Hemma i HSB Norr 1
På besök mellan fasaderna Om du bor i en bostadsr
ättsförening eller hyresrätt som förvaltas av HSB så har du säkert träffat dem. Häng med bakom kulisserna hos fastighetsservice som ser till att huset mår bra på ett hållbart sätt både på in- och utsidan där ni bor. TEXT OCH FOTO Sofia Forssén D et är en tidig höstmorgon. På fastighetsservice i Umeå har precis morgonfikat avslutats och alla fastighetsskötare som ska påbörja dagens arbete är på väg ut. Jag har stämt träff med Sabina Karlsson och August Ohrlander som arbetat som fastighetsskötare på HSB två respektive ett år. De ansvarar för tio av de totalt 66 föreningar som HSB Norr sköter förvaltningen åt i Umeå. – Vår uppgift är att se till att fastigheterna tas hand om utifrån de önskemål som respektive förening har. Till stor del handlar det om att arbeta förebyggande och hela tiden försöka se vad som behöver förbättras och åtgärdas innan det uppstår som ett problem, berättar August. Äldre föreningar byggda på 1950–1960-talen, som jag har hand om har ofta behov av mer underhåll, då det oftare går sönder saker. EN VANLIG VECKA som fastighetsskötare varierar mellan årstiderna. På sommaren är det mycket fokus på trädgårdsskötsel, planteringar och gräsklippning. Medan det på vintern handlar om snöskottning, hacka is och sanda. Fastighetsservice finns på flera orter mellan Umeå och Kiruna och varje år hanterar 45 fastighetsskötare cirka 15 000 felanmälningar. Felanmälan kan göras både via telefon eller registreras digitalt via Mitt HSB. – Fördelen med den digitala felanmälan är att du kan göra den när som helst på dygnet. I Mitt HSB kan du även följa ärendet och läsa om vad som händer i din felanmälan, berättar Sabina. OFTA ÄR DET en signal att något inte stämmer när en boende hör av sig och lämnar en felanmälan. – Felanmälningarna på hösten och vintern rör oftast värmen i Ingen dag är den andra lik i rollen som fastighetsskötare och det gäller ofta att kunna prioritera. – Ibland är det mycket som händer samtidigt, men då får man arbeta sig metodiskt framåt och ta det mest akuta först. Vi kan bara vara på ett ställe åt gången, konstaterar August. Både Sabina och August försöker hela tiden jobba för att skapa en trevlig och trygg utemiljö för de boende. – Det kan handla om att sätta upp fler lampor, plantera buskar och blommor, måla om eller städa allmänna utrymmen. Jag tycker om att arbeta förebyggande och direkt jag ser något som behöver göras lämnar jag förslag till styrelsen på åtgärd, om det inte ingår i avtalet. I vinter har jag exempelvis fått i uppdrag att städa och rensa i alla förråd i en av mina föreningar, berättar Sabina. – DET BÄSTA MED ”DET BÄSTA MED JOBBET ÄR VARIATIONEN OCH ATT lägenheten. Problemet under hösten är att det blir ett värmeeftersläp när dagarna är varma och nätterna kalla. Systemet hinner inte med eftersom det läser av temperaturen i efterhand, förklarar August. – För att ta tillvara på den värme som finns i lägenheten är det bra att tänka på hur man möblerar och inte ha tyg framför elementen, fortsätter Sabina. ARBETA NÄRA KUNDERNA.” jobbet som fastighetsskötare är den stora variationen av arbetsuppgifter och att vi får planera och lägga upp dagarna helt fritt. Jag försöker alltid ha olika dagar för olika saker och lägger in allt som ska göras i kalendern, säger Sabina. – Jag instämmer. Tidigare arbetade jag som nyproduktionssnickare men tröttnade på att alltid göra samma sak. Här är ingen dag den andra lik och det händer nya saker hela tiden, vilket är väldigt roligt. Jag tycker om att grotta ned mig i både driftstyrning och ventilation vilket jag får göra mycket i mitt arbete. Dessutom är det roligt att arbeta nära kunderna och det händer ofta att man får stanna till och byta några ord med de boende avslutar August. n HEMMA I HSB 4.2020 / Norr