Kanalen 1
nr 38 • vecka 38 • tisdag 20 september • 2016 Åke
rsberga kanalen samhälle &politik Gamla bussar utan bälte är fortfarande i trafik Pendlaren Per Ekström, som bor i Margretelund, har reagerat på att när han åker buss 628 mot Danderyd så saknas det så gott som dagligen tillgång till bälten i bussen. Nu lovar Arriva bättring. – Jag åker kring 7.30 på morgonen varje vardag. Nästan varje gång så kommer det en gammal buss som saknar bälten. Det verkar vara en och samma buss som går den turen. Två gånger bara under en tre-veckorsperiod har jag ringt till SL:s kundtjänst och påtalat det här och ifrågasatt om de tycker att det är okej att vi färdas på landsväg och motorväg i över 90 km/h utan bälten. Det känns ju som att det är helt förlegat, säger Per Ekström som pendlat i över tio års tid. Flera gånger har alltså Per kontaktat SL utan att någon förändring skett. När Kanalens reporter ringde upp Arriva, som har ansvar för driften av www.ctc.se Upplev friheten – välj CTC du också! När du väljer en värmepump från CTC väljer du också en proffsig installation och många bekymmersfria år framöver. Varvtalsstyrda, hög verkningsgrad och pekskärm i färg gör CTC GSi-12 och CTC EcoAir 510M till några av de bästa värmepumparna i klassen. Med CTC Komplett™ får du dessutom allt Boka kostnadsfritt hembesök och få 5 Triss Boka på ctc.se installerat och klart av ett proffs. Mest varmvatten i klassen Svensktillverkade Sparar upp till 85% * Energiklass – golvvärme eller radiatorer, inkl. styrning. CTC EcoAir 510M golvvärme A+++, radiatorer A++, inkl. styrning. ÖPPET: VÄDDÖ AH:S RÖRSERVICE AB 070-557 74 41 ÅKERSBERGA RINALDO & ERIKSSON VVS AB 08-540 207 95 Månd–Fred ......10–19 Lördag ...........10–17 Söndag ...........11–17 Nya Åkersberga Centrum Tel. 08-540 212 77 Pendlaren Per Ekström, som bor i Margretelund, har reagerat på att när han åker buss 628 mot Danderyd så saknas det så gott som dagligen tillgång till bälten i bussen. Nu lovar Arriva bättring. Foto: maria ehrS bussarna i Norrort, försäkrade Arriva att de ska se till att det finns bälten i buss 628 senast på måndag den 12/9. – Det är inte okej att vi kör bussar på den här sträckan som saknar bälten. Vårt regelverk säger att om bussen framförs på en väg där merparten har 70 km/h eller högre som hastighetsgräns så måste det finnas bälte i bussen och till den kategorien räknas buss 628. Självklart prioriterar vi att åtgärda detta. Jag har just pratat med Arriva i Norrort och detta ska vara åtgärdat senast på måndag den 12/9, säger Isak Dan som är presstalesman på Arriva. Per Ekströms reaktion på Arrivas besked är såklart positiv. – Jag vill ju inte flyga fram i bussen och slå ihjäl mig, så det är ju bra om Arriva åtgärdar det här nu. Jag sätter mig i möjligaste mån på en plats där jag färdas emot färdriktningen, säger Per Ekström. Vilka regler och föreskrifter gäller kring bälten i bussar? – I bussar som går i tätortstrafik, innerstadsbussar och liknande, så finns ofta bara bälten på vissa extra utsatta platser. Ytterst är det ju en fråga för polisen om de anser att de som färdas i bussen gör det trafiksäkert, men det är ju den som beställer busstrafiken som bestämmer vilka bussar som körs på olika linjer och det finns ingen lag som reglerar att bussbolagen är skyldiga att se till att det finns bälten. Vanligtvis brukar bussar som trafikerar höghastighetsvägar vara utrustade med bälten och finns det bälten är det lag på att passagerarna ska använda bältet, säger Per Nilsson, utredare på Transportstyrelsen. Till syvende och sist är det alltså den som driver passagerartrafik, alltså i det här fallet SL och Arriva, som tar beslutet om bussarna som körs på olika linjer är utrustade med bälte eller ej. Per Ekström ifrågasätter ändå Arrivas rutiner. – De verkar ju inte ha koll på vad de har för bussar i sina garage och vilka kvalitetskrav som gäller, avslutar Per Ekström. Maria Ehrs Mingelfredag 23/9 25% rabatt på allt i hela butiken. Erbjudandet gäller ej möbler, hushållsel, redan nedsatta varor eller presentkort Vad säger lagen? • I Sverige har vi lag på att alla som åker buss ska använda bälte, om det finns. • Passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte. • Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under 15 år använder bälte. • Högsta tillåtna hastighet för bussar i Sverige är 100 km/h, under förutsättning att samtliga i bussen har tillgång till en plats med bälte, annars är högsta tillåtna hastighet 90 km/h. I övrigt gäller vägens hastighetsgräns. Alla bussar ska vara utrustade med hastighetsregulatorer som förhindrar bussen att köra fortare än 100 km/h. • Alla bussar som tillverkats efter den första januari 2004 ska vara utrustade med bälte på alla platser, undantaget är bussar som tillverkats för tätortstrafik. Vad anser NTF? • Fler människor ska inte få färdas i landsvägs- och stadsbussar än det finns sittplatser med bälten. • Stående passagerare ska inte tillåtas i landsvägs- eller tätortsbussar som kör över 50 km/tim. • Det ska vara lika naturligt att använda bälte i buss som i bil, även i tätortstrafik. • Bussföretagen ska se till att bussarna utrustas med det tekniska stödsystemet ISA, intelligent stöd för anpassning av hastighet. ISA ska även införas som krav vid upphandling av bussresor. • Upphandlare av bussresor och bussföretag ska införa öppna kvalitetssystem som garanterar trafiksäkra bussresor. Kvalitetssystemet ska garantera rätt val av fordon, säkerhetsutrustning och förarnas rättigheter och skyldigheter att följa gällande lagar och regler. Källa: ntF.Se 5 Under dagen dukar vi fram lite smått & gott!