UD 1
text Peter Steen-Christensen och Pär Strömberg Sp
aning odlarchampagne på uppgång Dom Perignon Vintage 2008 – Lenny Kravitz För elva år sedan möttes Dom Perignons källarmästare Richard Geoffrey och Lenny Kravitz i Paris. Det blev startskottet på en vänskap och relation som idag har mynnat ut i en kreativ chefsroll för Lenny Kravitz för den visuella kampanjen till Dom Perignon Vintage 2008 – en champagne med frisk karaktär med inslag av tropisk frukt, vit choklad, nötter och mandarin. Inspirerad av champagnehusets kulturella arv var Kravitz kreativa vision att skapa en atmosfär där människor förs samman i sann Dom Perignonanda. Han bjöd bland annat in en rad kreativa människor från olika livsvägar till sin villa i Los Angeles och skapade en unik serie svart-vita foton som nu blivit en internationell utställning. Lenny säger själv: ”En stor del av Dom Pérignons DNA består av att sammanföra människor. Du behöver inget tillfälle. Livet i sig är ett tillfälle”. //PSC Dom Perignon Vintage 2008 finns på Systembolaget i begränsad utgåva sedan starten av december, 1 599 kronor. Den så kallade naturvinstrenden har även gjort avtryck i Champagne. Självklart ligger klimatförändringarna till grund, och till och med de stora champagnehusen och kooperativen sneglar åt ett hållbart jordbruk i regionen. Odlarchampagne har blivit allt mer trendigt på landets vinbarer och nu även på Systembolagets hyllor. Den stora skillnaden mot husen och kooperativen är att dessa bönder odlar, skördar och vinifierar sina egna druvor från i största mån egna vingårdar. Importörer med naturligt fokus, medvetna sommelierer och nätvinshandeln har stor del i utvecklingen av utbudet. Vem vurmar längre för Moët, nu när odlare som Selosse, Pierre Peters, EglyOuriet och Diebolt-Vallois bereder väg för de mindre kända Laherte Frères, Vouette & Sorbée, Larmandier-Bernier, Savart, Huré Frères och Éliane Delalot, alla vinbönder med respekt för jorden. //PS Gnista Floral Wormwood Den alkoholfria spriten dundrar fram med oförminskad hastighet. Vi har redan avhandlat halvsvenska Ceder’s här i Bästa Drycker men nu vill vi också lyfta fram Sveriges första alkoholfria spritmärke Gnista Spirits. Deras produkt Floral Wormwood är småskaligt producerad i Skåne och bjuder på en välbalanserad smakupplevelse med en antydan av lakrits. ”Definitivt den mest imponerande alkoholfria spriten jag har provat”, sa dryckesexperten David Gluckman som bland annat skapade Bailey’s i 1973 och var med och tog fram whiskyn The Singleton på 80-talet och Tanquaray No. Ten senare än så. Som tillägg kan vi ju berätta att han slaktat branchledande Seedlip med att kalla det för smaksatt vatten, intetsägande, smaklöst och förfärligt. Så det verkar som att Gnista – skapat av samma team som ligger bakom drycken Caliente – har kommit något riktigt spännande på spåren. //PSC 40