Kanalen 1
4 samhälle & politik veckans nyhet tipsa Redaktio
nen redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egen text och bild. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. Åkersberga kanalen nr 29 • vecka 29 • tisdag 15 juli • 2014 Polisen genomgår stor omorganisation n SAMHÄLLE En del rykten har florerat på byn att polisstationen i Åkersberga skall läggas ner helt och att polisen kommer att utgå från Norrtälje i sina utryckningar. Oron hos medborgarna har bland annat märkts på sociala medier. Daniel Lövdahl, chef för närpolisen i Åkersberga, säger till Kanalen att inga beslut är tagna i frågan i dagsläget. – Polisen genomgår just nu en stor organisationsförändring. I det första förslaget är det tänkt att ett distrikt skulle kunna bli ÖsteråkerVaxholm-Norrtälje, men inget är klart just nu. Tidigast i höst kommer alla detaljfrågor vara genomarbetade, säger Daniel Lövdahl. Polisen är just nu inne i en chefsrekryteringsprocess. Varifrån utryckningarna ska ske är inte heller fastställt. – Ledordet för de nya förändringarna är att vi ska komma närmare medborgarna och det är ju positivt, avslutar Daniel Lövdahl. ME Sommarläsning på biblioteket n SAMHÄLLE Under juni, juli och augusti arrangerar Österåkers bibliotek Sommarboken för barn och ungdomar mellan 6 och 19 år. Den som deltar läser fem böcker och betygsätter dem med glassar i ett häfte. När man är färdig kan man lämna in häftet på biblioteket och får en presentbok. CL På Svinningevägen har den smala bron vid Gottsundainfarten ersatts med en ny vägbro. Så här såg det ut tidigare i år när bron byggdes. Foto: sL/traFikFörvaLtningEn Upprustning i slutfas Arbetet med upprustningen av Roslagsbanan är i full gång. Nya vägbron på Svinningevägen är klar och sammanlagt 5,6 kilometer dubbelspår har lagts. Årtal och fakta om Roslagsbanan • 1885 öppnades sträckan Stockholms östra – Rimbo. • 1901 byggde Södra Roslags kustbana ut till Åkersberga. • 1906 förlängde den till dagens slutstation Österskär. • Roslagsbanans huvudman och ägare är Storstockholms Lokaltrafik, SL. • Trafikoperatör är Arriva medan Strukton rail AB ansvarar för drift och underhåll. • SL är beställare av Roslagsbanans utbyggnad som pågår under åren 2008-2018. Arbetet är budgeterat till cirka åtta miljarder kronor. • Spårvidden är 891 mm eller tre gamla svenska fot. • Cirka 45 000 resenärer per dygn åker på linjerna mellan Stockholms östra och Kårsta, Österskär eller Näsbyparks station. • Längs med Roslagsbanans sammanlagda längd på 65 kilometer finns idag 38 stationer. Från vänster: Roger Johansson, Björn Rapp och Håkan Fastesson. Foto: PEtEr nuMMErt Lokalparti på husvagnsturné n SAMHÄLLE Roslagspartiets husvagnsturné är i full gång. Lördagen 5 juli besökte de Ljusterö. Husvagnsturnén kommer att besöka 14 platser under sommaren för att lyssna på medborgarnas synpunkter och förslag wsamt berätta om sitt program. CL Foto: arkiv/LaMbErtz Många frågar sig hur det går med arbetet på Roslagsbanans Österskärslinje. Sedan februari har tågtrafiken varit avstängd, och som många märkt har det skett en hel del förändringar på sträckan mellan Åkers Runö och Rydbo station. Sedan tidigare har det byggts dubbelspår mellan Åkers Runö station. – Dubbelspår gör det lättare att dirigera om tågtrafiken vid behov. Det innebär en stabilare och punktligare trafik som är mindre störningskänslig. Vi förbereder även för mer regelbunden och säkrare trafik med både upprustade och nya tåg, säger Marianne Gundmark informationsansvarig för Program Roslagsbanans utbyggnad. Förändringar Det krävs en omfattande planering med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning när 5,6 kilometer dubbelspår skall läggas. Hundra meter räl väger fem ton och sammanlagt har det sprängts cirka 45 000 kubikmeter sten som till viss del har återanvänts. På Svinningevägen har den smala bron vid Gottsundainfarten ersatts med en ny vägbro. Det har även tillkommit en järnvägsbro över den gamla järnvägsbanken vid Långhundraledens västra del. Mellan stationerna Rydbo och Åkers Runö har det satts upp sammanlagt 180 kontaktledningsstolpar. Det har även skett en kurvrätning där arbetet har utförts med speciella spårriktsmaskiner och spårgående Åkersberga och Marianne Gundmark, informationsansvarig för Program Roslagsbanans utbyggnad, berättar om det pågående arbetet att lägga dubbelspår längs Roslagsbanan. Foto: sL/traFikFörvaLtningEn traktorgrävare med korgliftsarm. Säkrare passager Nyligen påbörjades BEST-arbeten, det vill säga bana-, el-, signal- och telearbete och säkerheten vid både plattformar och övergångar har setts över och förbättrats. Åkers Runö stations södra ände har byggts om. Täljö station har flyttats 170 meter österut och kompletterats med en plattform mellan spåren. Det har även tillkommit en friluftspassage under järnvägen mellan Täljö och Rydbo, för gående, cyklister och djur. Slutligen kommer Rydbovägen att förses med en helbomsanläggning. – Nästa ombyggnadsfas rörande Österskärslinjen är planerad till år 2017. Då fortsätter vi med utbyggnaden av dubbelspår mellan Hägernäs och Ullna kvarnväg samt bygger en planskild korsning vid Rydbokrossen och Ullna kvarn, säger Marianne Gundmark. Efter trafikstarten i slutet av augusti kommer återställningsarbeten att ske utmed hela sträckan under hösten. På sträckan mellan Österskär och Åkersberga station kommer 70 centimeter låga spårnära bullerskärmar som dämpar ljudet från tågens hjul att monteras. Agneta Johansson agneta.johansson@fixmedia.se