AMES 1
Mikael Weléen och hans två partners Cissi Sandqvi
st och Mattias Wahlberg GREAT GROUP GILLAR BRA AFFÄRER NÄR DET ÄR KUNDERNA SOM GÖR DEM! Mikael Weléen har drivit företag i hela sitt liv och när han 2016 sålde sitt dåvarande bolag tog det bara ett par veckor innan det kliade för mycket i entreprenören för att inte starta igen. Men vad skulle han satsa på den här gången? – Jag besökte före detta kunder, 50 stycken på två månader, och ställde ett par enkla frågor till dem: Vad är er största utmaning i bolaget? Vart är ni på väg? Och vad skulle ni behöva hjälp med? berättar Mikael. N är han sammanställt alla svar framgick det klart och tydligt att det de allra flesta önskade, det var att få hjälp med att utveckla sin säljfunktion. Att få hela bolaget att bli mer säljande för att ta sig an nya marknader och kunna växa. – Så utifrån det visste jag vad jag skulle göra. Och det var något som var helt väsensskilt från mina tidigare verksamheter. Nämligen ett bolag som skulle kunna hjälpa till inom områdena strategi, management, rekrytering och utbildning. Mikael skrev tillbaka till kunderna och tackade för hjälpen och berättade samtidigt att nu fanns det möjlighet att anlita honom för just det de behövde och efterfrågade. – Det dröjde ett par veckor innan de första svaren kom, men sedan dess har vi varit fullbokade! skrattar Mikael och fortsätter; Det här är det absolut roligaste jag gjort i livet! Idag drivs Great Group av Mikael och hans två partners Cissi Sandqvist och Mattias Wahlberg samt 4 medarbetare. Vi ses en dag på Handelskammaren i Norrköping där de berättar om verksamheten. – När det gäller rekrytering så jobbar vi på ett helt unikt vis, säger Mattias. Vi plockar inte bara ut lämpliga kandidater till ett uppdrag, utan vi följer dessutom kandidaten in i anställningen och coachar både den nyanställde och ansvarig chef med säljutbildning och planering i hela 6 månader för att säkerställa att allt blir som det ska. Hälften av vårt arvode fakturerar vi när anställningsavtalet skrivs på, den andra hälften först efter de här 6 månaderna. På det här viset, menar han, skapas trygghet för alla. Kundvärde och kandidatvärde. Och ett positivt kretslopp som tar sin början och bidrar till långsiktiga relationer skapas tillsammans med kunden. Cissi berättar om säljutbildningen: Akademien. – Grunden i vår sälj- och affärsskola är på 7 heldagar under 6 månader. Just nu har vi en härlig blandning av människor från olika branscher som på något vis arbetar med kundrelationer. Det är småföretagare, projektledare, marknadsförare och VD:ar. Faktiskt inte alls många säljare! konstaterar hon och fortsätter beskriva kursen, som bland annat handlar om att lära sig förstå människor, att kommunicera på rätt sätt med olika personligheter och att utveckla sitt erbjudande och sina affärer. Sedan läggs en hel del krut på digitalisering, erfarenhetsutbyte över branschgränser och diskussioner. Vid ett tillfälle kommer Glimstedts och pratar juridik och ett annat tillfälle utbildar PWC inom ekonomiämnet. – Vi har det faktiskt så trevligt att de som slutat kurserna hittills inte velat skiljas åt. Därför startade vi Great Network, där alla som gått vår utbildning är medlemmar och där vi ses då och då över olika teman och fortsätter hålla kontakten, fyller Mikael i. Inom den närmsta framtiden väntar uppstart av nya Great Group-företag i Jönköping, Uppsala och Stockholm. – Att växa smart är en utmaning, men vi har från början tänkt skalbarhet i verksamheten. Med struktur och ett bra systemstöd kan vi enkelt överföra konceptet till nästa plats och fortsätta vara trygga i att vi levererar kvalitet och säkerhet. Att finnas med, hjälpa och stötta är en viktig del i Great Groups erbjudande som också vill tillföra extra värden. – Det ska vara roligt att jobba med oss! säger Mattias. Och det handlar lika mycket om att vårda relationer till andra som att ta hand om sig själv. Välmående och ett sunt levnadssätt gör att vi kan leva upp till våra värdeord: glädje, omtänksamhet, engagemang och energi. – Ja, vi tränar ganska mycket allihop, skrattar Mikael. För övrigt är vi ganska olika, men det utnyttjar vi genom att vi kompletterar varandra väldigt väl. Med respekt och med insikten om att vi lär oss varje dag – av varandra och av kunder och leverantörer. – Och det är så vi vill fortsätta jobba, kompletterar Cissi. Som ett bollplank och ett ledarstöd. Sälj måste vara kul ¬– annars blir det inte gjort. Och att pusha vår kunder så det kan göra sina allra bästa affärer är det vi brinner för. 31