Myter och fakta om tryck och papper 1
“DET PAPPERSLÖSA KONTORET”, “TÄNK GRÖNT” OCH “SPA
RA TRÄD” ÄR VANLIGA TEMAN NU FÖR TIDEN, EFTERSOM MÅNGA FÖRETAG OCH MYNDIGHETER UPPMUNTRAR SINA KUNDER OCH ANSTÄLLDA ATT GÅ ÖVER TILL ELEKTRONISKA TRANSAKTIONER ELLER ELEKTRONISK KOMMUNIKATION. Men är dessa uppmaningar att skona miljön oberoende av fakta? Kampanjer för att eliminera användningen av papper fokuserar ofta på bara en egenskap och tar inte hänsyn till samtliga steg för såväl papper som nätbaserade metoder. Företag som verkligen vill göra ett miljömässigt ansvarsfullt val bör göra detta baserat på saklig, kontrollerbar information. Kundernas preferenser och åtkomsten till nätet är också viktigt. Istället för att fråga vilket som är det bästa alternativet, papper eller elektronisk kommunikation, bör vi använda ett livscykeltänkande för att ta reda på vilken kombination av de båda som har minst påverkan på miljön, samtidigt som den uppfyller de sociala och ekonomiska behoven. ” Med en lästid på 30 minuter per dag har en webbaserad dagstidning i allmänhet samma miljöpåverkan som en papperstidning.” KTH, Moberg et al, 2007 Med tanke på att tryck och papper är baserat på trä, en naturlig och förnybar naturtillgång, och att mer än 70 % av allt tryck och papper återvinns i Europa. Man kan konstatera att tryck och papper kan vara det hållbara kommunikationsmediet i en multimedial värld. • E-avfall är nu den snabbast växande komponenten i kommunernas avfallsflöde • Mängden elektronikutrustning som slängs världen över har skjutit i höjden den senaste tiden, med totalt 20–50 miljoner ton e-avfall per år • I Europa ökar mängden e-avfall med 3–5 % per år, vilket är nästan tre gånger snabbare än det totala avfallsflödet Greenpeace, E-avfallsproblemet, 2013 Problemet med greenwashing I en undersökning som Two Sides genomförde i Storbritannien i november 2010 påstod 43 % av bankerna, 70 % av de allmännyttiga företagen och 30 % av telekomföretagen att ”e-fakturor är bättre för miljön”, utan att ha någon grund för detta påstående. Efter Two Sides granskning togs 82 % av dessa Greenwash-budskap bort eller ändrades. Greenwashing måste ifrågasättas varhelst man stöter på det. 15