Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12 Tur att kungen stoppade prinse
n Hemliga Adrian oroade Paris Prins Bertil är ett unikum. — Sveriges resande PR-man, som första dagen talar om för kunderna varför de skall köpa varor hos oss och på tredje dagen är den gemytlige golfspelaren som lugnt stressar av nämnda kunder med en rolig match så att de köper många flera varor än de tänkt sig. Trettondagsafton charmade han med en golffilm om sitt idrottsliv som gjordes i Tylösandsjorden i oktober med Lars Gunnar Björklund som den frågande outsidern. — Jag har 9 i handikap men spelar inte bättre än 12 just nu, sa prinsen. — Då säger vi väl 12, sa Björklund. — En bra motionsspelare, föll Claes Jöhncke in. Om prinsen hade mera tid och justerade slagen litet skulle han bli ännu mycket bättre. Han har ett ut- märkt tillslag. — Månntro, sa prinsen, gubben börjar bli gammal. Såg ni hur noga han plockade upp pegg. Precis som Stor-Macke Wallen- berg i Båstad. — Jo hål-i-ett har förekommit två gånger. Men nu får det vara slut, det blir alldeles för dyrt. Fast man kan ju aldrig bestämma själv. Skoltiden i Lundsberg, löpning, skrid- sko, boule vid Rivieran (franska boccian) susade förbi och att helt komma ifrån motorerna gick inte. Prinsen har nog varit mest motorprins. Plötsligt blev prinsen 40 år 1952, vek- nade och släppte mig lös i KAK:s tidning sedan jag länge burit på den tunga bör- dan att veta ungefär det mesta om hans så gott som okända föregående som ra- cerbilist; det blev en av tidningens största sensationer både hemma och i den moto- riserade världen för övrigt: en viss Monsieur Adrian låg och racer- körde tävlingar i Frankrike åren 34—39, mest på Monthlérybanan bland de rik- tiga proffsen och inte utan framgångar; i en tävling tog han ledningen i en Bugatti och växlade finfint med en annan Bugatti som sedan fick vinna eftersom prinsen var amatör (127 km/t); ställde upp i Grand Prix d'AIbi och gick in trea; så sent som 1948 erbjöds han att som fjärde man gå in i Aston Martins stall där Reg Parnell var ledande föraren. Det uppseendeväckande anbudet gällde Le Mans och svaret blev nix. Ty då hade pappa konungen för länge sedan sagt stopp för mera farter, dess- bättre. Man måste komma ihåg att Frankrike och Italien har raka breda vägar som antingen är eller verkar som motorvägar. Bilden: Prins Bertil blir tredje man i sto- ra gengastävlingen 1940 (bränslebered- skapen). Körde i lilla kolklassen, 10:e i stora kolet. Förr i världen var prinsens personliga rekord mellan Paris och villan i Maxim 970 km på 8 tim och 50 min. Till Rom låg prinsen och promenerade i 120—130 i en hårdtrimmad Aston Mar- tin då en fullblodare signalerade och bad om plats. Det fick han. Så lade sig prinsen — med sina tre nya Weberför- gasare med dubbla flottörer och bak- axelutvecklingen orörd — bakom full- blodet, mätte farten och låg kvar mil efter mil på exakt samma avstånd i cir- kus 210—220. Den förföljde signalerade till sist stopp och frågade vem han i den heliga jung- fruns namn hade äran att bli så efter- hängd av. Tablå: prinsen skakade hand med Bion- detti — på väg till Sicilien att köra Targa Florio där han blev fjärde — och man dök under varandras huvar och hade en herdestund bland prylarna. Sen hängde prinsen med till Rom och man vinkade farväl på Via Aurelia. Märkvärdigt. När detta skrives 5 janu- ari läser jag en rubrik av Staffan Tjern- eld i Expressen: "Jag tror jag sitter och slöar till, i går blev jag omkörd i 190!" Sagt av prins Bertil i ett reportage nere på Rivieran under en besvärlig om- körning ut till golfbanan. Prinsen gjorde först som till Rom, släppte fram på signalen och mätte farten men sedan gick han om. Den här vagnen går upp i 250 om det finns vägar. "Den här vagnen" är lika med den ljusblå Ferrarin som aldrig varit i och aldrig kommer till Sverige "Man" är som sagt på väg till golf- banan där "man" spelat 5—6 timmar per dag under julen och nyåret. Mr Jones Dormie En gastkramande och vacker golf bok Holworthy Hall har skrivit den perfekta golfhisto- rien. Bror Zachrisson har gjort den levande på svenska och givit den vacker typografi. Georg Lagerstedt har fångat historien med sina illustrationer. DORMIE är den idealiska presentboken DORMIE kostar 18:— inkl oms Beställ från SVENSK GOLF FÖRLAGS AB eler från Din bokhandlare. 10
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36