STT 1
STT Vecka 51 torsdag 19 december 2013 NÄRINGSLIV
13 Interiör från Grand hotel Kempinski i Geneve. FOTO: PRESSBILD Lyxhotell valde Elmo Leather SVENLJUNGA I oktober månad slutlevererade Elmo Leather sin order från luxuösa Grand hotel Kempinski i Geneve i Schweiz. Ordern var inte bara omfattande, utan också mycket ovanlig i valet av läder. – Ordern var på 1 700 kvadratmeter i fyra färger av vårt dyraste och mest exklusiva läder, Elmogrand, berättar Lars-Ove Bäckänger på Elmo Leather och menar att det är sällan som något hotell eller någon restaurang väljer ett så exklusivt läder. – Elmogrand är ett tjockt, naket läder med kraftig struktur. Det är genomfärgat, men har ingen färg lagd på ytan, bara en finish. Ett sådant läder är ömtåligare, men har samtidigt en väldigt härlig känsla. I pengar räknat var ordern värd cirka två miljoner kronor och gav också Elmo ett stort mått av goodwill. – Ja, det var väldigt kort med tid från beställning till leverans, men via inredningsarkitekterna i Living design i Stockholm, har vi fått ett brev från Grand hotel Kempinski, där de tackar oss för att allt fungerat så bra och att de gärna arbetar med oss igen. ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com nyårsfesten! Klänningar fr. 399:till jul- & Bli fin ANNELI ANDELÉN FÖRETAGSAMMAST I HALLAND MAA Anneli Andelén, vd för Maa Såg som ligger mellan Älvsered och Fagered, har tagit hem titeln ”Företagsammast i Halland”, med prismotiveringen: ”Anneli driver sitt företag med genuin miljöhänsyn och ger liv åt landsbygden.” – Det är fantastiskt roligt, det känns stort! säger hon. Utmärkelsen delas ut av Svenskt Näringsliv. I Halland har en jury valt ut fem finalister från ursprungligen 31 kandidater. Sedan har allmänheten fått rösta fram segraren. Av de 1276 rösterna fick Anneli 454, en klar seger mot tvåans 325 röster. FRAMTIDSTRO – Dels kan det bero på att jag verkar i en lite annorlunda bransch, dels på att jag är mycket ute och nätverkar, och därmed träffar mycket folk, säger Anneli , som menar att priset betyder väldigt mycket. – Det ger en väldigt positiv reklam för oss. Sedan jag fick utmärkelsen i torsdags har till exempel 4 600 personer varit inne på vår Facebooksida. Anneli vill gärna dela äran med de övriga på sågverket. – Peter och Lenny (de andra delägarna) och alla duktiga medarbetare har också del i det här! BLAND HANDLARE SVERIGE I Handelsbarometern från Svensk handel för december månad sjunker framtidstron något bland handlarna. Trots det landar indikatorn på en relativt hög nivå. – Den positiva utvecklingen ser ut att fortsätta även under början av året, som alltid är en svag period för handeln. Konkurrensen har ökat i många branscher både från e-handel och nyetableringar, vilket kan förklara en sjunkande tilltro till just den egna butiken, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk handel. Tilltron till den egna butiken handlar om hur stor andel av handlarna som tror de kommer att öka sin marknadsandel under kommande tremånadersperiod. Historiskt sett ligger dock handlarnas framtidstro på en relativt hög nivå. Inte sedan 2010 har framtidstron varit så stark som nu i december. KONJUNKTURTRÄFF PÅ BANKEN ULRICEHAMN Ulricehamns sparbank anordnar regelbundet konjunkturcaféer. Det ska vara en mötesplats där man fokuserar på omvärldens ekonomi och hur den påverkar Ulricehamn. Inbjudna är personer som är verksamma och har beslutsfattande roller i Ulricehamn för att ge dem underlag för att fatta viktiga beslut. 13 januari är det dags för nästa träff. Då gästas frukosten av Henrik Gustavsson, som är rådgivare på Ulricehamns sparbank. Han går igenom konjunkturläget. Gästföredragare är Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg som ska 8 REA MELLANDAGSARKIVFOTO:STT tala om Västsveriges utveckling och utmaningar. januari bjuder Leader Sjuhärad tillsammans med Södra Älvsborgs fiskevattenägareförbund och Sjuhärads turismorganisationer in turistföretagare till en inspirationsträff om fisketurism på Rådde gård i Länghem. Vad är fisketurism, vilka möjligheter till utveckling finns och hur kan samarbetet bli bättre? Det är några av frågorna som tas upp under en kvällsträff med buffé. I närheten har gjorts satsningar för att stärka fisketurismen, exempel finns i Småland och i Tidaholm och kvällen gästas av människor bakom de projekten. START KL 11–14 ANNANDAG JUL LÖRDAG 22/12 KL. 10–16 SÖNDAG 23/12 KL. 12–16 ANNANDAG JUL KL. 11–14 LÖRDAG 21/12 KL. 10–16 SÖNDAG 22/12 KL. 12–16 ANNANDAG JUL KL. 11–14 Örbyvägen 15, SKENE 0320-477 77 Storgatan 22, ULRICEHAMN 0321-415 12 Julklappstips i butiken!