Magasinet Fotboll SÅ TYCKER SVERIGES FOTBOLLSFÖRÄL
DRAR
Magasinet Fotboll KAPTEN LP TAR ÖVER
Magasinet Fotboll BILDEN: Landslagsjubel
Magasinet Fotboll SLUTGALLRAT BLAND DE YNGSTA
Magasinet Fotboll INTERVJU: Stefan Lundin.
Magasinet Fotboll SKYMNING ÖVER GÖTEBORG
Magasinet Fotboll MINISTERNS HJÄRTESORG
Magasinet Fotboll REPORTAGE: IK Sätra fick nytt li
v
Magasinet Fotboll TOOLKIT: Expected goals
Magasinet Fotboll ÖVERTID: Landsbygdens lyft
Magasinet Fotboll KRÖNIKA: Karl-Erik Nilsson KRÖNI
KA. KARL-ERIK NILSSON SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS ORDFÖRANDE Alla vinner på Friends Snart fyller Nationalarenan Friends Arena fem år. Två fina ”presenter” har fotbollen redan fått, fullsatt arena i det magiska VM-kvalet mot Frankrike, och innan dess fullt hus i Uefa Europa Leaguefinalen mellan Manchester United och Ajax i maj. En final som gav 290 miljoner kronor i turistekonomiskt överskott till stat och kommun, vilket visar att även samhället tjänar på de stora matcherna. MATCHERNA ÄR bevis på att vår fina arena fyller vårt och omvärldens behov, och att fotbollens satsning med arenan var rätt. Beslutet som togs 2006 var modigt. Det var en arena som inte skulle byggas av en kommun eller stad utan av flera intressenter – Fabege, Jernhusen, Solna stad, SvFF och Peab – eftersom vare sig stat eller kommun ansåg sig ha ekonomi eller intresse av en ny arena. Fotbollen valde heller inte att lägga över arenafrågan till kommande släkte. Svensk fotboll fick 490 miljoner för gamla fina Råsunda och satte in 300 miljoner som ”vårt kapital” i arenan (vilket ska värderas först när den ska säljas eller då vi av annat skäl inte ska vara delägare). Under 75 år med Råsunda ägde vi allt från 4 till 100 procent, och som tur var stod fotbollen som ensam ägare när Nationalarenan tillkom. I boken ”Råsunda 75 år” belystes frågan i medierna på exakt samma sätt när den invigdes: Vem ska ha nytta av en så stor arena? Utöver detta använde vi överskott från mästerskap att täcka vår del av kommande driftunderskott, senare via Corporante (Folksams köp) och nu arbetar vi för en långsiktig lösning med Fabege, som vi nu äger arenan fullt ut tillsammans med. FÖR ATT HA EN RIKTIG Nationalarena i fotboll fanns inga alternativ då – och det gör det inte nu heller. Publiksiffrorna ”TROTS ALLA UTMANINGARNA SÅ KLARADE VI DET. TACK VARE ETT FANTASTISKT REGIONALT SAMARBETE FRÅN START TILL MÅL, ETT LAGARBETE NÄR DET ÄR SOM ALLRA BÄST.” (se sid 43) och intresset för fotbollen är också värd en arena av Friends kaliber. Vi kommer att få leva med ett visst driftsunderskott, men vi ägare, numera driftbolaget AEG/Stockholm Live, har höga ambitioner för att förbättra allt över tid. Glöm heller inte att arenan var loket som drog i gång det som heter Arenastaden i dag, och som år 2020 kommer att ge stat och kommun 18 miljarder årligen från det området genererar i form av arbete, kommersiella fastigheter, handel och boende. Det internationella besöksinslaget var enormt på Uefafinalen. 87 procent av de hitresta övernattade, 13 procent stannade över dagen. 96 procent av de övernattande bodde i Stockholm, resterande 4 procent utanför staden. De utländska turisterna genererade 282 miljoner kronor i omsättning. Stockholm som arrangörsstad fick mycket högt betyg: 4,5 på en femgradig skala. Betyg 4,3 för hela besöket samt att utläggen var värda pengarna, och 4,4 för all service. Bland stockholmarna ansåg man att Europa League var viktig för Stockholm (4,4), samt att det var viktigt för Stockholms image att ha finalen, betyg 4,5. Friends Arena får det högsta betyget i undersökningen – 4,6 – och 4,5 för atmosfären. ALL FAKTA VISAR BETYDELSEN av stora internationella fotbollsmatcher för såväl fotbollen som samhället. Vi blev alla vinnare, trots alla utmaningarna så klarade vi det. Tack vare ett fantastiskt regionalt samarbete från start till mål, ett lagarbete när det är som allra bäst. Stora matcher och mästerskap var en stor del i att Nationalarenans kom till. År 2013 slog vi även publikrekord i samband med Dam-EM-finalen. Fotbollen har därför många skäl att söka fler utmaningar framöver. Den 7 oktober möter vi Luxemburg på en arena som Europa ger högsta betyg. Låt oss vara lite stolta och fira det … gärna med en ny seger! 45