Marknad Örebro 1
MARKNAD ÖREBRO MÖTER Linde Energi är inne i en hå
llbarhetsresa som visat vägen fram till deras vision: ”Vi är kraften i framtidens Bergslagen”. vara småskaliga, det finns ett värde även i det. Att växa snabbt är inte alltid det viktigaste. Om man tänker sig att ni ligger i framkant med det arbetsätt ni har hur uppfattar du att branschen reagerat. Har man börjat titta på er och ta efter? – Vi märker det mer och mer när vi kommunicerar ut våra budskap. När det kommer till Solhagen så har vi haft otroligt mycket respons från media, företag och organisationer. Många som vill lära sig hur vi gjort men också andra som vill inleda ett samarbete. – Idag hade vi ett gäng från Karlskoga energi och miljö här, för någon vecka sedan var det en investerare som vill expandera och bygga solanläggningar men möter konflikten mellan jordbruksmark och energiproduktion. De är danskar och hade hört talas om att vi hade hittat en lösning så de hörde av sig för att se om vi kunde hitta ett samarbete. Man upplevde oss som innovativa. Så där blir det ringar på vattnet. Vi närmar oss slutet på intervjun och vi kommer återigen in på Linde Energis arbete som gett utmärkelser som miljöprisnomineringen och guldnivån i EcoVadis index samt regionens tävling om cykelvänlig arbetsplats där man vann. – Ja, vi gör mycket bra saker som vi skickar in och berättar om och då får vi även ny energi när vi får positiv återkoppling och uppmärksamhet på det. Att jag sitter i stolen framför Jens Isemo är också ett resultat av deras kommunikationsarbete då jag noterat och nappat på budskapet och velat veta mer om företaget. – Fredrik Klingvall heter han som är ansvarig för vår kommunikation och det är han som har paketerat mycket av det som vår personal har gjort. Han har en väldigt stor roll i det här arbetet. – Fram till 2018 hade vi en person som jobbade med information men vi kom fram till att vi behöver kommunicera mer och anställa en kommunikationsansvarig. Då hade vi en förhandling med våra fackliga representanter som ifrågasatte varför vi skulle anställa en kommunikationsansvarig när vi behövde en drifttekniker. Här började Jens fundera över vad Linde Energi hade att kommunicera överhuvudtaget? Vem vill höra om de saker som vi gör? Tänkte han. – Jag kommer ihåg det så väl och så här i efterhand så får vi in en person som brinner för de här frågorna och som är duktig på att paketera. Det är fantastiskt vad han har gjort ur ett kommunikativt perspektiv. Nu är det ingen som undrar vad vi kan kommunicera. Men det är bara tre år sedan som vi pratade om att vi behövde en drifttekniker istället. Vad händer framåt nu för er? Hur ser planerna ut? – Den här resan har vi börjat nu. Vi vill fortsätta med det här på olika sätt. Det som kanske är lite speciellt är den här tomat- och räkodlingen där vi är jätteglada för att få vara med i etableringen och att vi har en roll i Sveriges grönaste industriprojekt. Framför allt att det för vår byggd är ett helt nytt område som kräver nya kompetenser. Det blir ett extra skyltfönster för alla inblandade. ® Coachande ledarskap Den här utbildningen tar dig med på en resa som kommer beröra dig. Utbildningen är ett samarbete mellan Örebro Volley och Nercia. Under tre utbildningsdagar kommer du träffa Olle Anfelt som jobbar med ledarfrågor inom Olympiska kommittén samt utvecklar företag runt om i Sverige. Läs mer på nercia.se eller kontakta Johan Stunz. Tel: 070-399 03 00, Mail: johan@nercia.se 22