Nordisk Papper & Massa 1
Kvarnsvedens bruk i Borlänge. Foto: Stora Enso un
derstryka hur robotiserad och automatiserad hanteringen är. Robotar emballerar balarna och truckar kör i väg med dem - till synes helt utan mänsklig inblandning. Truckarna är emellertid inte förarlösa, åtminstone inte i Kvarnsvedens bruk. Så kallade AGV-er (Automated Guided Vehicles), som förarlösa truckar kallas, är dock en trend på frammarsch men Daniel Innala kan inte säga när eller om de helt kommer att ersätta de bemannade truckar på Kvarnsveden bruk. En annan logistiktrend är att fler och fler rullar idag transporteras med järnväg i stället för lastbil, eftersom järnväg är ett miljövänligare alternativ. Enligt Innala fraktas i dag 70 procent av rullarna från Kvarnsveden med järnväg och cirka 80 procent av produktionen går på export. Vagnarna med rullar kör då till Göteborg där de stuffas och lastas om för vidare transport till sjöss. Secu-boxar Stora Ensos egenutvecklade transportsystem med så kallade Secu-boxar (Stora Enso Cargo Unit) är speciellt anpassad för järnvägstransporter. Secu-boxar är högre och bredare än vanliga containrar, men för transport kräver Secu-boxar specialanpassade fartyg, järnvägsvagnar, och hamnanläggningar. De kan inte ens köras med lastbil eftersom de är för breda och tunga. Daniel Innala menar att användningen av Secuboxar gör att Kvarnsveden ligger i framkant när det gäller transportlogistik, då de gör inlastningen av rullar smidigare. Stora besparingar Ett annat exempel på hur man med ganska små