Tindingen Kosmetik nr 4 2018 1
Butiker måste bli mer kreativa för att locka till
sig kunder. Foto: Pexels Trend 3 Trend 5 Data, data och data Det har länge varit viktigt att samla in data, men det finns också mycket prat om hur man faktiskt behandlar och använder data i alla led. Hela vägen från lager och logistik till att analysera den bästa hyllplatsen eller få ett automatiskt meddelande när hyllan blir tom. Kundresan kan följas så gott som hela vägen med hjälp av data, och de som inte använder kunddata för att kunna ge relevanta erbjudanden, ner på individnivå, riskerar att ignoreras av konsumenterna. Tekniken för detta har också blivit billigare och mer användarvänligt. Trend 4 Den fragmenterade målgruppen Trots alla kundklubbar ser vi att konsumenterna är mindre lojala nu än någonsin. Därför är det viktigt att vara korrekt med sin kommunikation. Det spelar ingen roll att kasta ut rabatter för att locka kunder, nyckelordet är relevans. Experimentell handel & upplevelser För att lyckas måste du våga satsa och prova nya saker. Det har länge varit en fråga om upplevelseshopping och det är fortsatt viktigt. Men experimentell detaljhandel handlar om att våga testa nya retailkoncept, ny teknik och nya samarbetspartners. Dagens konsumenter förväntar sig att bli förvånade, överraskade och uppskattade. Butiker måste hela tiden förnya sig i samma takt som sina kunder. Det är ingen slump att några av de mest framgångsrika återförsäljarna i dag är helt nya företag utan gamla system och strukturer som bromsar utvecklingen. En slutsats är att allt egentligen handlar om att få konsumenternas uppmärksamhet. Oavsett om du säljer en produkt, lanserar en idé eller leder ett företag, måste ditt meddelande formuleras så att det är värt att lyssna på, lätt att förstå och lätt att sprida vidare. Vad gör du för att locka konsumenterna till dig? «Keep it simple in the front, sophisticated in the back» Om du vill ge kunden en bekväm och sömlös shoppingupplevelse krävs det avancerade tekniska lösningar och mycket genomtänkt arbete bakom kulisserna. Kosmetik 4-2018 33