Nöjesnytt Kalmar 1
SIONERBIORECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECENS TR
HE BIOMO G SHORT olll Regii:: L Aedam MraK mson nnnnn k lle e kunnl I ro eerrnna:a: Bri Stee Lars Ca, Jll, Bb Tdre Pibl Wi nny Ab hc ay , EfterMan s funomenaa troa "I att en j bm som och "Margin cal i ännu en rapp och p u pröran e e nside o fil" ve onreaco ra mtta Ch lltiia H l Macy melera , y r s an .m Ba e med fd flera. tiom f å r hämtat inspl"ra kon mren h t verklighetens Josef Fritzl-fall vore en nattsvart upplevelse. Men "Room" är ett uppfriskande hoppfullt undantag i en filmgenre där otäcka våldskildringar är ett konstant inslag. Hela sitt liv har femårige Jack (Jacob Tremblay) levt i ett ljudisolerat, låst rum med sin mamma Joy (Brie Larson) som enda mänskliga kontakt. I rummet finns en kokvrå, ett badkar, en toalett, en garderob, ett litet tv-set – allt de behöver för att överleva. Och det är just överlevnad "Room" handlar om. I Joys och Jacks värld finns nämligen ytterligare en person, en man som kommer på besök efter att Joy stoppat Jack till sängs, inne i garderoben. Mannen kallas Old Nick, och det är han som bestämmer över deras öden. Som film är "Room" något helt annat än den typiska psykopateller våldsofferskildringen vi sett reproduceras i all oändlighet, på film, i tv, i böcker och på bild. Tack och lov, för det finns någonting som skaver i att man liksom vant sig vid slentrianmässigt skildrade övergrepp mot kvinnor i fiktionen. "Room" däremot känns aldrig spekulativ. Regissören Lenny Abrahamson utgår hela tiden ftreåtn p femårige ac s perspe tiv, ochd inga andr J ak vill eller förmdår: d l ktion i mänsklig girig e och dumhet. Och i v sst finns det mer att tillägga om finanskrisen. Här med Hollywoods samlade manliga elit på sitt mest pedagogiska humör. Hur gick det oglamorösa o j bbet "bankma "n till att plötsligt bli vad den coolaste killen i r mu met ville jobbade som? Hur "jag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? kunde vår Och hur kunde kackiga bolånerelaterade värdepappe ir USA sänka hela världsekonomin? Hur gick det oglamorösa o j bbet "bankma "n till att plötsligt bli vad den coolaste killen i r mu met ville jobbade som? Hur "jag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? kunde vår Och hur kunde kackiga bolånerelaterade värdepappe ir USA sänka hela världsekonomin? Jo, det ska "The big short" berätta för er. Skådisar i toppform i if å d t finansiella toppskikspelar motva s personer som n r n e å Wall Str k b ll ill J eet örjark inse va eftersom ac s mamma un er iv f å stkabil t s yo tad l hå D m, a a THE HATEFUL EIGHT Regi: Quentin Tarantino Med: Samuel L Jackson, Jennifer Jason Leigh, Kurt Russell med flera. SECRET IN THEIR EYES I rollerna: Julia Roberts, Chiwetel Ejiofor, Nicole Kidman med flera. Regi: Billy Ray nnnnn En drös välmeriterade skådespelare och en Oscarsbelönad förlaga gör "Secret in their eyes" till en potentiell kioskvältare. Men varken Julia Roberts, Nicole Kidman eller ett inledningsvis spännande upplägg lyckas skaka liv i den här dussinthrillern. Få guldkorn har utkristalliserat sig ur mängden nyinspelningar som spottats ut ur Hollywoods maskineri genom årens lopp. "Secret in their eyes" hör tyvärr inte till undantagen. Utifrån den argentinska "Hemligheten i deras ögon", en film som förärades filmvärldens tyngsta pris 2010, har regissören Billy Ray plockat ihop vad som på pappret är en kittlande thriller med tre stjärnskådespelare som borde kunna leverera men dessvärre tvingas kämpa med illa underbyggda rollfigurer och ett rörigt manus. I början ser det lovande ut. Berättelsen tar avstamp i nutid, när den före detta FBI-agenten, numera privatdetektiven Ray Kasten (Chiwetel Ejiofor) STEVE JOBS I rollerna: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen med flera Regi: Danny Boyle nnnnn I tre intensiva akter tar sig Danny Boyle an den mestadels osympatiske Apple-grundaren Steve Jobs. Ett annorlunda biografiskt persondrama måste alltid applåderas men den här berättelsen består, likt en tidig Mac, mest av yta och lite innehåll. Med sin omisskännliga ping-pong-dialog sätter dock Aaron Sorkin tonen för den här filmen mer än vad regissören Danny Boyle ("127 timmar") gör. För fans av den snärtige men på gränsen till utmattande manusmaestron är detta faktum en fest, naturligtvis. Alla talar snabbt och mycket i perfekt konstruerade meningar medan de powergår genom diverse korridorer. I en rivstart till inledning får vi hänga med bakom kulisserna när Steve Jobs (Michael Fassbender) ska lansera den allra första Macintoshen 1984. Med bara minuter kvar tills ridån går upp jonglerar han sitt ex som hävdar att han är far till hennes barn, besvikelsen över ett nnnnn Quentin Tarantino är tillbaka i omisskännlig stil, med en western i snöstorm. Men under smatterdialogen och den makabra humorn lurar ett nytt allvar som gärna hade fått ta större plats. plötsligt gör ett genombrott i ett gammalt mordfall. Han samlar sina forna kollegor, Jess (Julia Roberts) och Claire (Nicole Kidman), för att få Claire, nu åklagare, att öppna upp fallet igen. Men ingen av dem verkar speciellt motiverade. Claire låter sig inte övertygas, och Jess är motvillig av helt andra skäl – det var hennes tonåriga dotter som hittades mördad i en soptunna för 13 år sen. Nu rivs gamla sår upp på nytt. Liksom sin förlaga pendlar "Secret in their eyes" mellan dåtid och nutid, med 11 september-attackerna som fond. Men övergångarna är otydliga – bara några grånade hårstrån här och en begynnade flint där avslöjar var i tiden vi befinner oss. Den här sortens undersökande thriller vinner på en struktur som liknar en kinesisk ask, där en ingång leder till ett nytt litet mysterium. Icke så här, där vi redan från start får svaren kastade i famnen men förväntas engagera oss med hull och hår i hur allt hänger ihop. Spänningshalten i det? Inte direkt skyhög. En och annan twist bjuds det ändå på, och en final som ruskar om. Dessvärre lämnar den bara en bitter eftersmak till en redan blodfattig upplevelse. ELIN DAHLMAN Man s uk lldntns g n e ti efi he a å i agitt d tj Taran no arranenesra e en eart i tlak p äl d g ärld Jl tilack känn ter var i ex taes, b okgr Tanran noe s bisa bitte ll er. Aeti o. p öejrsonerena a lit ungu r ,a om b lö eight" infö erxisteefrbaink l e m ven eve anemean eman. arr rthdr skimm Dll 1h600 b pr ar m d itt p Ryan n åli g trt hade skrtotat m rprose upp. å t y o ogiska dimensionen d i ti kt vä la fö hån, slå g knotm. - esnn gng av v maanuset toiårltomhtee hn eenfuuta tt L hegr ttill h B o eeasnmp o erary endd g nstder, p acelra Mä eti i är u vni ersum f b l " ätT d tillat sl dl, i fåttl edtt m?to o s vr ar t aännrä.na Det engar n e a enspe a mo sys me . ilk , enar mtmett som s ym arr se o Qill otit , ss g ltt tv tå å gendt m r Tmme -s som r r å k ae Cärnintsaor. a e,n attr ant uuenmn l gi kt Oscars e nade Brie Larson förenar på ett nyanserat sätt Joys ublike Go p ns anr dik ker ocrt s erh ya Unit d upep Ahi bt Täteta-r många sidor i sitt skådespeleri: ton rs rulighet och förlust, tröttach u d ttiill d –n omrra s oryn som s rax s fkila ullaj ktet het och styrka, ångest och hopp. Men oc sk å Tremblay är utm rä kt i ro en som Jac .k De två fungerar som en hårt sammanbunden enhet, vilket oc sk å faller väl ut för den ps k l av rollfigurernas omvärldsisolering. Abrahamson ägnar stor del av filmen åt att undersöka mekanismerna bakom den mänskliga överlevna s ns n en. Hur läker man såren e er ett illdåd som berövar en på allt utom ens existens? "Room" är befriande p u priktig med att några enkla svar ft inte nns. fi ELIN DAHLMAN llo s åhlittdadv mh siikn B Ulta fö l heleaD t h ssanyn les sörsö t ata bksddas neononm UårSA ä i f själkva verkdt eerklickend ä dmtb, fk llå Jav s b. I a d brilj å kåd drag inselr en av det Ja ecn oc a i f n dern ru tansvärea vn t ghatene r boe ocus a ckkis tild etvt en asnt aren upp ever. k ser i lå p t tvf ärtt fr u po:onfe esser ppe a at d p h hi på uteblivet omslag på prestigetidningen Time, faktumet att demonstraTRIPLE 9 I rollerna: Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Kate Winslet med flera. Regi: John Hillcoat nnnnn Korrupta poliser jobbar åt ryska maffian i "Triple 9", den senaste filmen från "Vägen"-regissören John Hillcoat. Men rollfigurerna är märkligt livlösa i denna genomdystra brottsskildring. Brutala poliser är spännande poliser – i alla fall i Hollywood. Samtidigt som USA skakas av upprepade protestmarscher mot polisvåld, fortsätter Drömfabriken att pojkaktigt fascineras av cynisk snutjargong och hårda tag. Det senaste exemplet är John Hillcoats "Triple 9", som hämtar sin titel från ett polisiärt radiokommando för "en polisman är skadad". Filmen utspelas i ett Atlanta där polisen ligger i krig med kriminella gäng, och där båda sidor tävlar mot varandra i råhet. När den unge polisen Chris Allen (Casey Affleck) får en ny postering mitt i getingboet ser han fram emot att få göra skillnad, men vi i publiken har redan insett hur naiva hans ambitioner är. Allen har blivit utsedd till måltionsexemplaret vägrar att öppna presentationen med att säga "hej" tavla i en kupp, där en ohelig allians av bovar och korrupta poliser ska döda honom för att avleda uppmärksamheten från ett brott som beställts av den ryska maffian. Det känns inte som någon slump att Hillcoat ligger bakom den nattsvarta framtidsskildringen "Vägen" från 2009. Trots att "Triple 9" utspelas i nutid så skildrar den också ett slags postapokalyps, ett samhälle utan några spår av rättssäkerhet eller medmänsklighet. Det är en intressant värld att kliva in i, nästan helt befriad från den våldsglorifiering och stilisering som annars hemsöker genren. Men Hillcoat misslyckas helt med att befolka den med riktiga människor –trots att han har tillgång till en hel arsenal med begåvade skådespelare (Chiwetel Ejiofor och Anthony Mackie i synnerhet). Personskildringarna är tunna och oengagerande, och tillsammans med den svartsynta världsbilden gör det "Triple 9" till en djupt deprimerande film. Det hjälper inte att Kate Winslet sveper in i tuperat hår och beordrar mord och tortyr, i rollen som rysk maffiaboss. Hillcoats film är och förblir ett stycke stendöd nihilism. KARIN SVENSSON 46 | nöjesnytt