Feeling - Modebilagan till Nolltretton & Nollelva
1
MODE Från idé TILL FÄRDIG PRODUKT I hela sitt liv
har Annelie Thyrén arbetat och brunnit för Text & Foto: Kristian Andersson kläder och mode. Hon har en gedigen bakgrund som designer inom modebranschen, vilket genom åren givit henne stor erfarenhet och kunskap - något hon förvaltat i sitt eget varumärke NOOR of Sweden, som också öppnade sin första butik i Norrköping under Kulturnatten 2016. Nu siktar Annelie på att etablera sitt klädmärke ordentligt, öppna fler butiker och sprida sina kollektioner i Sverige. Annelie är född och uppvuxen i Falköping, men har flyttat runt mycket under sitt liv. Det var dock i barndomshemmet som hennes intresse för kläder tog sin början. - Min mamma var modeintresserad och hon var alltid väldigt välklädd. Dessutom var hon duktig på att sy, berättar Annelie och fortsätter; - Jag har också en moster som var skicklig på att sy och sticka, så både min mamma och moster inspirerade mig, vilket lade grunden för mitt egna intresse. Jag visste tidigt att det var kläddesigner jag ville bli. På gymnasiet gick Annelie humanistisk linje med inriktning på olika språk, och visst fanns det en anledning till hennes val. - Jag läste franska, spanska, engelska och latin. Min tanke var att det är bra med breda språkkunskaper om man en dag ska jobba med mode, särskilt franska eftersom Frankrike är ett land som är stort inom modevärlden. Det gav mig en bra grund innan jag läste vidare på den textila banan, förklarar Annelie. Vidare studerade Annelie på Tillskärningsakademien i Stockholm. Därefter flyttade hon till Norrköping och studerade produktutveckling för konfektionsindustrin vid Lennings Textilinstitut. Strax därefter började hon arbeta på Fix barnkläder i Söderköping som designer. - Fix blev senare uppköpt av ett företag i Borås som flyttade verksamheten dit - och jag följde med. Därför bodde jag även några år i Vegby utanför Borås, berättar hon och fortsätter; - Men sedan gick flytten tillbaka till Norrköping. Jag började jobba på ett företag som hette Sports Active, ritade modeller och gjorde mönster och måttlistor, därefter arbetade jag på Hemi, vilka också inriktade sig på barnkläder, men då främst barnoveraller och ytterplagg. DRÖMMEN BLEV SANN Mellan åren 2007 och 2015 var Annelie anställd på Stadium och ansvarade för designen av ett av deras egna varumärken, Race Marine. - Den tjänsten gav mycket erfarenhet. Särskilt eftersom huvuduppgiften var just design. Det var också då som min idé om att designa egna kläder tog fart på allvar, även om jag haft drömmen med mig från en tidig ålder, säger Annelie och tillägger; - Jag kände att mina utbildningar och mina jobb under åren givit mig det som krävs för att starta ett eget varumärke. Annelie hade redan vid ett tidigt skede klart för sig vad för slags kläder hon önskade skapa, samt en idé om ett bra namn. Hon ville på något sätt representera norden, Skandinavien och Norrköping. Därför föll valet på NOOR, som betyder ljus. - NOOR of Sweden designar kläder primärt för kvinnor och jag vill skapa en tidlös kollektion av stilrena plagg med god passform och hög kvalitet. Det ska vara bekvämt att bära våra kläder samtidigt som de ska vara vackra och så hållbara som möjligt, både för kunden och miljön, förklarar hon och berättar vidare; - Sedan starten har verksamheten rullat på. Vi har en ny, fräsch webbsida, vi har skaffat ambassadörer som representerar varumärket och även jobbar med försäljning samt hittat flera återförsäljare. Målet är att öppna fler butiker i fler städer i framtiden. Hur ser klädtrenden ut i vår? - Vi kommer att ha blommigt, prickigt, spets- och plisserade material - alltså kläder med veck. Kvalitéer som lin, tencel, viskos och bomull utgör den största delen av vårens plagg. Färger som marint och andra blåtoner, vitt, grönt och rosatoner. Plaggen kommer ha knytdetaljer och trumpetärmar som också ligger i trenden. Men NOOR jobbar inte med korta trender, du skall kunna använda dina NOORplagg i många år och ändå känna dig rätt klädd. Vad är roligast med att driva eget företag? - Mångsidigheten, att få bygga ett företag från grunden. Att vara delaktig i alla delar. Ekonomi, marknad, försäljning etcetera. Den kreativa processen att följa produkten från en idé till färdig design. Att sedan få responsen och feedbacken från kunderna direkt i butiken, ger mig möjligheten att hela tiden utvecklas och bli bättre på det jag gör, att få vara sin egen och ta egna beslut. FAKTA Annelie Thyrén Ålder: 51 år Bor: Kneippen, Norrköping. Familj: Man, två döttrar, en hund och en katt. Gör: Äger och driver NOOR of Sweden och är utbildad designer i grunden. Intressen: Mode, konst, musik, inredning, god mat, matlagning. Vill resa: Marocko Klädtips: Satsa på plagg som du kan ha både till vardag och fest, kläder som du kan ”dressa upp eller dressa ner” med olika accessoarer och skor. Välj plagg i lättskötta och sköna material, är det inte bekvämt kommer du inte använda dem. Festklädsel: Gärna en svart klänning, top eller blus med kvinnlig passform i en härlig kvalité. Ett par snygga skor till blir pricken över i:et. 18 FEELING