min syster på andra sidan sta’n såg vi alla fram emot att hon skulle få ett avbrott i vardagen. Vi peppade henne och sa att det skulle bli ett äventyr att få åka iväg själv för första gången – och aldrig hade vi kunnat ana hur rätt vi skulle få. Eftersom mamma hör dåligt beställde jag färdtjänst, och jag hör bra. För att de skulle sätta av henne vid rätt port var jag övertydlig till mannen i telefonen om att infarten till adressen där mamma skulle lämnas var på en tvärgata. Han fick även telefonnummer till min ”... svarade från Dakar” syster om det skulle vara så att chauffören inte hittade. Jag frågade också om jag kunde beställa returresan och det gick bra. För att vara på den säkra sidan skrev jag en lapp som mamma skulle ge taxichauffören, om att infarten till adressen gick via Odenvägen direkt till vänster vid korvkiosken. Det här kunde inte gå fel … trodde vi. Klockan 08:30 kom taxin och färden gick mot Handens centrum. Vid 10:00 ringer min syster och undrar vart mamma tagit vägen. Med hjärtat i halsgropen och några samtal senare får vi information om att taxin bör vara framme om en halvtimme. Jaha, då har de säkert plockat upp flera passagerare för samkörning tänkte vi. 10:45 får min syster ett samtal från taxichauffören som står på adressen – men i stället för i Handens centrum står han på en grusväg ute på Muskö – över tio mil från Åkersberga. Han åker tillbaka de felande fem milen och strax före tolv är mamma äntligen framme, hungrig, trött och kissnödig. Detta är parametrar som är ganska besvärliga för en 85-årig dam. Vi kollar upp returresan och även den visade sig vara fel. Nu visade det sig att mannen som tog emot beställningen svarade från Dakar. Varför kan man undra? Svaret är billig arbetskraft utomlands. Tyvärr har det visat sig att mammas resa inte den enda som blir fel. Utan att ha någon högre examen i matematik kan vem som helst förstå att när alla kostnader i slutändan betalats inklusive felkörningar hade det nog varit lönsammare om beställningarna tagits emot av personer i Sverige med bättre lokalkännedom. Det hade varit både respektfullare och lättare för de äldre om deras beställningar även blev rätt från början– och att de hämtas och lämnas på rätt adress. Teknik i all ära men det är inte alltid att GPS:er (Global Positioning System) stämmer med verkligheten – inte ens i Senegal 700 mil härifrån. Vildsvinsflock utanför Singö Handel i början på juni 2014. Foto: PEkka kari BOTTENNAPPET Dagens ris till dig, i röd Volvo parkerad nedanför Idrottshallen i Åkersberga, söndag den 23/11 som lyckats tränga in 2 Boxerhundar i en bur avsedd för en hund. Alltså utan möjlighet för hundarna att lägga sig ner, ej heller hade dom tillgång till frisk luft. Skaffa en guldfisk! Malin Trälhavet, Österskär, den 28 november. Foto: agnEta strandäng Länsmansgårdens Julmarknad 13-14 dec kl 12-16H Boka din annons i vinterns temainslag Kropp & Själ Krönika Agneta Johansson redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 ÅKERSBERGA KANALEN akersbergakanalen.se utgivning vecka 2, 3 och 4 2015 Du syns lokalt i tidningen Kanalen Verkställande direktör: Stefan Söderberg ansVarig utgiVare: Stefan Söderberg - stefan.soderberg@fixmedia.se redaktör: Charlotta Lambertz - charlotta.lambertz@fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 • www.akersbergakanalen.se Försäljning: Marie-Anne Borgenengh - marie-anne.borgenengh@fixmedia.se • Katarina Persson - katarina.persson@fixmedia.se text-annonsmaterial: Företag: annonser@fixmedia.se • Privatpersoner: privat@fixmedia.se • www.akersbergakanalen.se produktion: Jannica Sundkvist - jannica.sundkvist@fixmedia.se • Lena Emmoth - lena.emmoth@fixmedia.se tryckeri: MittMedia Print AB 2014 tryckupplaga: 21.600 ex distribution: Posten - 21.300 ex • Utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Tipsa gärna redaktionen om bra artikeluppslag! redaktionen@fixmedia.se Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19,184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se www.akersbergakanalen.se redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Skicka oss din insändare. Max 1500 tecken. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. Åkersberga kanalen nr 49 • vecka 49 • tisdag 2 december • 2014 KANALEN