STT 1
HALLÅ DÄR! 14 En bilaga som medföljer STT vecka 4
2013 UF-Special Frame UF satsar på inredning TRANEMO En ram som visar bilder från båda sidor och står utan stöd är affärsidén som utvecklats av UF Frame på Tranemo gymnasium. I butiker och på caféer och restauranger ställs skyltar med menyer och erbjudanden upp. Men de har bokstavligt talat en baksida, som inte kommer till nytta. Det problemet har Frame UF löst. – Själva idén fick vi från Julias pappa som funderat på det här flera år tidigare. Vi tyckte det var en bra uppfinning och bestämde oss för att testa om vi kunde få det att fungera. Vi hade många egna idéer men i den här såg vi en stor säljpotential, säger Adam Josefsson. VÅ D Tillverkar lokalt Ramen, som gruppen på fyra elever tagit fram, har reptålig plast som inte reflekterar ljus. Än så länge har de tillverkat ett hundratal ramar, träet kommer från Larssons Trä och de monterar ihop V T MÅ A FÖ ramarna själva. – Vi har fått ordrar redan, många blev intresserade när vi gjorde vår marknadsundersökning, berättar Alfred Hultin. De började att utveckla sitt företag i augusti, framförallt lade de mycket arbete på att ta fram en affärsplan. – Det är väldigt skönt att se att vi fått klar vår produkt och att den fungerar så bra. Vårt mål är att driva företaget vidare efter skolan också, säger Emma Karlsson. Utvecklar produkten VÅRT MÅL ÄR ATT DRIVA FÖRETAGET VIDARE EFTER SKOLAN. EMMA KARLSSON De har redan planer på att ta fram fler ramar i svart och i vitt, för tillfället har de bara en i massivt trä. – Förutom att den är väldigt bra för butiker och restauranger, så är det även en snygg inredningsdetalj för hemmet. Många har öppen planlösning och det kan vara kul med en ram som visar foton från båda sidor. Just nu håller Frame UF på att förbereda sig inför kommande mässor på PRODUKT MED EFTERFRÅGAN. Frame UF, som tillverkar och säljer ramar, drivs av elever från samhällsprogrammet och ekonomiprogrammet. Åhaga och i Tranemo. – Där kommer vi vara med och tävla med produkten och vi arbetar för fullt med att ta fram en snygg monter. Vi kommer också att åka runt till olika företag och sälja, det verkar finnas ett intresse för våra ramar. KRISTIN STÅHLKRANTZ Frame UF Produkt: Ramar som kan visa information från två håll och stå utan stöd. Delägare: Adam Josefsson, ekonomiansvarig, Julia Sandqvist, vd. Emma Karlsson, inköpsansvarig/produktansvarig och Alfred Hultin marknadsansvarig. Utbildning: Samhälls- och ekonomiprogrammen på Tranemo Gymnasieskola. Lurar tjuvarna på stranden TRANEMO Var gör man av sin mobil och plånbok på stranden eller gymmet? Tjejerna i Sunguard UF har hittat på en fiffig lösning som lurar tjuvarna. – Vi har konstruerat en värdesaksgömma som är bra att ha när man till exempel ligger på stranden och vill gå och bada. Tjejerna plockar fram ett gäng schampo- och tvålflaskor. Flaskorna har ett nästan osynligt snitt och kan plockas isär. – Vi har satt fast ett säkerhetssnöre i botten av EGEN UPPFINNING. Malin Johansson går ekonomiprogrammet och Sofia Alexandersson det tekniska programmet. Tillsammans har de uppfunnit en smart värdegömma för att använda på stranden eller på gymmet. FOTO: KRISTIN STÅHLKRANTZ tjuvar lära sig hur de ser ut. Dels är det också bra för miljön att de återanvänds. Tillverkning i full gång DET ÄR BRA DET ÄR B ATT ALLA FLASKOR ÄR OLIKA, SÅ INTE TJUVAR LÄR SIG HUR DE SER UT. flaskorna, så att de inte öppnar sig om man lägger i saker med lite tyngd. Vi har valt att använda tomma förpackningar som annars skulle slängas, dels för att det är bra att alla flaskor är olika. Då kan inte Varje flaska tar cirka tio minuter att konstruera om och just nu håller på för fullt att tillverka fler. – Det verkar finnas en stor efterfrågan och det är många som frågar efter vår produkt. Det är väldigt roligt att få vara kreativ. Om försäljningen går bra så kan vi absolut tänka oss att fortsätta med vårt företag efter skolan. Det är en sak att lära sig teori i skolan, en annan att praktisera det man lärt sig och det är jättekul. Under ett par dagar, bland annat imorgon 25 januari har tjejerna en insamling av tomma flaskor på ICA i Tranemo. – Om man skänker tomma förpackningar till oss får man 20 procents rabatt på en valfri produkt, berättar de. Tjejerna ska också vara med på mässsorna på Åhaga och i Tranemo och arbetet med att ta fram en monter är i full gång. – Den ska vara ljus och glad och ge en känsla av sommar och strand. KRISTIN STÅHLKRANTZ Sungard UF Produkt: Smart värdegömma att ha med sig på stranden eller gymmet. Delägare: Malin Johansson och Sofia Alexandersson. Utbildning: Teknik- och ekonomiprogrammen på Tranemo Gymnasieskola. FOTO: KRISTIN STÅHLKRANTZ Rekryteringsmässa i Tranemo Sporthall 31 januari 2013 Eleverna utvecklas genom eget företagande TRANEMO Sarah Kristoffersen har tidigare jobbat med Ung Företagsamhet som lärare på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn. Nu är hon engagerad i ett nytt projekt, ”Ta drivet vidare”, finansierat av Leader Sjuhärad som ska utveckla företagande bland unga på landsbygden. Vad är det för projekt du jobbar med? – Projekten drivs av Ung Företagsamhet. Pengarna kommer från Leader Sjuhärad som utvecklar landsbygden. Vi har tidigare drivit projektet ”Våga vara egen” som berörde Tranemo och Herrljunga. Det pågick 1,5 år och avslutades vid årsskiftet. Syftet var att få fler företag inom UF att överleva när eleverna slutat gymnasiet. Det projekt som börjar nu heter ”Ta drivet vidare”. Vad har ni gjort i projektet ”Våga vara egen”? – Vi har varit ute på gymnasieskolorna på UF ungefär två gånger i månaden och träffat eleverna. Vi har jobbat med att utveckla kontakter med elevernas rådgivare i näringslivet. Vi har också anordnat de lokala UF-mässorna, i Tranemo hålls den på Rekryteringsmässan 31 januari. Vad handlar det nya ”Ta drivet vidare” om? – Projektet ska pågå fram till mitten av 2014 och gäller Tranemo, Herrljunga, Ulricehamn och Mark. Det handlar om att utveckla entreprenörsskapet redan i grundskolan. Vi ska också samla exempel där eleverna har startat egna företag efter skolan. Det ska resultera i en bok. Vi tittar på internationalisering, hur vi kan knyta ihop oss med utländska projekt genom internationella samarbeten. Hur mycket arbetar du med detta? –75 procent av min tid. Resterande delen driver jag eget företag. Är UF bra även om man inte blir företagare? – Ja, eleverna utvecklas och inser vad de är bra på. De kan få idéer om vad de vill inrikta sig på i framtiden. Hur deltar ni på mässan 31 januari? – Vi ska ha en Innovation Camp, en kreativ workshop. Där får ettor, tvåor och de som vill i årskurs nio, testa entreprenörskap, lösa problem, träna samarbete och handlingskraft. ANN SOFIE WAHLBERG PROJEKTLEDARE. Sarah Kristoffersen var tidigare UF-lärare på Tingsholm. Hon är advokat i grunden och uppvuxen i en företagarfamilj. Nu leder hon sitt andra projekt inom Ung Företagsamhet. FAKTA FAKTA