Tidningen C 1
Tidningen C MILJÖPOLITIK
Tidningen C MÅNGFALDSPROJEKT
Tidningen C STOR INTERVJU
Tidningen C Uppladdning
KAMPANJER SOM Är din krets också i full gång med
att planera valårets kampanjer? Passa på att inspireras av hur andra gjort, Tillsammans gör vi varandra bättre. Bra spridning på läkarkampanj i KALMAR Hur många invånare i Kalmar län har en fast läkarkontakt? Den frågan skapade en lyckad kampanj för Kalmarcentern. Med exempel för varje kommun fick kampanjen god spridning. – Den satte skillnad mellan stad och landsbygd. Högsby kommun har till exempel ingen fast läkare anställd. Ställt mot Kalmar blir skillnaden tydlig, säger Per Skogberg, politisk sekreterare i Kalmar län. Genom bland annat kommunspecifika SÅ MÅNGA SAKNAR FAST LÄKARKONTAKT I HÖGSBY flygblad med tydliga exempel på hur det står till med läkarkontakten på orten gjorde kampanjen relevant i hela Kalmar län och lockade intresse hos lokala medier. Det ledde till debattartiklar, faktisk politik i form av en interpellation i landstingsfullmäktige. Dessutom kopplade den på ett effektivt sätt ihop Centerpartiets politik – från riksnivå till den lokala planet. – Det gav oss möjlighet att prata om hur vi vill minska klyvningen av Sverige och att vi vill att folk har tätare läkarkontakt, säger Skogsberg. BAKGRUND > Frågan väcktes av landstingsrådet Christer Jonsson under ett anförande på budgetfullmäktige i Kalmar läns landsting. Sedan plockade Centerpartiets politiska sekreterare i Kalmar län, Per Skogberg, fram siffror över hur många fast anställda läkare kommunernas vårdmottagning hade samt hur många patienter varje mottagning hade inskrivna. Detta bildade underlag till kampanjen. > Efter att kampanjande ställdes en interpellation till ansvarigt landstingsråd. Tre-stegs-raketen jäser kraftigt i SOLLEFTEÅ Baka eget bröd. Sedan sälja brödet – och samtidigt få tillfälle att prata med väljare. I Sollefteå funkar det alldeles utmärkt. – Så länge vi inte är prisledande så är det klockrent, säger Johan Andersson. Det känns som en oslagbar kombination. Och visst är det väl smart att kunna driva kampanj i båda ändar. – Haha. Egentligen har vi väl inte tänkt att själva bakningen är någon kampanj. Men vi lägger ju ut bilder på Facebook medan vi bakar. Så det kan vi utveckla, säger Johan. Varför baka tunnbröd? – Hembakat tunnbröd är ju närodlad politik så det dånar om det. Vi får med riktigt mycket av politiken samtidigt som vi har roligt. Och att göra saker tillsammans i kretsen är bra för sammanhållningen. Den ekonomiska biten då? – Hittills har det gått ihop. Det kostar ju en del att ha monter på mässor och marknader, så det blir en positiv bieffekt för oss som inte har så mycket pengar på kistbotten. Men det viktigaste är ju att det blir tillfällen till bra samtal. 16 . TIDNINGEN C
Tidningen C #METOO
Tidningen C GILLAR DU OSS?