STT 1
14 STT TEMASIDOR i STT – MOTOR Onsdag 3 april 201
9 Här går balans före hästkrafter Under 2018 vann Max Mårtensson junior-SM i trial. I år går han upp och tävlar i seniorklassen och på lördag är det dags för den första SM-deltävlingen. MC-SPORT Att tävla som senior är tuffare än junior. Men 17-årige Max Mårtensson från Hillared har siktet inställt. – Att bli topp fem i någon av tävlingarna hoppas jag på i alla fall, säger han. SM avgörs inte på en helg. Det är sex olika deltävlingar som alla bidrar lika mycket till slutresultatet och inte förrän i oktober står det klart vem som vinner. Vant spänner Max Mårtensson hjälmen på plats och rullar ut sin sprillans nya hoj. Den har han bara kört i ungefär 20 meter tidigare. Han är i Tranemo och kör i trialhallen som sedan årsskiftet är godkänd inte bara för cykeltrial utan också för mc. Enkelt hoppar han upp på stenar, betongrör och tomma kabeltrummor i hallen. Inget hinder syns vara för högt eller svårt och pappa Martin som är med verkar inte orolig. – Jag har varit med honom hela vägen upp så det är inte så farligt längre, säger han. Skaderisken i mc-trial är relativt liten eftersom det bara är en förare på varje bana. – Jag kör ganska safe också och inte över min förmåga, säger Max Mårtensson. Dessutom har varje åkare en så kallad ”Minder” med sig, inte helt sällan är det pappa Martin Mårtensson som antar rollen, alternativt Max tränare Mattias Bertilsson från Tranemo. – En ”Minder” står med vid hindret och tar motorcykeln och håller den så att föraren kan hoppa av cykeln säkrare om ett hinder blir för svårt, säger Martin Mårtensson. Fordon på två hjul har Max Mårtensson kört sedan treårsåldern. Länge var planen att bli proffs på enduro. Trial var först ett komplement för teknik och balans. Men det svängde, efter en sjätteplats i ungdoms-SM 2017 beslutade han att satsa helhjärtat på trial istället. Det är inte bara han i familjen som fastnat för sporten, hans yngre kusin Lucas, farbror och 75-årige farfar kör också. I år är 17-åringen redo för att elitsatsa. Förutom SM väntar EM i Italien vid påsk, då som junior och han är anmäld till Topp och Talang som är ett stöd för aktiva idrottare som har potential att nå världstoppen inom sin sport. – Det är så roligt det här. Allra bäst är det när jag lär mig något svårt som jag länge velat kunna. Trial på motorcykel är en sport där fart och hästkrafter inte har någon betydelse. Det viktiga är istället att hålla balansen runt en bana med diverse hinder. Om föraren av någon anledning måste sätta ner fötterna prickbelastas denne. Vad är svårast med din sport? – Att hålla koncentrationen hela tävlingen ut och att man blir trött i armarna. Ylva Hideng ylva@stthuset.com Max Mårtensson på sin 69 kilo tunga motorcykel räds inte att hoppa upp på stenar modell större i Tranemos trialhall. ”Styrka i ben och armar är ett måste så jag tränar flera gånger i veckan på gym”, säger han. Trialhallen har sedan årsskiftet licens också för mc. Max Mårtensson Aktuell: Kör första SM-deltävlingen i trial till helgen. Ålder: 17 år. Bor: Hillared. Klubb: Hillareds TC med cirka 35 medlemmar Sysselsättning: Går på Sven Eriksonsgymnasiet, inriktning mot sin idrott. Mål: Att nå så långt som möjligt. Främsta merit: Vinnare av junior-SM förra året. FOTO: YLVA HIDENG Allt inom fritidsbåtar! Återförsäljare för Vinterförvaring ■ Service – alla märken ■ Försäkringsskador ■ Transporter ■ Trailer-service ■ Rekond ■ Reservdelar ■ Tillbehör ■ Förmedling ■ Båtar ■ Motorer Tel 0320-65 30 40 www.skenemarin.nu • info@skenemarin.nu Välkommen!