Fjärrvärmetidningen nr 2-2016 1
ns Dahlbäck tipsar om att kontrollera tryck och t
emperatur samt vara observant på eventuella läckor. Foto: LASSE FREDRIKSSON erhet – men lite koll skadar inte – Nej. Vi besiktigar självklart alla system innan de ansluts till vårt nät. Baserat på mångårig erfarenhet av fjärrvärmecentraler och energirådgivning beskriver Hans Dahlbäck kundanläggningarna som både robusta och driftsäkra. Han berättar lyriskt om den undercentral som han var och kikade på helt nyligen: – Den installerades på 1950-talet, i samband med att fjärrvärmen kom hit till Västerås, och den har fungerat allt sedan dess. Vem är det som normalt tar initiativet till att fel som uppstår fixas? – Det är i de flesta fall kunden som märker att det blir kallt och ringer oss eller sin VVS-leverantör, säger han och förklarar att även om Mälarenergi erbjuder olika typer av service- och komfortavtal är det fritt fram att välja valfri entreprenör. Premierar optimering Anläggningarna håller bra, men Hans Dahlbäck betonar i alla fall att de kräver Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2016 viss omsorg. I den regelbundna tillsynen bör bland annat kontroll av tryck och temperatur samt läcksökning ingå. Alla fjärrvärmeleverantörer vill att returvattnet ska ha en så låg temperatur som möjligt. Flödestaxa är ett sätt uppnå god avkylning. Mälarenergis premiesystem är ett annat sätt att belöna de större kunder (inte villor) som sköter sina anläggningar genom att exempelvis aktivt justera reglerkurvor och följa Q/W-värdet: – I vårt flödspremiesystem jämförs temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående fjärrvärmevatten i centralen med medelvärdet för alla stora kunder och de som sköter avkylningen får pengar tillbaka. Hur bedömer du kundernas intresse för att optimera sina anläggningar? – Villaägare med liten årsförbrukning, kanske så låg som 10 MWh, har kanske inte så mycket att tjäna. Större fastigheter, framför allt bostadsrättsföreningar, är mer på hugget. Hans Dahlbäck säger med visst vemod att han saknar de ”gamla hederliga” fastighetsskötarna. Idag klipper en upphandlad entreprenör gräs, en annan städar och en tredje sköter exempelvis lampbyten. Fjärrvärmecentralen riskerar att hamna mellan stolarna: – Därför försöker vi nå nya målgrupper, framför allt tekniska konsulter, med information om hur kundanläggningar fungerar och bör skötas. Lästips: Nu även på webben I Fjärrvärmetidningen har det senaste året haft en serie kallad Teknikskolan. Syftet med skolan är att lyfta teknik och förvaltning av fjärrvärmesystemen. I skolan har vi tittat närmare på de olika delar som möjlighet en god drift och förvaltning av fjärrvärmenät och fjärrvärmecentral. Nu har vi samlat alla delar i skola på www.svenskfjarrvarme.se. 25 ◾ PER ERIKSSON