Nöjesnytt Växjö 1
I över 20 år har John Martin Bengtssson varit en
av Växjös starkast lysande sång- och musikalstjärnor. Nu är han aktuell med en drömroll i Fantomen på Operan i Göteborgsoperans uppsättning, en ny julskiva och en hel hög med julkonserter här hemmavid. T rots sitt närmast omänskligt hektiska schema ser John Martin Bengtsson ut som hälsan själv när han kliver in på ett café i centrala Växjö denna måndagmorgon. Han säger – halvt på skämt, halvt på allvar – att han fortfarande är lite hög efter söndagskvällens musikalkonsert i en kyrka i Falkenberg, samtidigt som han ursäktar att han måste ha telefonen framme eftersom ”julskivan går på tryck idag och det är några grejer som måste fixas”. John Martin är dock den siste att klaga på att det är mycket att göra. Som få andra har han slitit för att komma dit han är idag och få andra är lika förtjänta av framgången. Redan 2013 var John Martin riktigt i smöret, när han tillsammans med sina två norska kollegor i gruppen Eclipse turnerade Europa runt och släppte en platta på skivbolagsjätten Sony. Men det var symptomatiskt nog först när John Martin efter diverse turer valde att lämna Eclipse 2016 som det lossnade på allvar, menar han själv. –Tiden med Eclipse var fantastisk, men i slutet hade vi lite olika åsikter om vad vi skulle göra och kanske framför allt hur vi skulle göra, säger John Martin. Vid den här tidpunkten hade jag fått tillbaka suget på att spela musikal och samtidigt var det audition till Fantomen på Operan. Jag kände att jag bara var tvungen att söka, och även om jag visste att huvudrollen var vikt åt Peter Jöback var ju reservplatsen ledig. Jag kände bara att ”den ska jag ha”. Med den inställningen, den vilja jag hade och med all den erfarenheten i bagaget gick det vägen. När John Martin förra året fick rollen i Stockholmsuppsättningen av Fantomen på Operan var det bokstavligt talat en dröm som gick i uppfyllelse. Ända sedan han den hade premiär i slutet av 1980-talet har Fantomen på Operan varit hans favoritmusikal och att få spela huvudrollen har stått högst upp på önskelistan sedan dess. Nu fick ju inte John Martin huvudrollen per se, men att vara reserv för Peter Jöback var nära nog – och hans chans skulle mycket riktigt komma så småningom. På grund av sjukdom fick John Martin hoppa in i huvudrollen inte 10 | nöjesnytt mindre än 14 gånger – eller 14 och en halv, om man ska vara petig: –Ända sedan jag började drömma om att få spela rollen fram tills dess att jag visste att jag kanske skulle få hoppa in hade jag känslan att när jag väl får göra min premiär, då ska jag njuta. Men allt det försvann, eftersom jag fick hoppa in i andra akten i en föreställning. Jag minns bara att de sa till mig att gå upp i sminket för Peter kommer att hoppa av i paus. Då hade plötsligt mitt fokus ingenting med min egen fåfäng att göra, jag hade bara en tanke på att rädda situationen (skratt). Men det var en bra smygstart och sen fick jag ju tid på mig att njuta ordentligt. Och faktum är att jag efter över 200 föreställningar är ännnu mer förälskad i musikalen. Nu är John Martin återigen aktuell i Fantomen på Operan, denna gång i Göteborgsuppsättningen och denna gång i rollen som Raoul – en roll som rent tekniskt sett är den största han gjort på en scen i Sverige. Uppsättningen pågår ända till slutet av maj nästa år, men har uppehåll över jul. Normalt sett kanske man då skulle passa på att njuta av ledigheten, men John Martin är alldeles för rastlös och har alldeles för mycket kreativitet sjungande i sina ådror för att bara sitta hemma. Därför passar han på att göra det mesta för att förgylla julen 2017 för Växjöpubliken. –Den 16 december ger jag tillsammans med ett femtonmannaband och två körer en föreställning i Konserthuset kallad Konserthusjul. Det är på Musik i Syds initiativ och jag är mycket glad och hedrad över att få vara en del av detta fantastiska evenemang. Sedan har jag konserterna i Domkyrkan tillsammans med Ylva. Vi har ju kört det i många år och det är en mer traditionsbunden konsert, där man känner igen ansikten i publiken från år till år, vilket är väldigt trevligt. Och så har jag mina egna julkonserter, där jag åker runt i södra Sverige med olika pianister. Det är så olika typer av konserter och jag försöker göra varje konsert gör jag till en liten egen historia. För mig är den här grejen lika stor som Fantomen på Operan. När jag får lov att sjunga den musik jag älskar inför publik och man lyckas beröra – det är det största för mig. Just julmusik ger så mycket stämning och värme och man får så mycket tillbaka från publiken. Därför försöker jag trycka in så mycket som möjligt under julen och jag har förmånen att få göra mycket. Lagom till julkonserterna har John Martin också lyckats hitta tiden att spela in en ny julskiva, tillsammans med producenten och multiinstrumentalisten Ola af Trampe. It’s All About Christmas – ett album där John Martin tolkar sina amerikanska julfavoriter ur en lite annorlunda infallsvinkel, men med omisskännlig julstämning – kommer att finnas klar lagom till att konserterna drar igång. Efter jul fortsätter John Martin med sin roll i Fantomen på Operan, men efter maj är hans schema ganska öppet, menar han. Och han har fortfarande saker ogjorda som artist. –Jag har faktiskt sökt några roller som jag inte har fått, och det är få tillfällen man kan känna sig så dålig som då. Jag har haft flyt de senaste åren, men jag har också jobbat hårt för det. Det gäller att inte slås ner av motgångar, även om det är en utmaning. Samtidigt är det en del av jobbet. Det gäller att bära med sig allt positivt man samlat på sig, och behålla det i sinnet. Nu låter jag väldigt klok även om jag inte alltid känner så (skratt). Men ibland måste man stanna upp och reflektera över vad en sån som lilla jag har haft förmånen att få göra. Jag är väldigt stolt, glad och nöjd över det jag åstadkommit, men jag har också glöden att vilja ta mig an större uppgfiter framöver. I TEXT: OLA KARLSSON TEXT: ROBIN FRITZSON