JBF_2_2024 1
likna vad man länge sysslat med i verkstadsindust
rin, nämligen automation. – Vi har våra drygt 90 filialer som vi fyller Hur märker man om man blivit för beroende av en extern partner och kanske inte längre har den nödvändiga kompetensen inhouse? – Det är en balansgång. Vi uppfattar det så och valde Logent för att de har en stor och gedigen erfarenhet både av att etablera större lager och lager med tyngdpunkt på automationen, vilket är en viktig del. Det är klart att som bygghandlare är man inte direkt van vid att tänka automation. – Men vi har samtidigt varit involverade i ovanligt hög grad, Henrik Ehrengren, logistikdirektör på Beijer Byggmaterial. på. Tungt byggmaterial fyller vi direkt från leverantör och från centrallagret går i framtiden större delen av butiksmaterialet samt importerade varor. Beijer har dessutom tre distributionscentra i landet. – Om vi tar Stockholm som exempel där vi har många filialer som bara är hämt-filialer, där sker alla leveranser till kund från våra två distributionscentra, ett i Arlanda Stad och ett i Saltsjö-Boo. Centrallagret är hjärtat i ett mycket omfattande logistiksystem där klimatfrågan har fått hög prioritet. – Vi jobbar med avancerade verktyg för att säkra lastfyllnad skulle jag säga, redan från starten i avtalsdiskussionen och sedan i alla delar som i designprocesserna, i lagerprocesser och införandet av automationen, tillägger han. Det har funnits vissa utmaningar i att få lagret skräddarsytt för Beijers behov, förklarar han vidare. – Till skillnad från många andra har vi långt och bulkigt material, till exempel tolv meter långa limträbalkar och annat specialvirke på vårt lager. Det gör att det är ganska svårt att hitta någon lämplig lokal. Kraven på frostfritt, lastning i markplan och breda portar är avvikelser från ett standardlager. – De flesta backar in men vi behöver också kunna lasta från sidan och på bredden i markplan. Genom det aktiva deltagandet blev projektet även ett kompetenshöjningsprojekt. – Vi har dessutom fått ta del av mycket kunskap genom vår ägarkoncern Stark Group som är inne på samma spår. Där har vi en fördel av att vi ingår i en koncern. TEKNIKEN SOM VALTS är Autostore och norska Element Logic ansvarar för installationen. För övrigt samma typ av system som Kesko i fjol köpte till sitt centrallager i Örebro. Hur mycket automation man skulle börja med var även det en avvägningsfråga, fortsätter Henrik: – I ena vågskålen valde vi att låta Autostore hantera våra mindre produkter, medan vi i övrigt har en ganska traditionell hantering vad gäller pallar och bulkvaror. Det nya lagret ska försörja hela landet. NÅGRA AV FINESSERNA MED DET SKRÄDDARSYDDA LAGRET: Anläggningen omfattar 63 000 kvm i Eskilstuna och är utformat speciellt för Beijers behov i nära samarbete med logistikföretaget Logent. Utrustat med automatiserat plocklager och cirka 100 000 platser ska lagret klara leverans över natten, fem dagar i veckan, till alla Beijers varuhus. Sortimentet med möjlighet till dagen-efter leverans femdubblas jämfört med tidigare. Utökat antal tjänster för kundanpassningar, exempelvis specialkapning och packning. Tågräls rakt in i lagret. JBF ■ 2-2024 på bilarna. liksom med att kunna korta sträckorna. Istället för att köra till 90 filialer kör de nu till en plats, så med hög fyllnadsgrad på bilarna blir det ett viktigt bidrag till klimatmålet. Till vårt mål har vi kopplat att inom två år vara helt fossilfria. Automation kan ske på olika nivåer. – Vi börjar med en grundläggande automation och manuell plockning i lådorna. Med Autostore får du ett väldigt effektivt plock. Blir det mycket höga volymer kommer vi att överväga om vi ska automatisera ytterligare. I grunden är det ett klassisk lager där man tar emot gods, lagerlägger och sedan plockar, förklarar han. Men inga plockrobotar ännu. På sikt kommer lagret att sysselsätta 100 personer. Personalen har relativt varierande uppgifter med plock med hjälp av olika typer av truckar beroende på materialets storlek. – Inga självkörande truckar ännu, men det kan bli i nästa steg. BEIJER INFÖRDE NYLIGEN ett digitalt lås i mobilen kallat Qlocx som gör att man kan skapa obemannade och automatiserade förråd för bland annat infästningsmaterial, förnödenheter och skyddsprodukter. Detta är ett sätt för Beijer att se till att deras kunder inte står utan nödvändigt material på sina arbetsplatser. Qlocx kan man se som en form av automation som även omfattar centrallagret, förklarar Henrik: – Qlocx kan användas på en lokal byggarbetsplats och lokala förråd, antingen med Beijers skåp eller någon container som kunden har. Det hänger ihop med centrallagret genom att det går att fylla på med Qlocx direkt från centrallagret. Så kunderna kommer kunna beställa direkt från centrallagret. Hur långt har ni kommit med AI? – I vår automation ingår en del AI. I övrigt har vi en ny teknik med en AI-motor i sig för inpassering av lastbilar där registeringsnumret och landet bilen kommer ifrån läses av. Sedan kommunicerar denna tjänst med föraren på dennes språk och vägleder med text och en liten film vart de ska köra. – Det kommer att effektivisera flödet och underlätta mycket för förarna som får en tydlig instruktion om var de ska på sitt eget språk. Det ökar också säkerheten på platsen. Mats Thorén 15