Dagens Transport & Logistik 1
KOMPETENSFÖRSÖRJNING rekryteringsprocessen har pr
ecis startat. Första kullen börjar nu i höst 2019. –Det behövs en ökad kompetens inom modern logistik i allmänhet och digitalisering i synnerhet, konstaterar Mikael Hallerboij, utbildare inom logistik och pedagogiskt ansvarig för utformning av logistikutbildningarna på Hermods. Branschen signalerar ett behov och vi försöker tillgodose deras behov genom att vara lyhörda. Kompetens och förståelse I prospektet för utbildningen kan man läsa att branschen står inför en omvälvande digitalisering och att utbildningen kommer ge fördjupade kunskaper i ny digital teknik inom handel och logistik. Studenterna får kompetens och förståelse för hela varuflödets uppbyggnad, smarta logistiklösningar och inköpsprocessens olika moment. Målet är att efter avslutad utbildning kunna arbeta som internationell logistiker eller speditör med inriktning mot digitalisering, som logistikkonsult eller speditör inom ett visst transportslag eller inom ett visst geografiskt område. Kundnytta, miljöperspektiv och kostnadseffektivitet I Transportföretagens rapport framkommer också att många företag i branschen upplever att deras potentiella medarbetare inte förbereds i tillräckligt hög grad för yrkeslivet. Lösningen bedöms vara mer riktade satsningar, kvalitetshöjande och med mer relevans för arbetslivet. Förhoppningen är att Yrkeshögskolans utbildning kan möta det behovet. Digitaliseringen effektiviserar också logistikflödet genom smarta lösningar kopplat till infrastruktur och matchning av utbud. –Branschen behöver kunna möta utmaningar ur ett miljöperspektiv, med hänsyn till kunden samt med logistiskt kostnadseffektiva lösningar, E-handeln är en av de faktorer som driver på moderniseringar, innovationer och nya tekniker i branschen. Bild: Pixabay betonar Mikael Hallerboij. Den kombinationen behöver vi kunna lösa i branschen. Digitaliseringen kan hjälpa till att få ihop de här tre dimensionerna. Region Skåne extra stort behov Utbildningen äger rum i Helsingborg vilket speglar ett regionalt behov. Helsingborg är ett viktigt logistikcenter och i rapporten ”Strategi för den hållbara gods- och logistikregionen Skåne” uppges att Skånes logistik - och godshantering omfattar en tredjedel av landets import och export till och från Sverige. Närmare 45 procent av Sveriges godshantering sker genom Skånes hamnar och motsvarar närmare 30 miljoner ton gods. – Jag tror mycket på den här utbildningen. Det finns ett starkt uttalat behov från branschen i region Skåne och även nationellt, slår Mikael Hallerboij fast. För mig är logistiken A och O och en viktig framgångsfaktor för att svenska företag ska lyckas internationellt. n FAKTA * Logistik- och transportbranschen utvecklas allt snabbare. Globaliseringen, e-handeln och digitaliseringen är pådrivande faktorer. * Tekniska innovationer som AI och machine learning Branschen behöver samarbeta kring att möta utmaningar som rör miljön, kundnyttan och kostnadseffektivitet. Bild: Pixabay blir allt vanligare. * Kraven ökar på att transportlösningar ska tillgodose faktorer som hållbarhet, miljö, ekonomi och säkerhet. * Transportnäringen och jobben – en framtidsspaning, skriver: ”Transportnäringen står inför stora utmaningar kopplade till utbildning och kompetensförsörjning. Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen sätter ökad press på kompetenskrav för att möta det framtida behovet av arbetskraft”. * Hermods Yrkeshögskola erbjuder utbildningen Internationell logistiker/speditör, med inriktning mot digitalisering med start hösten 2019. DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 2 20 1 9 • 3 7