Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172
Svensk Golf Sida 173
Svensk Golf Sida 174
Svensk Golf Sida 175
Svensk Golf Sida 176
Svensk Golf Sida 177
Svensk Golf Sida 178
Svensk Golf Sida 179
Svensk Golf Sida 180
Svensk Golf Sida 181
Svensk Golf Sida 182
Svensk Golf Sida 183
Svensk Golf Sida 184
Svensk Golf Sida 185
Svensk Golf Sida 186
Svensk Golf Sida 187
Svensk Golf Sida 188
Svensk Golf Sida 189
Svensk Golf Sida 190
Svensk Golf Sida 191
Svensk Golf Sida 192
Svensk Golf Sida 193
Svensk Golf Sida 194
Svensk Golf Sida 195
Svensk Golf Sida 196
Svensk Golf Sida 197
Svensk Golf Sida 198
Svensk Golf Sida 199
Svensk Golf Sida 200
Svensk Golf Sida 201
Svensk Golf Sida 202
Svensk Golf Sida 203
Svensk Golf Sida 204
Svensk Golf Sida 205
Svensk Golf Sida 206
Svensk Golf Sida 207
Svensk Golf Sida 208
Svensk Golf Sida 209
Svensk Golf Sida 210
Svensk Golf Sida 211
Svensk Golf Sida 212
Svensk Golf Sida 213
Svensk Golf Sida 214
Svensk Golf Sida 215
Svensk Golf Sida 216
Svensk Golf Sida 217
Svensk Golf Sida 218
Svensk Golf Sida 219
Svensk Golf Sida 220 De två grundtyperna på bollar
. Till vänster: Tvådelad boll bestående av en stor kärna gjord av gummi blandningar och ett hållbart skal i surlyn eller numera också i mjukare blandningar av termoplastmateria:. Finns nu även med Balatablandningar. I mitten och till höger: Tredelad boll, känd som lindad boll då en 2.1 meter lång gummisnodd är lindad kring en mindre gummikärna. Denna kärna kan vara vätskefylld. och bredden på groparna kan va riera, mönstret kan se olika ut och antalet dimples varierar. Generellt kan sägas att en boll med djupa dimples flyger lågt och är bra att använda vid blåsigt väder, medan en boll med grunda dimples flyger högt. När det gäller antalet dimples har ännu ingen kunnat på visa att ett visst antal dimples är bäst för bollens flygegenskaper. Hur kan då dessa små gropai på verka golfbollens flygförmåga? rör att reda ut detta måste vi prata om aerodynamik, det vill säga läran om gasers rörelse. Aerodynamik beskrfc ver vilken effekt luften har på ett föremål. När bollen lämnar klubbhu u- det vid en bra drive har den en has tighet av 250-270 km/tim. Vid träffen är kraften på bollen mycket stor, cirka 1 ton, vilket gör att fol ien komprimeras, trycks in, cirka fem millimeter. Efter det att bo!'en lämnat klubban är den som en pro jektil, avfyrad på ungefär samma sätt som en kula avfyras från ett ge vär. I detta läge är bollen utlämnad åt naturlagarnas krafter. Golfbollen är, liksom ett flyg plan, konstruerad för att kunna dra fördelar av de krafter den mö er under sin färd genom luften, Mo derna golfbollar är aerodynami.-kt designade för att kunna flyga längre och i den mest önskade bågen samt för att överhuvudtaget uppträda på det sätt spelaren önskar. Kraften i träffen gör att bollen börjar rotera baklänges (backspin) Skal oftast i Balata, Balatablandningar eller mjuka termoplastmaterial. Haskell-bollen var den första lin dade bollen och föregångare till vår tids tredelsbollar. Coburn Haskell tillverkade bollen av elastiska gum mitrådar som lindades hårt kring en solid gummikärna. Ytterst fanns ett skyddande skal av guttaperka. 1907 ersattes den solida kärnan av en vätskefylld kärna. Detta berodde på att man kom på hur viktigt det var med kompression i en golfboll. Några av fördelarna med Has kell-bollen var att den gick mycket längre än guttyn och gav bättre kontroll på slagen. Bollen var mju kare och gav därmed även bättre Så här säger Regelboken om golfbollen: Vikt: En bolls vikt får inte överstiga 45,93 gram (1,62 ounce). Storlek: Bollens diameter får inte vara mindre än 42,67 mm (1,68 tum) Sfärisk symmetri: Bollen ska vara så utformad och tillverkad att den normalt uppträder som om den vore sfäriskt symmetrisk. I klartext betyder detta att bollflykten (längd, riktning, höjd och flygtid) ska vara densamma, oavsett utgångsläge på tee. Utgångshastighet: Bollens hastighet får inte överskrida 76,2 meter (250 fot) per sekund när den mäts i apparatur godkänd av Royal and Ancient och USGA (United States Golf Association). En maximal tolerans på två procent godkänns. Totallängd: Ett bollmärke som testas på utrustning godkänd av R&A får inte ha en genomsnittlig carry och rull som överstiger 256 meter plus en tolerans på sex procent. Bolltillverkarna kontrollerar själva om deras bollar håller specifikationerna. Dessutom gör R&A och USGA stickprovskontroller. känsla vid träffen. Det var tack vare Haskell-bollen som golfspelarna för första gången kunde höra det ma giska "klicket" vid en bra träff. Golf blev plötsligt lättare och trevligare att spela. Intresset växte enormt i såväl Storbritannien som USA. På grund av att slagen gick längre blev man nu tvungen att för länga golfbanorna. Korthålen påver kades inte, men flera av de långa hålen förvandlades över en natt från par 5-hål till par 4-hål. Detta blev en ganska dyrbar historia, som dock gynnade den nya yrkesgruppen, banarkitekter. Det var också i samband med Haskell-bollen som aerodynamiska experiment inleddes vad gällde till exempel olika mönster på skalet och kompressionens betydelse. Här lades alltså grunden till vår tids ve tenskapligt utprovade bollar. Viktiga gropar Guttybollen gick mycket kortare utan små hack i skalet. Numera vet man att en boll med slät yta flyger cirka 100 meter, medan en boll med vår tids dimplemönster kan ha en carry på cirka 250 me ter. Dimples är engelska och bety der smilgropar. Smilgroparna är alltså de små fördjupningarna på bollen. De små urgröpningarna, som är ungefär 0,3 mm djupa, har avgö rande betydelse för slagets längd och bollbana. Dimplemönstret är uppbyggt av flera faktorer: djupet 38 4B/94 Svensk Golf Solid hårdgummikärna Skal Solid gummikärna Lindad gummisnodd Skal Tvådelad boll Tredelad boll Tredelad boll Vätska Gummikärna Lindad gummisnodd Skal
Svensk Golf Sida 221
Svensk Golf Sida 222
Svensk Golf Sida 223
Svensk Golf Sida 224
Svensk Golf Sida 225
Svensk Golf Sida 226
Svensk Golf Sida 227
Svensk Golf Sida 228
Svensk Golf Sida 229
Svensk Golf Sida 230
Svensk Golf Sida 231
Svensk Golf Sida 232
Svensk Golf Sida 233
Svensk Golf Sida 234
Svensk Golf Sida 235
Svensk Golf Sida 236
Svensk Golf Sida 237
Svensk Golf Sida 238
Svensk Golf Sida 239
Svensk Golf Sida 240
Svensk Golf Sida 241
Svensk Golf Sida 242
Svensk Golf Sida 243
Svensk Golf Sida 244
Svensk Golf Sida 245
Svensk Golf Sida 246
Svensk Golf Sida 247
Svensk Golf Sida 248
Svensk Golf Sida 249
Svensk Golf Sida 250
Svensk Golf Sida 251
Svensk Golf Sida 252
Svensk Golf Sida 253
Svensk Golf Sida 254
Svensk Golf Sida 255
Svensk Golf Sida 256
Svensk Golf Sida 257
Svensk Golf Sida 258
Svensk Golf Sida 259
Svensk Golf Sida 260
Svensk Golf Sida 261
Svensk Golf Sida 262
Svensk Golf Sida 263
Svensk Golf Sida 264
Svensk Golf Sida 265
Svensk Golf Sida 266
Svensk Golf Sida 267
Svensk Golf Sida 268
Svensk Golf Sida 269
Svensk Golf Sida 270
Svensk Golf Sida 271
Svensk Golf Sida 272
Svensk Golf Sida 273
Svensk Golf Sida 274
Svensk Golf Sida 275
Svensk Golf Sida 276
Svensk Golf Sida 277
Svensk Golf Sida 278
Svensk Golf Sida 279
Svensk Golf Sida 280
Svensk Golf Sida 281
Svensk Golf Sida 282
Svensk Golf Sida 283
Svensk Golf Sida 284
Svensk Golf Sida 285
Svensk Golf Sida 286
Svensk Golf Sida 287
Svensk Golf Sida 288
Svensk Golf Sida 289
Svensk Golf Sida 290
Svensk Golf Sida 291
Svensk Golf Sida 292
Svensk Golf Sida 293
Svensk Golf Sida 294
Svensk Golf Sida 295
Svensk Golf Sida 296
Svensk Golf Sida 297
Svensk Golf Sida 298
Svensk Golf Sida 299
Svensk Golf Sida 300
Svensk Golf Sida 301
Svensk Golf Sida 302
Svensk Golf Sida 303
Svensk Golf Sida 304
Svensk Golf Sida 305
Svensk Golf Sida 306