STT 1
MERA Ulricehamn Svenljunga Tranemo Ulricehamn FÖR
ENINGSNYTT BK Redubbelt Torsdagsbridge 13 juni, medel 140,3. De bästa resultaten. 1. Bernt Samuelsson/Majken Garelius 167.8; 2. Inger Andersson/Gerhard Nilsson 165.6; 3. Jan-Gunnar Roos/Sivert Germo 163.0; 4. Ingvar Odd/ Ann-Marie Odd 161.1; 4. Ricky Johansson/Daniel Gustafsson 161.1; 6. John Ehn/Marianne Nyreröd 160.0; 7. Lars-Erik Jose PRO Åsunden PRO-Åsundens tipspromenad den 13 juni vid Åvalla Gällstad samlade 17 deltagare. Resultat 11 rätt Heinke Jonsson, Ove Jonsson, Barbro Kilen, Stig Axelsson, Sune Frilander och Marianne Gustavsson. Rätt rad: x12 221 21x 22x. Rätt svar.1. Mathias, 2. Nike, 3. Danmark, 4. Rånnavägssjön, 5. Månstad kyrka, 6. sju, 8. Panda, 9. Vänern, 10. Australiska talpanen, 11. 50 000, 12. Hjalmar Branting. Ulricehamns IF Boule UIF:s torsdagsboule den 13 juni samlade 36 deltagare. Resultat: 1. Dick Enander 3/22; 2. Marianne Eliasson 3/20; 3. Ivar Wahl 3/13; 4. Iréne Försth 3/12; 5. Irma Lyckert 3/10; 6. Birgitta Gabrielsson 2/13; 7. Sune Lidh 2/8; 8. Brita Roos 2/7; 9. Hugo Larsson 2/6; 9. Boris Rygert 2/6. Stöd cancerforskning i Västsverige Nu ska Jennifer locka eleverna till Tingsholm ULRICEHAMN Jennifer Ellinge har vid sidan av sin roll som rektor även varit marknadsansvarig för Tranemo gymnasieskola. Hon har jobbat hårt för att öka antal elever som söker till skolan. Det har lyckats, ökningen inför hösten är 25 procent. Nu ska hon göra samma sak i Ulricehamn, som marknadsansvarig inom Lärandesektionen. – Nu ska jag få ägna mig åt marknadsföring på heltid. Att vara både rektor och marknadsansvarig har varit en konflikt och en balansgång. Det har kostat i livskvalitet för mig. Jennifer Ellinge går från en mindre gymnasieskola till en större. I Tranemo har man två rektorer, i Ulricehamn fyra plus en gymnasiechef. Man har också ett större upptagningsområde med två högstadieskolor, Stenbock och Ätradal. Antal utbildningsprogram är ungefär detsamma. Bakgrund i marknadsföring Den nya tjänsten innehåller precis det Jennifer Ellinge brinner för. – Min erfarenhet från Tranemo gymnasieskola, och allt jag har lärt mig där de här två åren, har bidragit till att göra min bakgrund perfekt för det nya jobbet, säger hon. Det, tillsammans med hennes lärarbakgrund, och utbildningen i marknadsföring. Marknadsföring har kanske inte setts som något så viktigt i skolans värld. – Men det är bilden i media som många ungdomar och föräldrar ser inför sitt val. Tranemo gymnasieskola har fått mycket positiv uppmärksamhet senaste året, kanske har det varit en mer negativ bild av Tingsholmsgymnasiet. För även om skolledningen och lärarna vet att skolan är bra, så gäller det att tala om utåt. – Men rektorer och lärare har varken tid eller kunskap om hur man ska marknadsföra sig. Elever väljer andra orter Pg 90 01 92-6 Idag får eleverna välja gymnasieskola utanför sin hemort, även VI HAR ALLA TYPER AV GRÄSKLIPPARE! 15.500:McCulloch Front Mover McCulloch-m115-77 8.500:Möjlighet till räntefri avbetalning. Transport ingår inom STT:s spridningsområde. 11.500:BLIDSBERG linnab@telia.com Bemannat – Bokning & Drop in! Vi har alternativen! Hos oss kan du välja mellan 9 olika typer av solarium, kom hit så hjälper vi dig att välja ut den som passar dig bäst! Obemannat – Drop in, sola när Du vill! Storgatan 33 Sola hos oss! LYSSNA AV ELEVERNA. Jennifer Ellinge går från att marknadsföra Tranemo gymnasieskola till att göra detsamma vid Tingsholm. Det är viktigt att vara ute i högstadieskolorna och prata med eleverna. om programmet finns på det lokala gymnasiet. Det innebär att hemkommunen får betala den andra kommunen skolpengen. I Ulricehamn tappar man elever redan i årskurs sju. Ett antal elever har valt skolor i grannkommunen Borås. – Det kostar kommunen cirka 100 000 per läsår och elev. De eleverna kommer inte tillbaka för att gå gymnasiet här i Ulricehamn. I Ulricehamn finns redan en plan för hur man ska kunna locka fler till Tingsholm. – Den är bra, nu ska den bara sättas i verket. Jag har frihet att utforma mitt jobb själv. Men hon måste kunna visa resultat. – Det tog 18 månader i Det gäller att få alla med på tåget. Att förstå varför man måste lägga energi, tid och pengar på detta! JENNIFER ELLINGE Tranemo. Första året behöll vi vår marknadsandel, den 25-procentiga ökningen kom först nu. Det innebär att 2,5 miljoner kronor stannar kvar i kommunen. Elever väljer andra orter Men nu vet Jennifer Ellinge också vad som fungerar. – Det gäller att få alla med på tåget. Att förstå varför man måste lägga energi, tid och pengar på detta. Det gäller också att ha mycket kontakt med eleverna. De söker inte själva information. – Många elever tänker ur ett annat perspektiv än vad vi vuxna gör. Man väljer utifrån kompisars val, vad man får för elevdator, hur schemat ser ut och hur bussarna går. Sociala medier är en viktig bit. Tranemo gymnasieskola har jobbat aktivt med sin facebooksida och fått 600 gillare på ett år. – Där handlar det om rätt ton och kontinuitet. Där ser ungdomarna att det händer mycket på skolan. Jennifer har idéer om att samarbeta med näringslivet i Ulricehamn. – Kan man till exempel erbjuda sommarjobb när man går Tingsholmsgymnasiet så skulle det betyda mycket. ANN SOFIE WAHLBERG FOTO :ANN SOFIE WAHLBERG Jennifer Ellinge Aktuell: Får en ny tjänst som marknadsansvarig vid Lärandesektionen i Ulricehamn från 5 augusti. Ålder: 36 år. Bakgrund: Är utbildad gymnasielärare i teoretiska medieämnen och har en fil kand i Medie- och kommunikationsvetenskap. Har arbetat i tio år på Viskastrandsgymnasiet. Bor: Lägenhet i Borås och hus i Ulricehamn. Familj: Sonen Milou, 5 år och särbo Christian. På fritiden: Läsa, resa. Stil och form. Coach för Viktväktarna och brinner för hälsa. ÅK, PÔT & ROBOT