HSB Uppdraget Göteborg 1 vinjett göteborg Vad tyck
er medlemmarna – egentligen? Med HSB Göteborgs nya digitala tjänst Medlemsmätning blir det lättare att få reda på vad medlemmarna egentligen tycker. Text Sofia Eriksson Foto HSB Göteborg I EN BOSTADSRÄTTSFÖRENING ÄR allas röster och åsikter lika värda. Årsstämman är ett demokratiskt och öppet forum. Ändå är det inte alltid som medlemmarna vill, vågar eller orkar tycka till om förslag, beslut och styrelsens arbete. Hur gör man då? Ett sätt är att använda sig av HSBs nya tjänst Medlemsmätning. – Det är ett utmärkt öra mot rälsen. Det kan vara svårt för en styrelse att få en bild av vad medlemmarna egentligen tycker. De som är missnöjda har en tendens att höras mer än de som är nöjda, och då kanske styrelsen lägger ned oproportionerligt u mycket tid på sådant som bara berör några få medlemmar, säger Freja Bramsen, chef för administrativ utveckling på HSB Göteborg. MEDLEMSMÄTNING INNEBÄR ATT HSB Göteborg med hjälp av mejladresserna på Mitt HSB skickar ut en digital enkät till medlemmar i de föreningar som valt att använda tjänsten. Enkäten innehåller ett färdigt frågebatteri, det vill säga inga specifika frågor utifrån någon enskild förenings behov eller önskemål, utan frågor som berör trivsel, trygghet, engagemang och utveckling i bostadsrättsföreningar i allmänhet. Alla svarar helt anonymt och kan dessutom skriva i kommentarer om man vill klarlägga eller exemplifiera. Därefter sammanställs resultatet och presenteras i en rapport för respektive förening. PÅ SÅ SÄTT får styrelsen ett strategiskt verktyg för att rikta in sitt arbete på rätt saker och svart på vitt vad som är viktiga frågor. Ytterligare en vinst är att man får mer feedback när fler vågar tycka till. – Medlemsmätning blir ett sätt att få komma till tals för de medlemmar som inte brukar göra sina röster hörda, och för styrelsen att få veta mer om sådant som kanske känns obekvämt att ta upp på till exempel en årsstämma. I stället för att riskera problem som växer i det tysta får man en tidig indikation om medlemmarnas åsikter, förklarar HSBs förvaltare Jonas Adamsson. I VÅR HAR HSB Göteborg genomfört ett pilotprojekt i ett antal föreningar för att testköra tjänsten. Svaren har gett många bra insikter överlag, till exempel att verksamheten i en uthyrd lokal stör fler än vad man trott i en förening, eller att medlemmarna i en annan förening tycker att det ordnas alldeles tillräckligt med gemensamma aktiviteter, eller att styrelsen i ytterligare en annan förening fått värmande aktuellt från HSB Medlemsmätning – så funkar det • Genomförs två gånger per år, vår och höst. Föreningar väljer själva när det passar dem bäst att vara med. • HSB Göteborg ansvarar för information till de boende så att de uppdaterar sina adressuppgifter och vet vad som är på gång. • Enkäten kan göras digitalt eller på papper. Den tar ungefär 10 minuter att genomföra. • HSB Göteborg samarbetar med ett undersökningsföretag som garanterar såväl kvalitet som anonymitet. Resultatet analyseras, sammanställs och presenteras. • Genomförandet tar ungefär sju veckor. • Är din förening intresserad av att genomföra en medlemsmätning? Läs mer på HSB Göteborgs webbplats eller kontakta Jonas Adamsson jonas.adamsson@hsb.se beröm för sina insatser. Medlemsmätning kan också användas för att se utveckling över tid om man genomför den fler gånger, till exempel med ett eller ett par års mellanrum. Men det allra viktigaste är att resultaten används. – Många av våra nya tjänster handlar om att förse styrelsen med verktyg som underlättar strategiskt. Med resultatet från Medlemsmätning kan man gå vidare för att hitta lösningar, säger Jonas Adamsson. l t #2 / 2021 uppdraget F r e j a B r a m . s g e r n o J , b o c t n h ö a e G . s f g A f B r d r ö S o a e m d å t s m p ö o i n n n i l i B , s t k S f ö r c H r a e v t r e i v t v a a s g G a H b e