Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Vintern har lagt sig över Västerås och järnvägsstationens bangård ligger inbäddad i snö. Vid de gamla lokstallarna, som numera är en depå för städning och underhåll – står några dubbeldäckare uppställda i väntan på att få åka ut i tjänst igen. Men innan dess ska de både städas och servas. Gunilla Boelius far genom ett av tågen med rengöringsmedel, material och redskap samtidigt som två servicetekniker från Alstom lagar en trasig rullgardin. – Det är viktigt att vi samarbetar så att alla kan göra sitt jobb medan tågen står inne, säger Gunilla Boelius, som arbetar på ISS TraffiCare. Idag är hon ensam på plats eftersom det är dag och en dagstädning av tågen ”bara” innebär en lättare vändstädning. Det är istället på natten det stora jobbet görs och då är de i regel fem eller sex fordonsvårdare. – Vi har ett rullande schema under 13 veckor och bara fem arbetspass är på dagtid. Resten är nattskift.Men det är roligt att jobba natt för vi arbetskamrater trivs så bra tillsammans. Det är det som är det allra bästa med det här jobbet. På natten putsar hon och kollegorna i princip hela insidan av tågen så att vagnarna är skinande rena när resenärerna kliver ombord på morgonen – sopor töms och golv, fönsterkarmar och lister tvättas och torkas av. De tömmer också toaletterna och skurar dem rena. På SJs dubbeldäckare fyller de dessutom på varuautomaterna och beställer nya varor. Och inte minst lägger de ut den här tidningen – Tillsammans i Mälardalen – i stolsfickor och på bord. – Det är roligt nu när jobbet omfattar fler moment. Det är bra med lite variation, säger Gunilla Boelius. – Kvalitet är nyckelord för oss och vi känner stort ansvar för det arbete vi utför. Vi är betydligt mer kundorienterade idag. Resenärerna ska mötas av rena tåg, berättar Anders Holmberg, driftchef på ISS TraffiCare AB, region Nord, som Västerås tillhör. – För oss innebär det också att det blir allt viktigare att samarbeta. Vi har en ständig dialog både med kunderna och med Alstrom som sköter det tekniska underhållet. På så vis flyter arbetet bättre. De olika tågmodellerna innebär även lite varierande arbetsmoment. – Till exempel har dubbeldäckarna mer glas- partier att putsa. Alla tåg har sina för- och nackdelar för oss städare. Men jag har inga favorittåg. Det är kul att de är olika, säger Gunilla Boelius diplomatiskt. Västerås är naturligtvis inte den enda plats där X40-tågen städas. ISS TraffiCare finns också i Eskilstuna, Norrköping, Linköping, Falun, Gävle, Hagalund, Hallsberg och Stockholms central. Men det är bara här och i Linköping och Gävle som TiM-tidningen ”furneras ut” som det heter på tågspråk. – Det är ett gammalt uttryck som hänger kvar och betyder helt enkelt att man lägger ut material på tågen, förklarar Anders Holmberg när han hoppar ur tåget och ner på bangården igen. Gunilla Boelius följer efter med sin städ- utrustning och försvinner sedan vidare in i nästa tåg. Hon ska hinna städa ytterligare några innan arbetsdagen är slut.
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16