Hemma i HSB Göta 1
AKTUELLT HSB Göta har stämma i Kinna 12 maj För f
örsta gången sedan HSB Göta bildades (1998) genomförs i år den regionala HSBföreningens stämma i Kinna. Den 12 maj samlas ett 70-tal deltagare för att analysera 2013 och tala om utveckling. Stämman i HSB Göta består av ledamöter (så kallad fullmäktigeledamot) som väljs på de fem distriktsstämmorna i mars inom verksamhetsområdet samt föreningens styrelse. Sedvanliga förhandlingar präglar stämman. Ett nytt inslag, en särskild redovisning av de tre fokus gruppernas arbete som nu arbetat i några år, kommer att läggas in som ny punkt under eftermiddagens aktiviteter på stämman. I år blir hotellet i Kinna platsen för HSB Götas stämma den 12 maj. Nya ledningsgruppen i förvaltningsbolaget gör en offensiv satsning. HSB Förvaltning satsar på kvalitet Starten för stämman är, efter anslutningsresor från Halland och Småland, klockan 16.00 på Kinna stadshotell. Hit är även medlemmar välkomna, anmälan om deltagande görs i dessa fall till Kund och Medlemcenter 077110 10 30 eller HSB kod för brf Många styrelser i bostadsrättsföreningarna f örbereder nu beslut för att anta den nya HSB kod för brf. Allt handlar om att säkra rutiner för styrelsens och valberedningens arbete på ett enkelt och bra sätt. Beslut om att arbeta efter koden tas på brf- stämman i vår. – Jag ser HSB kod för brf som ett verktyg för att skapa checklistor för en god ordning i styrelsens och valberedningens arbete. Koden är ett utmärkt sätt att ge nya förtroendevalda grepp om verksamheten och den roll man har att ansvara för om man använder den rätt, säger Rolf Lind, kommunikations och medlemsansvarig på HSB Göta. – Betänk att vi får allt svårare i allt föreningsliv att få medlemmar att ta på sig uppdrag, även om vi långt ifrån har störst problem i HSB. Att ha rutiner att arbeta efter och pricka av efter hand gör rollen som förtroendevald både mer insiktsfull och trygg. På samma sätt ger vi ett handfast verktyg åt valberedare att arbeta efter ute i bostadsrättsföreningarna, säger Rolf. Det tydliga, men ändå enkla, materialet om HSB Kod för brf finns att läsa och ladda ner från både styrelsenätet och externa webbplatsen www.hsb.se/gota för den som önskar. – HSB kod för brf är ytterst till för att säkra medlemmarnas trygghet. Arbetar man efter koden i bostadsrättsföreningen har medlemmarna ett gott demokratiskt inflytande, liksom insikt i de avgörande frågor som formar den verksamhet som finns i bostadsrättsföreningen. Som delägare har man förstås rätt att känna att verksamheten är stabil, planerad och hållbar över tiden, säger Lind. Koden sätter upp ett antal krav som de allra flesta brfledare redan arbetar efter. Men regelverket förenklar genom förande och uppföljning av underhållsplaneringen, informationsinsatser, de ekonomiska besluten om upphandling, upplåning och likvidplacering etc. Det är ett enkelt men värdefullt stöd. – Följ eller förklara är grundtanken i Koden. Om man inte av något skäl följer de uppdragna rutinerna på en eller annan punkt förklarar man detta i årsredovisningen inför medlemmarna. Mer dramatiskt än så är det inte. Har man sakliga skäl för en avvikelse är det ju ingen som ”dömer” någon för detta, konstaterar Rolf Lind. – Vi har stora förhoppningar på att många föreningar antar Koden för brf vid vårens stämmor, och att man förbereder sig resten av året, för att arbeta efter de rutiner man drar upp från helåret 2015. 23 953 VI HEMMA I HSB GÖTA 2.2014 Så många medlemmar hade HSB Göta inom Hallands och Jönköping län samt Södra Älvsborg vid årsskiftet. Under 2013 ökade vi därmed med 359 medlemmar, vilket är mer än dubbelt så stor ökning som år 2012. Antalet bosparande medlemmar ökar också över tiden. via epost kundtjanst.gota@ hsb.se Valberedningens förslag är ännu inte helt färdigt när detta skrivs, men man är dock helt klar med att föreslå omval av nuvarande ordföranden Per Larsson i ledningen för styrelsens arbete. HSB Förvaltning, tidigare HSB Service, inom HSB Göta gör en offensiv satsning denna vår. Genom en omorganisation förstärks fältorganisationen med fler arbetsledare och möjligheten att driva en ännu bättre kundservice ökar. Kent Zerath, ny VD i förvaltningsbolaget, är nöjd med det här omtaget. – Hela vår verksamhetsidé bygger ju på närhet till HSBkunderna och brfledarna ute. Nu förstärker vi detta ännu mer genom att satsa på fältorganisationen och arbetsledningen. Vi skapar också några gemensamma stödfunktioner, inom bland annat kommunikation och kalkylering. Den satsningen syftar också till att stödja arbetsorganisationen och kundkontakterna lokalt, säger Kent. HSB Fastighetsförvaltning Göta AB, som är det juridiska namnet på förvaltningsbolaget i HSB Göta, är den tredje största serviceenheten inom HSB i hela landet. – Det visar ju på att våra tjänster inom såväl den administrativa som tekniska förvaltningen, liksom vår service med byggledning, energikonsulter, byggentreprenadservice och lokalvård är uppskattad av väldigt många. Men vi vill alltså bli ännu bättre och vassare i vår leverans, klargör Kent Zerath. En av de mer påtagliga förändringarna är att man delar upp verksamheten i en Väst och Östregion, för att lyfta fram stöd och närhet till kunderna ännu mer. Ledare för dessa affärsenheter blir Joakim Axelsson och Christian Nilsen som tidigare varit ekonom respektive byggledare i organisationen.