Nöjesnytt Växjö 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER PLANE (iTUNES/SF ANYTIME) Med Gerard Butler vet man banne alltid vad man får. Precis som Jason Statham och på senare år även Liam Neeson, spelar han i princip alltid samma roll i samma actionfilm på samma eller liknande tema. I Plane spelar han en pilot som (naturligtvis) mirakulöst lyckas landa ett flyplan på en öde ö (naturligtvis) utanför Filippinerna. På planet finns (naturligtvis) en dömd mördare och snart inser de att de (naturligtvis) befinner sig i en krigszon, där de (naturligtvis) blir måltavla för terrorister. Naturligtvis måste mördaren och Gerard samarbeta för att klara livhanken. Det är dumt, det är förutsägbart och det är inte så lite fantasilöst. Men det är samtidigt perfekt underhållning en seg söndag. THE NIGHT HOUSE (DISNEY+) The Night House kan inte riktigt bestämma sig för om den vill vara en skräckis eller en psykologisk thriller och hamnar därför någonstans mittemellan. Men det gör faktiskt ingenting. Rebecca Hall är som vanligt alldeles fantastisk i huvudrollen som nybliven änka som upptäcker att hennes självmördade make hade fler hemligheter än hon kunnat ana. Trots alla ologiska vändningar och plötsliga hopp i historien håller filmen ihop (nästan) ända till slutet. THE POPE’S EXORCIST (iTUNES/SF ANYTIME) Det har varit dåligt med exorcist-filmer på sistone, tycker ni inte? Nå, för att råda bot på detta kommer den gamle trotjänaren Russell Crowe till undsättning. Filmen bygger på Fader Gabriele Amorths upplevelser i samband med exorcismer han utfört genom åren. Amorth fungerade som påvens egen exorcist och om bara en bråkdel av det han berättar är sant är det sannerligen hårresande. Nåväl, Crowe gör jobbet bra och trovärdigt och även om historien i sig är både invecklad och långsökt är det både spännande och inte så lite läskigt. TV-SERIER SJUKSKÖTERSKAN (NETFLIX) Historien om den danska sjuksköterskan Christina Aistrup Hansen är nästan för otrolig för att vara sann. Hon arbetade som omtyckt och ombevittnat duktig nattsköterska på ett sjukhus i Nykøbing Falster när hennes nya kollega Pernille Kurzman Larsen började ana oråd då det skedde ovanligt många dödsfall när Hansen var i tjänst. Det som sedan rullas upp är lika hisnande som det är makabert. I Danmark fick Hansen smeknamnet Dödsdjävulen och nu har hela fallet blivit en uppmärksammad Netflix-serie. Danskarna kan den här genren utan och innan och Sjuksköterskan är kvalitet rakt igenom. Att man någonstans redan vet hur det ska sluta spelar ingen som helst roll – man sitter som på nålar under samtliga fyra avsnitt. LOVE & DEATH/CANDY (HBO MAX) Love & Death är inte bara ännu en true crime-serie, det är dessutom den andra tv-serien på kort tid om samma fall, nämligen om en utomäktenskaplig affär i kristen miljö som slutar med ett uppmärksammat mord. Den tidigare serien Candy, med Jessica Biel i rollen som Candy Montgomery är alldeles utmärkt i sig, men även om Love & Death berättar samma historia görs det på två helt olika sätt. Vilken man föredrar är en smaksak naturligtvis, men jag är väldigt svag för Elizabeth Olsens porträtt av Candy och David E. Kelleys berättarteknik i Love & Death. Det finns något Stepford Wives-, eller Truman Show-aktigt över det, vilket gör det hela än obehagligare. Men se gärna båda och jämför. Det är väl investerad tid. THE LAST THING HE TOLD ME (APPLE TV+) I vanliga fall brukar jag ha ganska svårt för Jennifer Garner, men i dramatiseringen av Laura Daves bästsäljare The Last Thing He Told Me är hon ytterst trovärdig. Garner spelar Hanna, en kvinna som gift sig med en man som i sin tur har en trulig och mot Hanna ganska kall tonårsdotter. När maken Owen, spelad av Nikolaj Coster-Waldau, plötsligt försvinner inleder Hanna 44 | nöjesnytt och styvdottern en förtvivlad jakt inte bara på Owen, utan även på dennes och dotterns förflutna, som inte är vad det verkar. Inget nydanande, vare sig i story eller berättande, men det är rappt och piggt framfört, med en ny twist väntande runt varje hörn. DETEKTIVEN FRÅN BELEDWEYNE (SVT PLAY) Av en ren tillfällighet snubblade jag över den här svenska krimserien. Och det kanske var tur, för om jag hade haft några eventuella fördomar om den så hade de snabbt kommit på skam, då Detektiven Från Beledweyne är den bästa svenska deckarserie jag sett sedan jag vet inte när. Huvudkaraktären, Tilda Renström, har av dunkla hamnat i onåd hos sin förra arbetsgivare åklagarmyndigheten och istället tagit jobb som handläggare på Mirgrationsverket. På ett flyktingboende på hemorten möter hon en mystisk, asylsökande somalier som genom en rad sammanträffanden och en genial slutledningsförmåga hjälper Tilda att lösa ett brott – och på kuppen få sitt jobb tillbaka. Tilda Renström – spelad med bravur och fenomenal inlevelse av Malin Levanon – är en av de mest uppfriskande, skamlösa och dråpliga karaktärer vi sett på svensk tv de senaste åren. Serien är skitbra rakt igenom, fullt i klass med både danska och brittiska dylika. Se den! BEEF (NETFLIX) Dramakomedin Beef har hela 95% på Rotten Tomatoes, vilket är synnerligen sällsynt. Lever den upp till hajpen, då? Jo, det skulle jag nog vilja säga. Handlingen kretsar kring två för varandra okända personer som är involverade i en road rage-incident, som utvecklas till en konflikt som påverkar hela deras liv och deras relationer. Steven Yeun, känd från The Walking Dead spelar den ena parten i konflikten, Danny Cho, medan komikern Ali Wong spelar den andra. Det är väldigt överdrivet, nästan på gränsen till löjligt, men komedi-aspekten i det hela gör att man snart köper allt med hull och hår. Och bitvis är det väldigt, väldigt roligt. TEXT: OLA KARLSSON