Hemma i HSB Stockholm 1
värderas högt” Länken, Norra Djurgårdsstaden hade
inte byggts utan Norra Länken. – Att bo nära stationer värderas högst. Delvis på grund av själva stationen, då det ofta finns butiker i anslutning till en t-banestation. Annars är det svårt att isolera vad det är som drar. Folk sorterar sig heterogent. Några vill få hög tillgänglighet och är då beredda att köpa dyrt. I andra änden finns de som är beredda att bo långt ut för att man värdesätter naturen och fria ytor. Mäklarna säger att läget är allt, det ligger något i det, säger Eliasson. Utbyggd infrastruktur leder alltså till fler bostäder, en till synes logisk ekvation. Stockholms handelskammare föreslog nyligen en betydligt större utbyggnad av tunnelbanesystemet än vad som i dag är planerat, just för att öppna upp för nya bostadsområden. I deras förslag finns 22 nya tunnelbanestationer med, förutom de 14 som är redan är planerade. Utbyggnaden beräknas enligt handelskammaren leda till ungefär 200 000 nya bostäder (utöver de 250 000 som i dag planeras långsiktigt av kommunerna). – Det är vettigt att bygga ut t-banan mer. Mycket av det som nu byggs ut borde vara på plats redan i dag. Närheten till hållbart resande är viktig för stockholmarna. Samtidigt får vi inte glömma bort biltrafiken och att den utveckling som sker när det gäller alternativa drivmedel, eldrift, självkörande bilar och delningsekonomi snabbt kommer att förändra förutsättningarna för biltrafiken. Att inte planera för att också möta denna utveckling kan hämma regionens utveckling, bidra till ökad trängsel och sämre miljö, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare. HSBs strategi när det kommer till nya byggprojekt är att en bostad helst inte ska Daniella Waldfogel ligga mer än femhundra meter från en spårbunden station. Att veta om att en lägenhet kommer att ligga nära kollektiv trafik kan vara en faktor som gör att man satsar. Flera projekt i Blåsut och även i Sturebacken har varit efterfrågade där tunnelbane stationen varit en stark anledning, enligt Ahlén. – Däremot har vi varit försiktiga med att dra fram projekt med flerbostadshus i perifera områden. I Kungsängens centrum kände vi exempelvis att det var tveksamt hur marknaden skulle ta emot bostäderna då avståndet till pendeltåget är över en kilometer. Det är viktigt att den boende kan ha flexibilitet i sitt resande. Dessutom är hållbarhet och samhällsnytta viktiga aspekter. Om vi går in i en sämre konjunktur, så kan det vara så att man avstår från att satsa på perifera projekt med sämre förutsättningar att komma till jobbet, säger Ahlén. ■ EXEMPEL PÅ STORA TRAFIKSATSNINGAR – MÅNGA NYA BOSTÄDER De kommande åren står Stockholmsregionen inför flera stora trafiksatsningar. I många fall kommer infrastrukturutbyggnaden med planer från kommunerna om att bygga nya bostäder. Nya tunnelbanan Tunnelbanan kommer utökas med nya linjer och stationer. STOCKHOLM Gula linjen FridhemsplanÄlvsjö Spårväg Syd En viktig del i trygghetsarbetet är det sociala engagemanget. Roslagsbanan Blå Linje: Förlängs från Kungsträdgården ut mot Nacka Centrum med stationer på Södermalm och i Hammarby sjöstad. Från stationen Sofia på Södermalm byggs blå linjen också ihop mot Gullmarsplan där den sedan Blå linjen Roslagsbanan knyts ihop med City Roslagsbanan får en fortsatt sträckning från Universitetet med fortsätter längs dagens sträckning mot Hagsätra. I andra riktningen byggs en fortsättning från Akalla mot Barkarby. Gul Linje: En ny linje skapas som binder samman Arenastaden med Odenplan. Fridhemsplan- Älvsjö: En ny tunnelbanesträckning byggs med sex stationer. Älvsjö, Östberg, Årstafältet, Årstaberg, station vid Odenplan och sedan vidare till City. Bostäder ■ Täby planerar för 16 200 bostäder ■ Vallentuna planerar för Liljeholmen och Fridhems plan. Bostäder ■ Solna planerar för 4 500 bostäder längs med sträckningen. ■ Stockholm Stad planerar cirka 48 000 nya bostäder längs med sträckningarna. ■ Nacka planerar cirka 13 500 nya bostäder längs med sträckningen. 5 650 bostäder ■ Österåker planerar för 7 020 bostäder ■ Stockholm planerar 500 bostäder vid Östra station HEMMA I HSB 5.2017 / STOCKHOLMS LÄN