STT 1
STT Vecka 37 onsdag 13 september 2017 Motor - Tem
asidor i STT Klassisk sportbil gör comeback – i Sjuhärad SPORTBIL En ny sportbil med DNA från en gammal klassiker har sett dagens ljus i Sjuhärad. Efter ett intensivt utvecklingsarbete har von Braun Sports Cars i Skene presenterat en exklusiv förserie av Indigo 3000R. Nu förbereds en småskalig produktion med fler versioner. Med utgångspunkt från idén att använda svenska komponenter från den svenska bilindustrin började Arvikabaserade företaget Jösse Cars 1994 att tillverka en ny sportvagn – Indigo 3000. 1996 levererades det första exemplaret som följdes av endast 42 exemplar innan Jösse Cars gick i konkurs 1999. Men i slutet av 2014 meddelade von Braun Sports Cars att företaget köpt upp rättigheterna till den klassiska svenska sportbilen. Intresset från branschen var stort när Skeneföretaget berättade om sina planer, att i begränsad upplaga göra en förserietillverkad sportvagn, baserad på befintlig teknik från Indigo 3000. En bil baserad på enkla uppdateringar av 20 år gamla funktioner och kvalitetsstandarder visade sig dock varken vara praktiskt eller certifieringsmässigt möjlig att ta ut på marknaden. Därför har von Braun Sports Cars under tre års tid utvecklat en till stora delar helt ny bil, med stor respekt för Indigons populära DNA och grundlayout. Endast fem procent av ursprunglig form och konstruktion återstår. Men ägare till den gamla modellen har varit delaktiga i förändringsprocessen genom att definiera detaljer som anses tillhöra bilens särskiljande och mest värdefulla egenskaper. Torbjörn von Braun, initiativtagare till projektet, beskriver arbetet som intensivt, pressat och lärorikt. Nu är forskning och produktutveckling till största delen klar. Motorentusiasternas blickar riktades under sommaren mot Sjuhärad när en förserie om tio exemplar lanserades. – Det känns fantastiskt roligt, men väl medvetna om att vi har en lång resa kvar, säger Torbjörn von Braun och fortsätter: – Den kritiska granskningen har Indigo 3000R visar ett tydligt släktskap till den 20 år äldre föregångaren men är modernare och till 95 procent ny. Bland annat ett nytt frontparti, bakvinge och ett flertal förbättrade funktioner. Under huven finns en 2,9 liters sexcylindrig, dubbelturbomatad motor med över 300 hästkrafter och 400 newtonmeter. FOTO: PRESSBILD vi framför oss. Den när kunder börjar köra och använda sina bilar, men också när testjournalister börjar göra sina utlåtanden. Än så länge rullar Indigo 3000R på vägarna endast med tekniker och testförare vid ratten. Under hösten slutförs tester och prov för den omfattande europacertifiering som genomförs. Samtidigt för bereds en småskalig produktion. Den nygamla sportbilen sätter nu Sjuhärad på kartan i motorvärlden. – Människor har visat stor entusiasm och positiva reaktioner. Själva vill vi mycket mer, men inser också vilken gigantisk utmaning som vi antagit, säger Torbjörn von Braun. LENA CARLSSON redaktion@stthuset.com 11 Boka en SCHEMALAGD* SERVICE senast den 30/9, bjuder vi på 30L BENSIN/ DIESEL. Kan ett mörkerseende autobromssystem begränsa antalet älgolyckor med dödlig utgång? FOTO: YLVA HIDENG Möjligt med färre allvarliga älgolyckor TRAFIKOLYCKOR Sep tember och oktober är de två månader då allra flest älgolyckor med dödlig utgång sker i Sverige. Forskning visar på ett nytt sätt att förhindra en stor del av dem. Årligen inträffar drygt 5 000 älgolyckor och i snitt avlider fem personer. Nu visar ny forskning från Folksam att med framtida autobromssystem skulle en stor del av dessa dödsolyckor kunna förhindras. – Den vanligaste dödsolyckan med älg sker på en rak väg i mörker. Hastigheten har varit över 70 kilometer i timmen och föraren har i de flesta fall inte hunnit bromsa innan kollisionen, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, i ett pressmeddelande. Upp till 45 procent av de analyserade dödsfallen hade potentiellt sett kunnat förhindras med hjälp av ett mörkerseende autobromssystem. De autobromssystem som finns på marknaden idag har begränsningar i komplett mörker samt i de fall då inte bilens strålkastare hjälper till. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com (värde av cirka 400:-) *service som enligt fabrikanten ska utföras vid viss ålder och miltal Ni vet väl om att när ni utför service hos oss, får ni stämpel i serviceboken och är bilen yngre än 12 år får ni 1 års gratis assistans! Välkommen till oss på Boråsvägen 19 i Svenljunga! www.svenljungabilteknik.se • 0325-135 10 • info@svenljungabilteknik.se