Örebro Läns Tidning 1
Ellinor “Elliphant” Olovsdotter har jobbat med si
tt album i över två år. på samma sätt, för musik och konst kommer ofta från en mörk plats. I alla fall musik och konst som påverkar mig. Men jag trodde att jag skulle vara kreativ i att fixa i hemmet, skriva en barnbok eller ta upp mitt målande men det har jag inte alls varit. Var det stressande att kreativiteten försvann? — Ja, det var det för kreativiteten har varit min enda trygghet, även långt innan jag började med musik. Sedan jag var barn har kreativiteten alltid varit min psykolog kan man säga. Genom att skapa något har jag kunnat ta på mina problem och se på dem med ett perspektiv. Jag har processat mitt liv genom kreativitet för att känna att jag existerar. Den första singeln från Elliphants kommande album heter Uterus och släpptes passande nog en dag innan Ellinors beräknade förlossningsdatum förra året. Det är en sårbar ballad, mil ifrån det vi tidigare hört av Elliphant. Hur kändes det att släppa den? — Det kändes bra. Jag har alltid varit intresserad av förändringar och tyckt att det är konstigt att man som artist förväntas stay the same. Jag har aldrig förstått den grejen, och jag vet att det är svårt för folk att ta in. Jag har jobbat med stora namn som Diplo och då fått kommentarer som ”Kan du snälla bara bestämma vad du vill göra”. Jag har stått på mig i de lägena och sagt att jag inte kommer att göra det. Det känns som ett jättestort ansvar att få fullfölja det och göra det jag pratat om. Man växer och förändras som människa. — Den här Elliphant som slog igenom befann sig i en period där det bara var no fucks given, men min musiksmak och det jag lyssnat på när jag växt upp tillhör egentligen mer Uterus-facket än Too Original. Jag hade aldrig lyssnat på EDM innan jag blev en EDM-artist. Jag har lyssnat på Leonard Cohen och Bob Dylan. Det där var något som jag personligen bara var tvungen att göra. Kan du berätta om Uterus? — Den låten kom till på ett helt magiskt och naturligt sätt i kombination med två låtskrivare. Jag tycker att det är en sådan tidlös fantastisk poplåt som jag är otroligt stolt över. Jag tyckte att den passade bra för att burst the bubble. Jag skrev den långt innan jag var gravid, och den handlar snarare om min mamma och hennes graviditet med mig. Jag tyckte att det passade bra och att det var kul att ge graviditeten något sorts legacy. Sedan dess har en handfull andra singlar släppts från albumet Rocking Horse, men låtarna har hängt med Ellinor sedan innan den personliga kraschen. Jag frågar henne hur det kommer sig att hon släpper albumet först nu. — Det är kanske en dålig tid att släppa och promota musik just nu men jag kände att det var dags, för det är så mycket som vänt blad i livet. Den här skivan har blivit någon sorts tentakel till det gamla, så jag behöver göra mig av med det. Vad skiljer sig mest mellan ditt senaste album från 2016 och Rocking Horse? — Living Life Golden gjordes när jag hade min mest intensiva turnétid. Då satt jag med de största producenterna i världen samtidigt som jag turnerade konstant. Jag kastades in i någon studio med en person och gjorde en demo och sedan stack jag på turné. Producenten satt och bearbetade låten tills den typ var färdig, fast jag kände att varenda låt var ofärdig. Det är svårt överlag som artist att känna att något är klart, men för att vara en sådan miljonplatta som den var så var den jävligt halvfärdig. Jag tycker att man hörde det i låtarna. Hon fortsätter: — Därför blev det viktigaste med den nya skivan att det inte skulle vara så spretigt. Jag ville inte ha 16 olika producenter på skivan. Jag hade tagit ett långt break från turnerandet när jag gjorde den här plattan så jag hade gjort jättemånga sessions i L.A. och satt på 40 bra låtar. Välkommen in! Storgatan 47, Örebro Tel. 019-13 41 05 19