Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43 cirka 28-29 miljoner kronor pe
r år. Mel lanskillnaden kommer huvudsakligen från biljettintäkter. Av de åtta möjliga platserna som hu vudsponsor är i dag bara fem upptagna. Och det var här golfskon klämde i sam arbetet Masters och IMG. Masters menar att det finns ungefär sex miljo ner kronor i uteblivna sponsorintäkter som bara ligger och väntar - om man fokuserar arbetet på att hitta och skriva kontrakt med dessa potentiella partners. - Vi skulle kunna höja prissumman markant, något som för övrigt är viktigt oavsett vad som händer. Dessutom skul le vi ha råd att ta hit fler internationella stor stjärnor, säger Thon- ning. IMG ville istället fo kusera sig på publiken, på marknadsföring. Lars Sternmarker: - Det är lätt för honom (läs: Thonning) att vara kritisk. Faktum är att det inte fanns nå gonting som hindrade honom och de andra på Masters att dra in egna kontrakt. Men under hela den tid vi jobbade tillsammans tog han inte in ett enda avtal. - Att hoppa på oss tycker jag bara av slöjar ett djupare problem inom Mas ters organisationen. Vaddå? - Ovilja till konkurrens. Konkurrens är sunt! Vi tycker det är bra att det i år är två damtourtävlingar i Sverige för det sporrar oss att göra vår produkt - Com paq Open - ännu bättre. I år har vi till exempel de fem bästa damerna i värl den i startfältet, säger Sternmarker. - Masters verkar inte tycka det är bra med konkurrens, fortsätter han. Kritiska synpunkter på Scandinavian Masters och dess ledning som Lars Thonning besvarar på följande sätt: - Jag har en hel pärm med avtal som han (Sternmarker) är välkommen att titta på om minnet sviktar. - Vad beträffar konkurrens, så är det sunt och bra med sådan, men då ska det vara på lika villkor. Det är det inte när IMG mer eller mindre kontrollerar tour- en, spelarna, TV-distribution och sam tidigt driver ett antal tävlingar i egen regi. Det är som att spela kort där mot spelaren har korten på "hand" och vi har våra på bordet. IMG lanserade idén som sedan blev SAS Invitational för Golfförbundet i december, alltså när man redan be stämt sig för att skilja sig från Masters. Tanken var att detta koncept skulle passa in i början av Masters-veckan. Men de dagarna är redan uppbokade av andra tävlingar och arrangemang så det gick inte (något som IMG natur ligtvis visste). IMG gick då till SAS. Resten blir historia 21-22 sep tember. - Det råder ingen konflikt mellan Golf förbundet och oss. Tvärtom. Vi sam arbetar till och med med svenska PGA när det gäller SAS Invitational. Vi vill ge publiken någonting nytt som de för hoppningsvis gillar, säger Sternmarker. Skulle SAS Invitational blivit av om inte samarbetet mellan Masters och IMG hade upphört? - Knappast, säger Thonning. IMG ville lägga SAS Invitational under vår tävlingsvecka men kunde inte samar beta med oss eftersom vår sponsor Eu- rocard då var kontrakterad och SAS dessutom har avtal med Diners och därmed inte kunde tänka sig ett sam arbete med Eurocard. - Jag vet inte. Kanske, säger Stern marker. Den väsendiga frågan kvarstår dock: Är det bra för svensk golf? För dig och mig? På kort sikt är det säkert bra. I ett längre perspektiv är det svårare att överblicka. Vad händer om SAS Invi tational växer? Om det behövs fler sponsorer och så vidare? Sponsormarknaden i Sverige är be gränsad och det lär knappast bli lätta re att hitta sponsorer till Masters med ännu ett golfevenemang till i landet. På bara två år har prislappen på en golfspelare fördubblats. Att ta hit en amerikan värd namnet och besväret kostar i dag mellan en och två miljo ner kronor. Dessutom skjuter pris pengarna, framför allt i USA, i höjden som en dålig drive i motvind. Om några år - med start nästa år - kom mer det finnas tävling ar över hela världen som är sanktione rade av alla tourer, där prispengar och poäng kan tillgo- I doräknas på den touren som just den spelaren tillhör. Om den trenden fortsätter - vilket allt tyder på - kom mer det snart finnas en elitserie av täv lingar, där världens bästa tycker det är at traktivt att spela för en vettig summa, om överhuvudtaget någon alls. Det betyder också att det kommer finnas en oändlig massa vanliga täv lingar som bara kommer kunna locka genom att de erbjuds någon form av er sättning. Om Scandinavian Masters har några som helst visioner att hänga på när det elitserietåget går måste något göras snabbt. Prispengarna i Masters har i år stigit från 750 000 pund till 800 000 pund. Det skulle behöva vara 500 000 till. Därför gick Masters och IMG skil da vägar. Visionen var säkert den samma, däremot fanns det kring det taktiska samarbetet - hur man ska uppnå målet - oenighet. Om ett år måste prispengarna skju tit i höjden. Annars missar vi - publi ken - tåget. http://www.golf.se Svensk Golf 8 1998 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148