Snickers Workwear Magazine SE 1
Profilen I Gulli Byggir jer att bli nyfikna och i
slutändan hjälpa till att stabilisera branschen ekonomiskt. Hur blev då Gulli Byggir Islands tredje populäraste TV-program? – Jag väljer mina projekt med omsorg och tillbringade ett år med att producera en enda säsong, det vill säga 12 avsnitt. Jag tror att programmet känns ärligt. Vi visar inte bara snygga interiörer utan fokuserar istället på vad som händer mellan idé och slutresultatet – de läckande rören, blodet, svetten och tårarna. Är du inte rädd att du ska avskräcka människor? – Tvärtom! Det är då som hjälten, hantverkaren kliver in i handlingen och barmhärtigt visar familjen vägen ut ur de svåra tiderna. Precis som det ska vara i en byggprocess. Så det är den hjälteauran som lockar unga personer till yrket? – Ja, delvis. Men framför allt handlar det om att visa hur tillfredställande det är att skapa något med sina egna händer. Något som inte försvinner ut i kosmos när du lämnar in, som lagparagrafer och bokföringssiffror. Vilka är de typiska tittarna? – Unga mellan 12 och 20 – precis enligt planen med andra ord, Men du nöjer dig inte med att bara ha en stor tv-succé? – Jag antar att du syftar på radioprogram jag gör varje morgon ... för att bryta invanda mönster måste du predika ditt budskap på många olika sätt. I många olika kanaler. Även om fokus inte är på byggande tre timmar om dagen, fem dagar i veckan, ser jag till att smyga in min propaganda så ofta jag kan. Hur gör du det? – Om jag till exempel har gäster med inflytande över hur saker görs i landet får de alltid stå ut med att jag ställer ett antal frågor om hur politiska åtgärder kan locka fler unga till yrkesutbildningarna. Hur väcktes ditt eget intresse för hantverksyrken? – Jag mer eller mindre föddes in i min farfars möbelfabrik. Han är förmodligen den som fick mig att börja tänka på att lämna något bestående efter sig, något du själv har skapat. Finns det utrymme i din kalender för att tillhandahålla snickeritjänster? – Jag hinner inte ta på mig byggjobb eller renoveringsprojekt eftersom jag inte kan gå ifrån studion förrän framåt lunchtid. Men jag har faktiskt precis Gunnlaugur ”Gulli” Helgason Storlek: 48-50. Ålder: 55 Familj: Fyra barn, 16-29 Jag bor här: Reykjavik, Island. Yrke: Snickare och tv- och radioprogramledare. Favoritplagg: Fleece-jacka med body mapping-teknik från Snickers Workwear. Favoritverktyg: Hultafors justerbar kofot. Livsfilosofi: Njut av livet och ha kul. Och var snäll mot din omgivning. 6923 FlexiWork, Hantverkarbyxa i stretchmaterial med knivfäste och hölsterfickor köpt en liten verkstad och börjat designa och bygga möbler i liten skala. Vad brukar du ha på dig när du jobbar? – Jag har precis motvilligt vikit ihop mina piratbyxor och lagt dem i byrålådan efter att ha haft dem på mig från mars till oktober. Första gången jag hade på mig dem på tv fick jag mejl från andra i branschen som undrade hur tusan jag kunde ha på mig något sådant. Så i programmet efter visade jag alla fördelarna. Några veckor senare hörde jag av leverantörer att de hade sålt slut på sitt lager av piratbyxor. I dag tror jag inte att någon plågar sig igenom sommarmånaderna i långbyxor. Så vad har du plockat fram ur garderoben för vintern? – Underställ i merinoull, Snickers golvläggarbyxor och en body mappingfleecejacka (älskar den). 2 Gullis tre Snickers-favoriter Golvläggarbyxor – De här byxorna är grejen för alla som arbetar mycket på knäna. Det är det bästa plagg jag någonsin har använt och knäskydden sitter alltid på rätt ställe oavsett hur mycket du rör dig. Dessutom är de otroligt slitstarka trots att de är så mjuka och tunna. 66 höst/vinter 2018 I Snickers Workwear