Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46 Den 7 juni spelades elittävlin
gen Skillinge-slaget på Sollentunas golfbana. Efter tävlingen bjöds deltagarna på en drink (vodka och tonic) i samband med pris-utdelningen. Dagens bästa golfspelare belönades med bland annat tre helflaskor vodka. Tvåan fick två flaskor och fyran fick en flaska. Var det här en lämplig inramning till en idrottstävling? Är det rätt med sprit i pris? D - Nej, säger Bengt Lorichs, sekretera- re i golfförbundet. - Nej, säger Bo Bengtson, verkställan- de direktör i Sveriges Riksidrottsförbund (RF). - Nej, säger Gösta Nordström, chef för den byrå på socialstyrelsen som arbetar med nykterhetsvård. - Vi bedömde det inte som speciellt känsligt. Flaskorna uppskattades som pri- ser, säger Douglas Krook, produktchef i grossistföretaget Nordman & Co som säljer den här vodkan i Sverige och som sponsa- de tävlingen i Sollentuna. - Det är klart omdömeslöst och jag undrar om det inte till och med är lagbrott av grossisten, säger Rune Hermansson, chef för Systembolaget. Tävlingsledaren i Sollentuna, Carl Bor- genstierna, säger så här: - Vi diskuterade ingående innan vi be- slöt oss för attt låta det här företaget stå som sponsor. Svårt få ihop priser - Det som talade för att vi skulle tacka ja, var att vi hade ekonomiska svårigheter. Vi hade svårt att få ihop priser och ville inte belasta våra medlemmar mer än vi nu gjorde. Startavgiften räckte inte på långa vägar för att finansiera prisborden. - Det som talade emot var förstås be- tänkligheterna mot att dela ut sprit som pris. - Jag arbetar hårt för att golf ska be- traktas som en »riktig» sport. Jag håller med om att golfens anknytning till sprit har en viss del i att anseendet inte är det bästa. Men jag tror inte att den anknyt- ningen har särskilt stor del i »skulden». - Vi valde att ta nackdelen med sprit- priserna. Annars hade vi kanske inte kun- nat ordna tävlingen alls. Vi kom överens med grossisten om att spritpriserna skulle vara så få som möjligt och att ingen junior - under 18 år - skulle få sprit i pris. Carl Borgenstiernas argument väger tungt för de golfentusiaster som ordnar elittävlingar runt om i landet. Spelarna har stora krav på prisborden. Men argumenten väger inte tillräckligt tungt, anser Bengt Lorichs. Han säger: - Min inställning är alldeles glasklar: sprit, öl och tobak borde inte få förekom- ma som pris eller på banan och inte heller i samband med prisutdelningen. - Men man måste acceptera att det serveras sprit i klubbhusen. Många klub- bar är starkt beroende av inkomsterna från sin restaurang. Fråga för årsmötet Golfförbundet har ingen möjlighet att i detalj reglera hur klubbarna vill ordna det kring sina tävlingar. Men i en kommande handbok för tvälingsledare finns det ett stycke som säger att öl, vin och sprit själv- fallet inte får förekomma under tävling. Nu säger Bengt Lorichs: — Att dela ut sprit som pris är naturligt- vis lika olyckligt. Jag ska ta med även detta i förslaget till handbok. — Vidare kan man ju ta upp den här sa- ken på golfförbundets årsmöte. Om vår »riksdag» uttalar en förkastelsedom över sprit som priser i tävlingar, kan vi bestraf- fa de klubbar som eventuellt trotsar den domen. Men spritgrossisterna får annonsera i Svensk Golf. Hur stämmer det med för- bundets linje? Bengt Lorichs: — Vi tar in enstaka spritannonser, men inte annonsbilagor som handlar om sprit. Och vi tar inga tobaksannonser alls. — Vi är ett fattigt förbund och vi har inte råd att säga nej. Vi är det specialförbund som är i särklass sämst lottat då det gäller fördelningen av statsmedel. Vi måste ta vara på alla möjligheter till bidrag. — Därför anser förbundet också att man kan acceptera att ett sprit- eller vinmärke får ge namn åt en tävling. Men det är ock- så allt. Att sponsorn bjuder på sprit t ex i samband med prisutdelningen är något som helt måste dömas ut. 46 SVENSK GOLF - 5/1975 TAMPELLA TEXTIL AB Brännkyrkagatan 72 11723Stockholm För uppgift om köpställen, ring 08/840765 Frottera dig! Du golfare, efter bastun behöver du en handduk som torkar riktigt torrt och river gott. Skönt med Tampella Sauna. Handduk och badlakan i linnefrotté. Fem färger. Made in Finland
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56