Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50 REGELFRÅGAN: Varför var inte t
raktorspåret mark under arbete? D Detta hände mig under Lysegårdspriset. Jag hade placerat inspelet på 18:e hålet bakom greenen. Bollen hade lagt sig i ett traktorspår, och då jag tillfrågade min mar- kör om jag fick droppa utan plikt sade han: »Tyvärr, det står ingenting på de lokala reg- lerna om det.» Då kallade jag på en medlem av tävlings- kommittén. Han var inte säker på fallet så jag fick slå två bollar. Den första bollen sla- gen ur traktorspåret blev lång och jag fick fem i. Men med den andra bollen droppade jag mig fri och chippade därefter direkt i hål för tre i. Tävlingskommittén slog upp boken »Regler för golfspel» och fann där under titeln »Definition på mark under arbete» att jag skulle få droppa mig fri från traktorspå- ret. På grund av att tävlingskommitténs ordfö- rande inte var i närheten uppsköts beslutet till efter tävlingen. Efter tävlingens slut gick hela tävlingskommittén plus min markör ner till traktorspåret, och efter en lång stunds diskuterande kom de fram till att traktorspår inte kunde betecknas som »mark under ar- bete», utan endast spår efter banarbetare som lämnat sitt arbete ogjort kunde beteck- nas som »mark under arbete». Gjorde tävlingskommittén rätt? LARS OLBERT Västerås GK SVAR: D Tävlingskommittén gjorde rätt när den förklarade att traktorspåret icke var mark under arbete. Det enklaste för mig i detta sammanhang vore att helt enkelt hänvisa till min artikel om »mark under arbete» i Svensk Golf 5/74. Jag underströk där att traktorspår enligt reglerna icke faller in un- der någon av de kategorier som enligt def 13 är mark under arbete. Eftersom det dock är ett gammalt kärt tvisteämne mellan spe- lare om man tår eller inte får droppa sig ur ett traktorspår, är det väl bäst att jag i hu- vudsak upprepar vad som följer av reglerna. Enligt def 13 utgöres »mark under arbete» av varje del av banar som utmärkts som sådant område, material som hopsamlats för bortförsel, hål som gjorts av banskötare. Det är alltså närmast punkt 3 som har in- tresse i vårt fall. När den engelska texten omnämner »a hole made by a greenkeeper» avses därmed enligt en förtydligande deci- sion ett av en banskötare för visst ändamål avsiktligt tillverkat hål. Det räcker inte med att hålet faktiskt orsakats av banskötaren. I så fall skulle den engelska texten säkert ha haft lydelsen »a hole caused by a green- keeper». Ett traktorspår har förvisso icke till- verkats för visst ändamål! Det faller därför inte in under definitionen på »mark under arbete». Lätt att tillämpa Om sådana spår på grund av lokala förhål- landen förekommer i onormal utsträckning kan det vara lämpligt att i en lokal regel före- skriva att spåren är mark under arbete. En viss försiktighet bör emellertid iakttagas. Huvudregeln är ju trots allt att bollen skall spelas där den ligger. Denna huvudregel har den stora fördelen att den är lätt att tillämpa och inte föranleder några tolkningssvårighe- ter. Ju fler undantag som tillskapas desto fler regeldiskussioner uppkommer. Här- igenom ökas också risken för att lika fall bedömes olika. Visst är det kymigt att hamna i ett trak- torspår och den som råkar ut för det tycker naturligtvis att det är höjden av orättvisa. Om man ändrar regeln på denna punkt river man å andra sidan upp gärdet. Får man droppa för ett traktorspår kommer säkert någon att tycka att det är helt naturligt att han får droppa för de cykelspår, bilspår och motor- cykelspår som en banskötare orsakar. Och varför banskötare förresten? Varför inte for- donspår orsakade av vem som helst! Och varför bara fordonspår förresten? Varför inte lika gärna fotspår, spår av älgar, rådjur, kor, får etc? Jag ser i andanom en oändlig mas- sa diskussioner världen över angående olika sorters spår och anser därför att regeln är bra som den är. En lokal regel i frågan bör alltså heller inte antagas rent slentrianmässigt utan endast då förhållandena faktiskt är onormala. GÖSTA LUNDHOLM 50 SVENSK GOLF • 8/1975 the world's largest selling scotch whisky Johnnie Walker
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56