Frontkök för finsmakare 1
Fronten ger ett modernt intryck med de mörka föns
terytorna som går hela vägen upp mot taket. Säkerhetsdrag från AL-KO. D et är en mäktig pjäs vi hämtar ut hos Kabe i Tenhult söder om Jönköping och med en totalvikt på 2650 kg behöver vi en starkare bil än redaktionens fyrhjulsdrivna VW Passat som dragbil. Vi lånar därför en Isuzu pickup vars dragvikt på 3,5 ton räcker gott. Väl ute på rull följer vagnen med bra i svängarna och känns stadig rakt fram med sin dubbelaxel. Chassit av galvaniserade stålprofiler från AL-KO ger extra stadga men gör också att vikten hålls på en rimligare nivå. Självklart känns det att vagnen är där bak och trots att den inte är överdrivet stor så lockar den till sig en del blickar när vi passerar. Imperial har också ett elektroniskt styrt antisladdsystem (AL-KO ATC) som känner av om vagnen börjar självkränga och därmed rätar upp ekipaget genom att bromsa vagnens hjul. Kabe Safety Driving System betyder också att vagnen har längre dragbalkar och krängningshämmande hjulaxlar. Chassit är också förstärkt med extra balkar som ger stabilare golv och vridstyvare kaross och som vanligt griper kulhandsken om dragkroken med en friktionskoppling som ger extra stadga. Bakstammen och sidorna har också en modern design med ramfönster och i övrigt plana ytor. En väl integrerad helhet. VI STÄLLER upp vagnen på en gräsplan för att inspektera den närmare och det är nu man kan sakna en mover att rangera med. Att dra för hand på gräset är bara att glömma. Imperialvagnarna har den släta grafiken som Kabe gett namnet ”innovation design” och till 2020 har Imperial fått lite stilrenare dekorlinjer. Det syns på långt håll att det här är en exklusiv vagn och de plana sidorna med påkostade ramfönster bidrar till intrycket. Det gör också den stora svarta frontrutan som fortsätter uppåt till takfönstret. Den integrerade gasolkofferten och rangerhandtagen ser också moderna ut och luckan till kofferten öppnas utåt/uppåt vilket gör att cykelställ på dragbalken inte hamnar i vägen vid gasolbyte. Är man lite petig med det ytliga så är det bara elcentralens lucka som stör de annars så moderna och plana ytorna. Luckor tillverkas av underleverantörer och elcentralen är i övrigt bra utformad med jordfelsbrytare, automatsäkring och 230V både in och ut. Som grädde på moset finns högtalarutgångar för den som vill ha musik i förtältet. En bra detalj är att hela boxen är låsbar och därmed barnsäker. Utvändigt finns också ett duschuttag med kallt och varmt vatten och på vagnens högersida ett skidfack med plastlåda. JAG KLIVER in i vagnen och fångas direkt av dess stolthet, köket. Till 2020 har det uppdaterats med infällda vita luckor och lådfronter. Med infällda menas att de inte sticker ut från resten av möbeln vilket de gjort tidigare. Det ger en exklusivare look och blir möjligen också lättare att torka av om man spiller. Frontkök är som sagt något som kommit att bli populärt på senare år och det är perfekt för alla som prioriterar matlagning. Förutom att det upptar hela vagnens bredd (bänken mäter 235 cm) med allt vad det innebär i form av arbetsytor och förvaHUSBIL & HUSVAGN n 2.20 23