Tidningen Energi 1
Tema Vätgas RABBALSHEDE KRAFT • Förvaltar 143 vin
dkraftverk varav 83 i egen regi med en total produktionskapacitet på uppåt 1,3 TWh. Ytterligare 2,5 GW vindkraft är i utvecklingsstadiet. • Omsättning: 247 miljoner kronor. • Antal anställda: 29 (2019). • Huvudägare är den kanadensiska kapitalförvaltaren TD Greystone Infrastructure Fund. På aktiemarknaden har bolaget varit sedan 2014. I kontrollrummet på huvudkontoret i Rabbalshede har Frank Mattsson vid tangentbordet och Magnus Bryntesson full överblick över alla vindkraftsparker. Till en början kan Rabbalshede Krafts nya gröna vätgas transporteras till kunderna med tankbil. Det är en dyr transportform som kräver att avstånden hålls nere. De aktuella vindparkerna ligger emellertid väldigt nära flera av Sveriges motorvägar, till exempel längs E6, E18 och E20. – Våra vindparker är mycket strategiskt belägna, nära slutanvändare av vätgas både inom industrin och transportsektorn, säger Tobias Nylander. Till den större utrullningen undersöker man också Den optimala vindparken är en hybridpark med fler element än enbart vindkraft. Då ligger vätgasen väldigt bra till. Tobias Nylander, Bygg- och utvecklingschef pipelinelösningar där vätgaslagret finns hos slutkunden. En stor fördel är att Rabbalshede Kraft själv äger sina vindkraftsparker, menar Tobias Nylander. Det blir också kostnadseffektivt att tillverka grön vätgas med el direkt från vindturbinerna eftersom man undviker en elnätanslutning. Dessutom är elnätens kapacitetsbrist en utmaning. – Ingen kan heller argumentera mot att vätgasen är grön då all el till elektrolysen kommer direkt från vindparken. F 26 NR 2 2021 TIDNINGEN ENERGI ramöver kommer det knappast att finnas en enda vindkraftspark som inte också är kopplad till en elektrolysanläggning för vätgasproduktion, tror Tobias Nylander. I alla fall inte om det finns kunder med vätgasbehov i närheten. Han gör en snabbanalys av samhällets vätgasbehov och är övertygad om den gröna gasens sammanhållande kraft. – Den optimala vindparken är en hybridpark med fler element än enbart vindkraft. Då ligger vätgasen väldigt bra till, menar Tobias Nylander. – Tiden för vindkraftsanläggningar utan en bredare systemplan är snart förbi. Det kommer inte att räcka att bara bygga en vindkraftspark och tro att man enbart kan sälja el. Du måste hitta synergier och affärsupplägg som gör att du får ut det mesta av vindkraftsparkerna. När Tobias Nylander gick över till Rabbalshede Kraft möttes han av ett företag med det han beskriver som ”optimala förutsättningar för grön vätgasproduktion”. Elektrolysbaserad vätgas kan bidra till att hålla ihop energisystemet, leverera balanstjänster till elnätet, användas som drivmedel, vara insatsmedel i industrin, koppla energibolag till nya slutkundsmarknader och på olika sätt bistå vindkraften. Beroende på situationen passar trippeln solenergi, grön vätgas och vind kraft utmärkt tillsammans på samma site, tycker Tobias Nylander. – Vi bedömer att marknaden för vätgas kommer att växa inom relativt snar framtid, ett par år kanske. – Samtidigt märker vi i dialogen med kunderna att vi också är väldigt tidigt ute på en ny marknad. Vi måste själv vara med och skapa efterfrågan och visa industrin att det finns en förnybar gasprodukt som är rimligt prissatt. När det gäller transportsektorn ligger aktörerna och lurpassar på varandra, inväntar vem som tar det första steget. Biltillverkarna vill först se att det finns tankstationer medan tankstationsägarna väntar på bilarna. – Vi hamnar i flerpartssamtal där vi försöker involvera flera delar av värdekedjan för att reda ut hönan och ägget-situationen. Alla vill vara säkra på att det går