Göteborg Bygger 1
AKTUELLT Göteborgs Stad bygger nytt buss och spår
vagnsprojekt Avsiktsförklaring för Landvetter Södra etapp ett godkänd av Kommunstyrelsen i Härryda kommun Idéskiss för stadsbana, ur Målbild Koll 2035. Bilden är ett montage, plats och fordon på bilden är fiktiva. Illustration: Sturm & Drang 1 Text: Annika Silver Göteborg växer som aldrig förr och det märks både ovan och under mark. En av de största satsningarna har dock inte satt spaden i jorden än utan befinner sig fortfarande i planeringsstadiet. Det är den nya citybuss- och spårvägsförbindelsen mellan Brunnsbo och Linnéplatsen där Forsen ansvarar för rollen som programledare. Program spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen består av både citybuss, stadsbana och spårvagnstrafik och kommer att knyta ihop Hisingen med fastlandet på ytterligare ett sätt. Arbetet startade upp på allvar under våren 2019 med Forsens projektledare Torun Thörn som programledare på uppdrag för Trafikkontoret på Göteborgs Stad. Uppdraget är på ett år eller till Trafikkontoret anställer en programledare. – Som programledare har jag det övergripande ansvaret för hela programmet. Jag ser till att arbetet går framåt mot det satta målet men det är också mycket rapportering till styrelse och Trafiknämnd så att de vet vad som händer, säger Torun. Många av detaljerna är inte klara i det stora projektet och den nya förbindelsens utformning påverkas av andra stora projekt såsom all byggnation som ska ske i Frihamnen, Karlatornet och den eventuella stadslinbanan. Klart är dock att projektet ska genomföras i tre etapper under de närmaste 15-20 åren. Från Frihamnen till Lindholmen i etapp 1. Från Hjalmar Brantingsplatsen till Brunnsbo i etapp 2 och den tredje etappen ska gå från Lindholmen till Linnéplatsen. – Alla deletapperna planeras för fullt men vi har kommit längst i etapp 1 där vi påbörjat förprojekteringen och tittar på genomförbarhet på spårvägen och trafikplaneringen. Den mest komplicerade etappen är etapp 3 där mycket fokus läggs på om det ska bli en bro eller en tunnel över älven, det är en väldigt stor fråga, säger Torun. Torun berättar också att de just nu har mycket fokus på kostnader och att sätta organisationen så man kan manna upp på rätt sätt för framtiden. – Det är ett jättestort projekt så organisationen och kompetens är grundläggande för att få programmet att funka. Vi ser även över tidplaner och arbetar mycket med kommunikationsplaner och projektplaner för de olika delsträckorna. Jag tror att transparens och dialog är framgångsfaktorer i ett lyckat projekt, säger hon. Den nya förbindelsen är tidigt uppskattad till 4,8 miljarder. Det är en del av överenskommelsen Sverigeförhandlingen och finansieras med en kombination av statliga, regionala och kommunala medel. Bild: Krook & Tjäder Bildandet av det konsortium, där Riksbyggen ingår, för utveckling av den nya, hållbara staden Landvetter Södra etapp ett tar nu nästa steg. Kommunstyrelsen i Härryda kommun godkände igår en avsiktsförklaring om samverkan mellan sex byggaktörer, Landvetter Södra Utveckling och Härryda kommun. Avsiktsförklaringen signerades av parterna den 9 september. Byggaktörerna som signerat avtalet tillsammans med Härryda kommun och Landvetter Södra Utveckling är de bolag som i hård konkurrens valdes ut våren 2019: GBJ Bygg, Riksbyggen ekonomisk förening, Serneke Projektstyrning AB, Skanska Sverige AB och Boklok Housing AB, Veidekke Eiendom och Wallenstam AB. –Det är jätteroligt att avsiktsförklaringen nu är godkänd, det är ett viktigt steg på vägen mot byggandet av Landvetter Södra. Från Riksbyggens sida vill vi bidra med alla våra kunskaper inom bland annat hållbar stadsutveckling till teamet som nu ska bygga den nya staden, säger Anders Sandberg, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad Väst. – I och med avsiktsförklaringen får projektet ett kompetent team. Fokus de närmsta månaderna ligger på att ta fram ett samverkansavtal, sätta målbilden för etapp ett med bland annat volymstudie, avgränsning och ekonomi, säger Maria Ådahl vd Landvetter Södra Utveckling. Startpunkten för samarbetet är den intresseanmälan som parterna skickade in i våras där de presenterade hur de vill gå till väga för att utveckla en ny, hållbar stad utifrån de politiskt antagna ledorden att staden ska vara innovativ, modern, internationell och mänsklig. Avsiktsförklaringen gäller den första etappen av helheten och arbetet med att bryta ner den övergripande visionen till en deletapp är nu igång. –Att vi formellt nu närmar oss bildandet av ett konsortium för Landvetter Södra etapp ett är en milstolpe för Härryda kommuns största stadsutvecklingsprojekt. Det känns väldigt bra och vi ser fram emot effektiv och gedigen framdrift, säger Per Vorberg ordförande i Landvetter Södra Utvecklings styrelse. – Det har varit en bred politisk enighet om att vi skulle samverka med externa byggaktörer för att skapa den nya staden Landvetter Södra, nu har vi även gemensamt godkänt avsiktsförklaringen för samarbetet. Det känns fantastiskt, säger Patrik Linde vice ordförande i Landvetter Södra Utvecklings styrelse. AKTUELLA BYGGEN GÖTEBORGSPECIAL NR • 2019 33