Hemma i HSB Göteborg 1
FRAMTIDSSAMHÄLLET FRAMTIDENS BOENDE 1 000 persone
r i åldrarna 18–70 år, från Kungsbacka i söder till Lysekil i norr, fick under våren 2019 svara på frågor om hur de vill bo och leva i framtiden. 76 procent svarade att de i dag har egen bil och 80 procent tror att de kommer ha det i framtiden. Personer under 40 år har bil i lägre utsträckning och tror inte heller lika ofta att de kommer att ha det i framtiden. Bakom undersökningen står HSB Göteborg. där cd-samlingen sedan länge slängts ut till förmån för Spotify. Bara en sak är säker – utan fungerande kristallkula finns inget framtidsfacit. Den tekniska utvecklingen sker i rasande fart och det vi just nu tror är nästa stora trend kan vara passé i morgon. Samtidigt är nyproduktion av bostäder en betydligt långsammare process. Lena Josgård påpekar att många beslut måste fattas utan någon som helst möjlighet att ha full koll på människors behov om fem-tio år. Ett sätt att komma runt den här ovissheten är att bygga flexibelt. − Redan från start kan man ha med sig att parkeringsgaraget ska gå att göra om till något annat, senare, om platserna inte längre går att hyra ut. Med lite högre takhöjd kan ytan till exempel bli butik, säger Lena Josgård. HEMMA I HSB 1.2020 / GÖTEBORG Elbilar är ett annat frågetecken. Enligt organisationen Elbil Sverige går försäljningen stadigt uppåt och kan hända kommer folk äga bil även i framtiden, en elbil. − I många av våra nyproduktionsprojekt bygger vi ett antal elbilsplatser och förbereder så att det smidigt ska gå att ställa om till fler, exempelvis genom att förbereda med tomrör för eldragningar i väggarna, säger Lena Josgård. Ett nytt initiativ från stadens sida är att jobba fram olika mobilitetsåtgärder i samband med nybyggen. Oskar Löf berättar att det innebär att Göteborgs stad och fastighetsägaren skriver avtal om lösningar som kan motivera färre parkeringar. − Det är åtgärder som ska göra det lätt att leva utan bil. Man ska inte känna att man saknar bilen i sin vardag, säger han. HSB brf Sannaparken i Majorna är ett exempel. Det är ett bostadsområde som byggs nära kollektivtrafik, en aspekt som är högt upp på önskelistan när HSB Göteborg letar ny mark att bygga på. För att de boende i brf Sannaparken ska upptäcka kollektivtrafikens fördelar kommer de att få Västtrafikkort när de flyttar in. Bilpool på området är ytterligare en åtgärd inom mobilitetsavtalet. Ett annat HSB-område med mobilitetsåtgärder är det kommande trähusprojektet på Gibraltarvallen. Här satsar HSB Göteborg stort på att de boende ska ta sig fram på två hjul. Bland annat genom en cykelpool med allt från el- och lastcyklar till hopfällbara cykelmodeller. Dessutom ordnas rum för cykelservice och stöldsäkra, väderskyddade cykelparkeringar. ■