Hemma i HSB Göta 1
AKTUELLT INSPIRATION Fint betyg från HSB Gö
tas hyresgäster Varje år genomförs en kundundersökning bland HSB Götas hyresgäster. Resultatet av årets undersökning var mycket glädjande. Å RETS KUNDUNDERSÖKNING VISAR att HSB Götas hyresgäster är särskilt nöjda med servicen, det vill säga allt från trappstädning till kundservice. Jämfört med året innan har det så kallade serviceindexet ökat med 3,2 procentenheter till hela 83,4 procent. Det är ett stort lyft och ett riktigt bra resultat menar Julia Bisting, rådgivande konsult på AktivBo, det företag som har genomfört undersökningen. – Det är inte vanligt att öka så stort från ett år till ett annat. I normala fall har man en långsiktig målsättning som innebär små steg under flera års tid, säger hon. Det fina resultatet bekräftas också av HSB Gambrinus där HSB Götas samtliga hyresfastigheter ingår. I och med årets resultat har man redan nu nått målsättningen för 2022. Men vad ligger då bakom framgången? Julia Bisting menar att en sådan här stor förbättring ofta är en kombination av flera faktorer. – Min uppfattning är att man inom HSB Gambrinus tar undersökningen på stort allvar, att man analyserar och identifierar förbättringspotential på detaljnivå och sätter in åtgärder. Utöver det är personalen tillgänglig, serviceinriktad och kan sitt jobb. Det är nog en del av framgången, tror hon. TILLSAMMANS MED AKTIVBO, som är marknadsledande på kundundersökningar i fastighetsbranschen, genomför HSB HSB Götas hyresgäster ger toppbetyg på servicen kring boendet. Göta denna NKI-undersökning varje år. NKI står för Nöjd Kund Index, och undersökningen görs i enkätform. Den genererar ett resultat, ett index, som kan jämföras med såväl tidigare års undersökningar som andra fastighetsbolags resultat. – Vi låter undersökningen gå ut till ungefär varannan hyresgäst, vilket betyder att vi under en tvåårsperiod fått med i princip alla våra hyresgästers åsikter, berättar Mikael Carlson, fastighetschef på HSB Gambrinus. – Det här är ett jättebra verktyg för oss i vår strävan att för varje år bli en ännu lite bättre hyresvärd. UTÖVER SERVICEINDEX MÄTS också ett så kallat produktindex. Det handlar mer om hur hyresgästerna upplever området de bor i, allmänna utrymmen i fastigheten och den egna lägenheten. HSB Gambrinus produktindex är också bra. – Undersökningen visar dessutom att så många som 9 av 10 rekommenderar HSB som hyresvärd och en klar majoritet upplever valuta för hyran. Sammantaget ger detta HSB Gambrinus ett riktigt bra helhetsbetyg! säger Julia Bisting. TEXT Sandra Bergqvist FOTO HSB Göta Julia Bisting, AktivBo. FÖRUTOM ATT SIKTA på ytterligare förbättringar i kommande undersökningar gäller det att hålla sig kvar på samma höga nivå, och det kan vara lättare sagt än gjort. – Ett högt NKI-resultat är ett stort förtroende att förvalta, och det kan vara nog så svårt. Det finns inga genvägar eller ”quick fix” för att upplevas som en god hyresvärd. Det ger bara kortsiktiga effekter och i regel inget bestående resultat. För att lyckas måste man ha ett gediget och äkta engagemang i organisationen och en hög servicekänsla. Det är absolut grundläggande, säger Julia Bisting. n HEMMA I HSB 1.2021 / Göta