Aktuella Byggen 1
aktuellt Det naturbana konceptet. Vinnare av den
naturbana markanvisningstävlingen. NACKA KOMMUN – i stark tillväxt De kommande 15 åren transformeras centrala Nacka till en tät och blandad stadsmiljö. Naturen, läget och människorna kombineras med en attraktiv stad för boende, arbete, kultur, idrott och naturupplevelser. Tunnelbanan och övrig kollektivtrafik byggs ut. AV: SOFIA GAD | ILLUSTRATION: AMANDA WAHLÉNM, SWECO | BELATCHEW ARKITEKTER Nu byggs det som aldrig förr i Nacka. Bland annat kommer det bli 20 000 nya bostäder och 15 000 nya arbetsplatser till 2035. Detta kan genomföras tack vare att tunnelbanans blå linje förlängs österut och får stationer i Sickla, Järla och Nacka. Trafikstarten är planerad till 2030. En bit av Saltsjöbanan kommer höjas i Sickla och en överdäckning av Värmdöleden planeras. Under överdäckning byggs en bussterminal. Kollektivtrafiksatsningarna skapar byggboom i framförallt Nacka stad – som inbegriper området mellan Stockholms stad och Nacka Forum. – Det är en spännande utveckling vi har framför oss, säger Nina Morling, exploateringschef på Nacka kommun. Speciellt med att få möjligheten att bygga en helt ny stadsdel i centrala Nacka. Temat för centrala Nacka är naturban. Med naturbant menas det dynamiska mötet mellan stad och natur. Här finns variation, mångfald och stadsliv i kombination med lugn, omtanke och grönska. Det naturbana kommer att prägla gestaltning, miljö, innehåll och funktioner i utvecklingen av centrala Nacka. MÖTESPLATS I centrala Nacka byggs även en ny mötesplats för kollektivtrafiken. Mötesplats Nacka blir en kommunikationsnod för hållbart resande i och mellan Nacka, Värmdö och Stockholm. I direkt anslutning till tunnelbanestationen Nacka byggs en inbyggd bussterminal för byte mellan buss och tunnelbana. För att göra detta möjligt planeras Värmöleden förskjutas norrut några hundra meter. En överdäckning av Värmdöleden och bussterminalen blir ca 300 meter lång och binder samman centrala Nacka och Nacka strand. – Det känns väldigt logiskt att över däckningen kan bli just här, säger Nina Morling. Det skapar en trevligare miljö och binder ihop centrala Nacka och överbryggar den barriär som Värmdö leden är. BÄTTRE TILLGÄNGLIGHET Det byggs även i Sickla och för att skapa bättre tillgänglighet där planeras Saltsjöbanan höjas upp så att det är blir enklare att ta sig fram med bil, cykel eller genom att promenera. I samband med en upphöjning kommer även tågen eventuellt bytas ut. För att få variation i den nya bebyggelsen har kommunen haft ett antal markanvisningstävlingar de senaste åren. Det har varit olika teman som exempelvis naturban och ny klassicism i samband med de olika byggprojekten. – Vi har utlyst de här tävlingarna som en del i vår strategi att skapa en arkitektur med mångfald som bidrar till en intressant miljö, säger Nina Morling. De olika stadsdelarna har alla sin egen karaktär och det vill vi spinna vidare på. Utöver de bygg och infrastrukturprojekt som pågår runt om i Nacka läggs också stort fokus på att rusta upp allmänna platser såsom parker, gator, gång och cykelvägar. ■ AKTUELLA BYGGEN NR 3 | 2022 103