Kanalen 1
2016 • Tisdag 6 december • Vecka 49 • Nr 49 • Kan
alen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM samhälle &politik Debattera i Kanalen! Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. E-post: debatt@fixmedia.se 9 debatt Oansvarig demokrati? När behövs en folkomröstning? Kommunallagen ger möjlighet för väljarna i en kommun att låta sina röster höras mellan valen. Särskilt i viktiga frågor som påverkar väljarna tvärpolitiskt, utanför de ideologiska ramarna. En fråga som är otydlig i valmanifesten, eller där partier bytt ståndpunkt efter ett val, kan bli av intresse för en folkomröstning. Så är fallet med Norrbergets exploatering i Vaxholm. Hur väcks en folkomröstning - och vad händer sen? Vid en namninsamling för folkomröstning krävs att 10 % av väljarna, genom sina namnunderskrifter, står bakom denna. Folkinitiativets företrädare lämnar in namnunderskrifterna till kommunen, som granskar listorna och sedan lämnar över ärendet till kommunfullmäktige för beslut om genomförande. Enligt lagen skall en folkomröstning genomföras såvida inte minst 2/3 av kommunfullmäktiges närvarande ledamöter röstar mot en sådan. Folkomröstningar i Sverige är rådgivande. Det innebär att kommunfullmäktige senare kan fatta beslut som strider mot valresultatet i folkomröstningen. Gamla beslut gäller inte för alltid Ett argument som ständigt återkommer från majoritetspartierna (M, C, L och Mp) är att folkinitiativet är ett försök att riva upp ett kommunfullmäktigebeslut som togs redan 2011. Det är värt att notera, att inga av de styrande partierna i sina valbroschyrer inför valet 2010 nämnde att de ville riva Norrbergsskolan och exploatera Norrberget med 100-tals bostäder! Inte heller i valbroschyrerna 2014 redovisade de tydligt att Norrbergsskolan skulle rivas och området exploateras med bostadsrätter. Att som de styrande hävda att Norrbergsskolans framtid varit "den största valfrågan" i de två senaste valen är missvisande. Det beslut som togs 2011 var att ge kommunstyrelsen i uppdrag att genomföra exploateringen av bl. a. Norrberget. Beslutet är att betrakta som en politisk viljeyttring från de styrande partierna och är på intet sätt juridiskt bindande. Först när kommunstyrelsen utrett möjligheten att förverkliga beslutet och en detaljplan antagits, som tillåter exploateringen, finns ett juridiskt bindande beslut. Dit är det ännu långt kvar, eftersom vi nu befinner oss i samrådsskedet för detaljplanen för Norrberget. Folkinitiativet om Norrberget är således inte på något sätt ett odemokratiskt försök att riva upp ett fattat beslut, utan skall i stället ses som ett högst demokratiskt led i det samråd som nu sker gällande planen för Norrberget. Dessutom finns det inget som förbjuder kommunfullmäktige att ändra tidigare beslut, om majoriteten i fullmäktige har ändrat uppfattning. Naturligtvis är det så att varje val ger sina förutsättningar för nya beslut. Skulle makten förskjutas till oppositionens fördel 2018, så kommer vi att ompröva hela Översiktsplan 2030 och dess inriktning på omfattande exploateringar som föröder oersättliga natur- och kulturvärden på Vaxön. Folkomröstningen gynnar demokratin Den styrande alliansen skriver debattartiklar, delar ut pamfletter samt gör uttalanden i pressen för att få väljarna att ge upp sin lagenliga möjlighet att rösta om Norrbergets framtid. Man insinuerar dessutom att initiativet inte kommer från enskilda medborgare, utan från oppositionspartierna - något som helt enkelt inte är sant. Ett par argument mot en folkomröstning som framförts av majoritetspartierna, och som vi vill bemöta, är: 1) ”Vilka verksamheter ska få sparbeting för att finansiera en folkomröstning som kan kosta 2 till 3 miljoner kronor?” Svaret är: Inga verksamheter! I budgeten, som antogs i kommunfullmäktige den 14 november, redovisas ett överskott i driftbudgeten för 2017 på c:a 19 miljoner. Dessutom förefaller 2 till 3 miljoner vara en grov överskattning. Enligt en artikel i Mitt i Södra Roslagen kan folkomröstningar genomföras för mindre än en tredjedel av de beloppen. 2) ”S, V och WP vill gärna framhärda att folkomröstning om Norrbergsskolan en skulle gagna demokratin. På vilket sätt?” Svaret är att folkinitiativet skapar det medborgarinflytande som majoriteten beskurit genom att starta en markanvisningstävling, där bebyggelseförslagen skall hemlighållas tills kommunstyrelsen utsett en vinnare. Majoriteten har även yttrat att de tar ”ytterligare steg med nära medborgardialoger.” Länsstyrelsen rekommenderar att samrådet, som just genomförts, görs om när ett bebyggelseförslag redovisats. Vore inte det en medborgardialog värd namnet, om man följer Länsstyrelsens rekommendation i stället för att aktivt motarbeta medborgarnas lagstadgade rätt att väcka en folkomröstning? Jonas Forsberg gruppledare S Ingemar Wemmenhög gruppledare WP Sara Strandberg gruppledare V "Vi vill alltså inte ha en flumskola, men heller inte en kommenderande pluggskola", skriver Rolf Ekelund i sin debattartikel. Agera för en riktigt bra skola i Österåker Folkskolan och grundskolan har alltid haft socknen/kommunen som huvudman. Ett antal skolpolitiker pläderar sedan en tid tillbaka - förhoppningsvis mot bättre vetande - för ett ”återförstatligande” av skolan. Denna plädering bygger på en felaktig uppfattning om att skolan kommunaliserades år 1991. Så var inte fallet. Folkskolan styrdes från tillkomsten år 1842 av socknen. På 1930-talet tog kommunen över som huvudman, och kommunen har alltsedan dess haft denna position. Staten har således aldrig varit huvudman för skolan. Auktoritär Skolöverstyrelse Dock agerade flera statliga skolmyndigheter, med Skolöverstyrelsen i spetsen, mycket auktoritärt under några decennier, främst på 60- och 70-talen. Via regeringsoch riksdagsbeslut kunde Skolöverstyrelsen diktera stora delar av verksamheten i den svenska skolan. Flera av Skolöverstyrelsens kommenderingar ledde till allvarliga misslyckanden, som till exempel den påtvingade, svåranvända skrivstilen (”SÖ-stilen”), och den likaså beordrade, flummiga mängdläran i matematik (”Hej matematik”). Det som inträffade år 1991 och som i allmänhet benämns ”skolans kommunalisering” var i själva verket en nedmontering av det auktoritära statliga ämbetsverket Skolöverstyrelsen med anslutande länsskolnämnder. Vår egen skola Skolan är en lärande och fostrande verksamhet, inkluderad i det närsamhälle där eleverna, deras föräldrar, lärarna och skolledarna ingår. Vi har höga ambitioner med skolan. Samtliga medverkande står i centrum – såväl eleverna som lärarna och skolledarna. I nära samarbete bidrar de till en framgångsrik och resultatinriktad verksamhet. Viktigast är att eleverna lämnar skolan med goda kunskaper och en ambition att fortsätta lärandet, samt med god självkänsla, bibehållen nyfikenhet och kreativitet. Vi vill alltså inte ha en flumskola, men heller inte en kommenderande pluggskola. Visionen är en fungerande kunskapsskola. Stötta lärarna Det är lärarna som leder undervisningen och därför ska vi värna om lärarna och ge dem bästa möjliga förutsättningar att genomföra sina viktiga uppdrag. Vi kan lyfta Österåkers skolor ytterligare och det gör vi bäst genom att stötta lärarna. Några förslag: • Höj lärarlönerna till attraktiva och konkurrenskraftiga nivåer. • Förbättra lärarnas möjligheter till fortbildning och anpassa den till lärarnas önskemål och behov. • Avancera med utbyggnaden av skolans digitalisering och ge varje lärare och elev tillgång till egen dator med adekvata lärresurser och digitala läromedel. • Stimulera samarbeten lärare emellan och bejaka lärardrivna utvecklingsprojekt. Rolf Ekelund filosofie magister, utbildad ämneslärare, skribent Visitkort från Experterna | Service & Tjänster • Inramningar • Utskrifter • Ramar Vi hjälper små- & medelstora företag Marie-Anne Borgenengh E-post: marie-anne.borgenengh@fixmedia.se Mobil: 070-653 49 95 Sågvägen 19 • 184 40 Åkersberga • Tel 08-540 883 00 www.fixmedia.se Bokföring Deklarationer Årsredovisningar mm. Smedbyvägen 8, Åkersberga, 08-562 792 00 Mån-Fre 10.00-18.00 Lör 10.00-15.00 EGEN RAMTILLVERKNING CANVASTAVLOR FOTOKONST FÖRSTORINGAR 08-540 600 66 • www.frameland.se • Stationsvägen 8 Öppettider: