Hemma i HSB Mellersta Götaland 1
HSB MELLERSTA GÖTALAND Jonas Begkvist, bosocial r
ådgivare på HSB Mellersta Götaland. Sedan våren 2023 erbjuder HSB Mellersta Götaland professionell hjälp genom bosociala rådgivaren Jonas Bergkvist. Med rådgivning och konsultinsatser stärker han tryggheten och trivseln i bostadsrättsföreningar. TEXT Anna Ljungqvist BILD Mediabanken HSB stärker tryggheten m Vad gör en bosocial rådgivare och konsult? Jonas Bergkvist fungerar som ett sakkunnigt bollplank för HSB-medlemmar och styrelser som behöver vägledning i boendesociala frågor. Det kan handla om störningar, konflikter, samlarbeteende, psykisk ohälsa eller problem med obetalda avgifter. – Jag arbetar med HSB-medlemmar eller styrelseledamöter som har frågor om boendet eller styrelsens roll i boendesociala frågor. Där ger jag kostnadsfri rådgivning och vägledning för våra medlemmar, berättar Jonas. Förutom den kostnadsfria rådgivningen erbjuder Jonas också konsulttjänster där han aktivt utreder och löser specifika problem på uppdrag av brf-styrelser eller fastighetsägare. Det kan exempelvis handla om att leda samtal mellan grannar, utreda störningsärenden eller hjälpa medlemmar med skulder att hitta lösningar. Bakgrunden till tjänsten Beslutet att anställa en bosocial rådgivare fattades av styrelsen efter att medlemmar uttryckt att det saknades en resurs för att hantera vissa boendesociala frågor. – Det här menade medlemmarna skapade otrygghet i bostadsrättsföreningen, förklarar Jonas. Behovet som identifierades rörde situationer där varken medlemsrådgivare eller jurister kunde ge fullgod hjälp, exempelvis konflikter mellan boende, psykisk ohälsa, eller störningar i boendet. Jonas tjänst har därför blivit ett viktigt komplement till HSBs övriga rådgivning och stöd. En strukturerad och lyhörd arbetsmetod Jonas har byggt upp en struktur och rutin för sina ärenden som kombinerar lyhördhet med sakkunskap. – För att förmedla trygghet och skapa förtroende tror jag det är viktigt att man är inlyssnande och har förståelse för hur olika människors erfarenheter och situationer varierar beroende på vem man pratar med. Dessutom ska man alltid ha ett gott bemötande i alla samtal eller möten, säger han. Ärendegången i konsultuppdragen är tydlig och strukturerad. – Jag börjar med att diskutera ärendet med en kontaktperson inom styrelsen och lägga upp en plan. Därefter tar jag kontakt med inblandade parter och arbetar aktivt för att hitta en lösning. Ärendet avslutas med en muntlig HEMMA I HSB 2 2025 / HSB MELLERSTA GÖTALAND