Nordisk Industri 1
UNDERHÅLL David Baeckström (till höger) är sales
executive EAM på Prevas och berättar att Borås Energi och Miljö fäste stor vikt vid användarvänligheten under upphandlingen av den nya underhållslösningen. På bilden syns även (från vänster) Ylva Amrén (regionchef West Prevas), Kenneth Lindahl (projektledare Borås Energi och Miljö), Andreas Ulveström (underhållschef Borås Energi och Miljö) och Johanna Alkmark (inköpare Borås Energi och Miljö). Foto: Borås Energi och Miljö man frågar sig till exempel hur underhållsavdelningen jobbar, vad de maskiner man har kräver för typ av underhåll, vilka maskiner i maskinparken som är viktigast och vilka maskiner som utgör flaskhalsarna. På så vis tar man sig succesivt vidare och får ett mer och mer sofistikerat underhåll, säger David Baeckström. - Ingen kund orkar göra en så stor förändring som att gå från till exempel ett avhjälpande underhåll, där man lagar saker när de går sönder, till att kanske ha ett AI-gränssnitt som skapar arbetsordrarna i ett enda steg. Steget blir för stort så man får ta många små steg istället och vi är med kunderna längs hela resan, säger David Baeckström. Succesiv förändring David Baeckström beskriver vägen till att uppnå ett underhåll som är preventivt och tillståndsberoende som en trappa där man blir bättre och bättre för varje steg man tar. - Längst ner på trappan har man det som brukar kallas för avhjälpande underhåll. Det innebär att när en maskin rasar så springer händige Herman ut med sin verktygslåda och lagar den och han blir han hjälte i verkstaden om han lagar den på bara en timme, förklarar David Baeckström. Han beskriver sedan att nästa steg är att man inte vill ha ett stopp i en maskin i kanske en timme varje vecka utan att man vill ha ett underhåll som är lite mer förutseende. - Man börjar titta på standardprocedurer och Tillståndsberoende underhåll Det sista steget är till slut ett tillståndsberoende underhåll, där David Baeckström förklarar att delarna själva säger till när de till exempel inte låter som de gjorde när de var nya. - Många maskiner producerar idag väldigt mycket data och signaler som man kan analysera. Om trycket i en viss ventil stiger så vet man kanske till exempel att ett filter längre fram är igentäppt, påpekar David Baeckström. Han menar också att det handlar mycket om att mobilisera underhållet och han talar om att man bland annat kan göra checklistor, säkerhetsrundor och arbetsmiljöronUnderhållssystemet Infor EAM, som levereras av Prevas, fungerar med alla mobila enheter, operativsystem och skärmstorlekar och det kan skräddarsys efter varje användare. Foto: Pixabay En anledning till detta är enligt Anders Skoogh vikten av att säkerställa ett snabbt och jämnt produktionsflöde och en annan anledning, som är ännu viktigare, är att underhåll kommer att ha en avgörande roll när det gäller att möjliggöra framtida digitalisering inom industrin, eftersom kraftigt automatiserade fabriker kommer att kräva nära felfri produktion. NORD I SK I NDUSTR I NR 1 2020 • 2 3 deringar direkt i underhållssystemet. - Ganska ofta ska man till exempel inom industrin med viss periodicitet gå en brandskyddsrond. Är det så att det är någon brist så sätter man bara upp den i sin checklista och då skapas det en arbetsförfrågan i systemet och det kommer en arbetsorder till arbetsledningen som kan portionera ut den till rätt person, beskriver David Baeckström. n