Hemma i HSB Malmö 1
MEDLEM Förmånliga regionala erbjudanden för dig s
om är medlem i HSB SKA DU SÄLJA DIN LÄGENHET? T ECKNA EN FÖRSÄKRING FÖR FEL I BOSTADSRÄT T! Visste du att köplagen ger den som köper din lägenhet rätt att kontakta dig i upp till två år efter försäljningen, och kräva ersättning för fel som upptäckts? Om inte, så är du knappast ensam. Men nu finns en försäkring för fel i bostadsrätt som ger trygghet genom att skydda både köpare och säljare mot komplicerade utredningar och ekonomiska bakslag efter försäljningen. F el som upptäcks i en bostadsrätt efter försäljning kallas ofta ”dolda fel” i folkmun, men en mer korrekt term är ”fel i bostadsrätt”. Det handlar om fel som funnits redan vid försäljningen men som inte varit möjliga att upptäcka, eller kunnat anses vara förväntade. Ibland börjar den som köpt en lägenhet renovera och upptäcker fuktskada i badrum, bristande elinstallationer, konstruktionsfel eller liknande. Det kan också röra sig om att den angivna kvadratmeterytan visar sig vara felaktig eller att det kommer en höjning av månadsavgiften som ingen meddelat vid försäljningen. För att du som säljer din lägenhet ska kunna känna dig trygg både under och efter försäljningen har HSB Malmö tagit fram en försäkringslösning för fel i bostadsrätt tillsammans med försäkringsförmedlare Willis Towers Watson Sweden AB. Försäkringen kostar 4200 kronor – ett engångsbelopp – och gäller i två år från och med överlåtelsedatum. Genom försäkringen får du som säljare hjälp med hur du ska gå tillväga om ett eventuellt krav inkommer efter försäljning. Försäkringsbolaget Gjensidige utreder om det faktiskt rör sig om ett fel i juridisk mening, och utbetalar ersättning till köpare som fastställts av försäkringsbolaget efter skadeutredning. – Försäkringsbeloppet är 500 000 kronor och utgör det belopp som kan utgå avseende köparens rätt att få prisavdrag eller ersättning för avhjälpande av felet. Skulle du som säljare bli stämd av köparen på grund av ett fel i bostadsrätten kan du få ersättning för advokatkostnader om felet omfattas av försäkringen, säger Marie Gulbrandsen, sales associate på Willis Towers Watson. Situationer som rör fel i bostadsrätter har ökat markant på senare år – dagens köpare är betydligt mer upplysta än de var för 20 år sedan. Maria Nordlund som är medlemsutvecklare på HSB Malmö har mött många medlemmar som känt sig oroliga för uppdagade fel efter frånträde vid lägenhetsförsäljningar. – Det är en stor affär att sälja eller köpa en bostadsrätt och det kan vara knivigt att hålla reda på skyldigheter och rättigheter. Att teckna Uppdaga Borätt innebär en trygghet för både köpare och säljare. Man köper sig bekymmersfrihet helt enkelt. För HSB Malmö är försäkringen ett sätt att skapa mervärde i medlemskapet, ett värde som inte tar slut den dag medlemmen flyttar ifrån sin HSB-lägenhet. – Trygghet är en av grundstenarna i HSBs värdegrund, och finns med i allt vi gör. Även om det är säljaren som tecknar den här försäkringen skapar den ökad trygghet för såväl köparen som bostadsrättsföreningen. Är du intresserad av försäkringen vid försäljning av din bostadsrätt kontaktar du din mäklare. För mer information gå in på hsb.se/medlemserbjudanden försäkringen • Försäkringen för fel i bostadsrätt kostar 4200 kronor för dig som är HSB-medlem, och riktar sig till alla som ska sälja en bostadsrätt. • Med försäkringen får du som säljare hjälp att hantera ett eventuellt fel som upptäcks av köparen efter överlåtelsen, samt hjälp med den eventuella kostnaden som uppstår för avhjälpande av felet, upp till 500 000 kronor. • Försäkringen gäller under de två år som köparen enligt köplagen har rätt att påtala eventuella fel. FÖR DIG SOM