Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109 Klimatet Utmaning 3: VÄDRET L
ÖPER AMOK, vattennivåerna höjs och genomsnittstemperaturen höjs. Det är några av konsekvenserna av klimatförändringarna. Borde då inte de ökade temperaturerna vara drömmen för golfanläggningar i Sverige? – Att det är så kallt häruppe i Norden betyder att vi är förskonade från många elakartade grässjukdomar. Om temperaturen ökar så får vi in nya sjukdomar, som vi inte vet någonting om i dag, säger SGF:s miljöansvariga Maria Strandberg. Under den kalla, nordiska vintern går gräset in i vintervila. Om det i stället blir varmare kommer gräset att växa när det borde vila. Eft ersom bristen på solljus är densamma blir gräset utarmat och kraft löst. Vad gör man åt det? – Vi måste hitta bra grässorter för våra nordiska förhållanden. Det måste ske kontinuerligt och forskning måste pågå hela tiden, säger Maria Strandberg. Opinionen Utmaning 4: GOLFBANAN FÖRSTÖR MILJÖN. Bulldozers skövlar naturen när det anläggs en ny bana. Så kan det låta när ett känsligt banprojekt diskuteras. Men det fi nns en rad forskningsprojekt som visar att golfb anan tvärtom gynnar mångfalden i vår natur, och dessutom räddar arter som annars inte skulle ha en naturlig miljö att leva i. – Det är viktigt att understryka att en golfb ana innehåller så många olika miljöer. Vi har den kortklippta delen, vi har ruff en med lite högre gräs. Det fi nns buskar och träd och dammar. Många olika naturtyper betyder att det är plats för många arter att leva. Vissa arter trivs i vattnet i dammen, andra i strandkanten. Vissa djur har nytta av skyddet de får från buskarna, andra trivs i högt gräs, säger SGF:s bankonsulent Peter Edman. Trots att golfen bevisligen är en grön sport fi nns »Många olika naturtyper på golfbanan betyder att det är plats för många arter att leva.« det fortfarande saker som kan och borde förbättras, för att svänga opinionen. Att klippa banan kräver mängder av motorbränsle, som bidrar till utsläpp av växthusgaser. Sommaren 2008 genomförde Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i samarbete med Cranfi eld University i Storbritannien en undersökning hur mycket bränsle som går åt till att klippa banan. Underlaget är för litet för att man ska kunna dra några slutsatser, men SLU-forskaren Karin Blombäck har några konkreta tips: – Först måste man se över hur man jobbar på banan. Det fi nns klubbar som tömmer papperskorgarna i samband med att man klipper tees. Då slipper man åka ut fl era gånger. Att klippa rutmönster på fairways kräver mer bränsle, och så vidare. Att de fl esta klubbar i Sverige kräver biltransport för att utövarna ska ta sig till banan ger ytterligare minuspoäng. Visst fi nns det exempel på samarbete med kommunen, och busslinjer. Men av landets alla golfare är de som åker kommunalt eller cyklar lätträknade. ›› 7 2009 SVENSK GOLF 109 foto: ALAMY/ALL OVER PRESS
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152