Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44 MEDIA 140 tecken Innanför rep
en på Allt fl er tourspelare använder Twitter. Plötsligt har snacket från omklädningsrummet förfl yttats ut på nätet. Vi tittar närmare på vilka som bäst behärskar den kärnfulla uttrycksformen. [text: ERIC FRANZÉNtwitter.com/ericfranzen foto: GETTY IMAGES] I AN POULTER HAR LANDAT. Troligen tar han redan fram sin iPhone när planet taxar in mot gaten. Applikationen Twittelator startas. Däreſt er knappas sju tecken in. Inom loppet av någon millisekund är det omvandlat till ettor och nollor som kablas ut till de 1 086 168 mottagarna som fi nns i andra änden. ”*Hawaii” Det korta meddelandet är en så kallad tweet. Redan innan fl igh- terna mellan Orlando, Los Angeles och Hawaii kunde den miljonhövdade massan av användare följa Poulters förberedelser inför resan mot säsongspremiären på PGA Tour. ”God morgon. Resväskorna är redan packade för resan till Hawaii. IPad och laptop fullt laddade och fyllda med fi lmer…” ”Kanske har jag Internet på planet. I så fall kör jag en frågestund för att döda tid.” ”Sorry, inget Internet på planet…” Ian Poulter är bara en av ett ständigt växande antal tourspelare som matar oss med väl utportionerade digitala inblickar i deras vardag. Under 2010 manglades Ryder Cup-kaptenerna med frågor om spelarnas Twittervanor och eventuella förbud att twittra från tävlingen, som genererade rubriker i dagspress världen över. – Jag vet inte vilka som använder Twitter eller inte i vårt lag. Men kaptenen gör det inte, och de övriga som gör det har blivit ombedda att avstå under veckan, konstaterade Colin Montgomerie tidigt under tävlingen. Men detta varade bara någon dag. Och genom Rory McIlroy och andra lagmedlemmars försorg fi ck omvärlden ta del av bilder på Padraig Harringtons improviserade tupplur på spelarloungens golv – och andra situationer som tidigare varit utom räckhåll för golfpubliken. Utvecklingen gäller givetvis inte bara golfare. Twitter har raserat de höga murar som tidigare omgetts personer med hög publik profi l. 44 SVENSK GOLF 1 2008 2011 Vi betraktar dem fortfarande på behörigt avstånd – men tilltalas också direkt i stället vid sidan av budskapen som landar via media eller PR-byråernas och managementbolagens offi ciella kommunikéer. Jack Dorsey hade dock knappast räknat med att Twitter skulle bli en kanal för golfmiljonärers vardagsproblem när han skapade den första upplagan av tjänsten i början av 2006. Twitter, eller Twttr som tjänsten initialt kallades, var tänkt som ett alternativ till SMS. En snabb kanal för att kunna tipsa en grupp kompisar om något spännande händer på stan under kvällen. Eſt er något år började webbutvecklare, politiker, journalister, forskare och privatpersoner ta till sig tjänsten i större utsträckning. Att en Twitterpost max kan innehålla 140 tecken, om inte tilläggsprogram används, sänkte den tröskel som många upplevt som tidsödande och tärande med bloggarna. På Twitter är det möjligt att skjuta från höſt en och kabla i väg ett och samma meddelande direkt till Lee Westwood, Carl Bildt och Kanye West. Vart det tar vägen och vilken dialog som genereras i slutänden är omöjligt att förutspå, om någon av dessa personer skulle få för sig att skicka inlägget vidare – göra en så kallad retweet – till användarna som följer deras postningar. DET GÅR GIVETVIS ATT DISKUTERA NYTTAN i att få ta del av vad Paula Creamer beställer på Starbucks. Dock har Twitter defi nitivt bidragit till att förkorta ledtiden för information inom golfvärlden. När Geoff Ogilvy skadade fi ngret inför årets säsongspremiär postade han själv bilder på skadan och klargjorde hur lång tid han skulle vara borta – innan touren själv sagt något i frågan. Men kanske är det när de så kallade stjärnorna sänker garden och leker loss som mediet verkligen kommer till sin rätt och för publiken närmare spelarna. Här bredvid tittar vi närmare på hur ett tvärsnitt av namnen på touren använder Twitter. Och precis som i det dagliga kneget på fairway och greener lyckas vissa stundtals betydligt bättre än andra.
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100