Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16 NO behandlar golfförsäljning P
lantins Järnaffär i Finspång har den 29.9 1972 hos näringsfrihetsombudsman- nen (NO) anmält AB G A Hansen, Malmö, Firma Georg Tempelman, Stock- holm, samt Lindagenta AB, Stockholm, för leveransvägran av golfutrustningar. De anmälda företagen har hos NO an- fört att den aktuella leveransvägran får ses som ett led i ett av företagen till- lämpat selektivt försäljningssystem enligt vilket försäljning av golfutrustning är förbehållen golfinstruktörer anställda av golfklubbar. Antalet aktiva golfspelare i Sverige uppgår till omkring 50 000. För att kun- na utöva sporten krävs i regel medlem- skap i golfklubb. Samtliga golfklubbar i landet är anslutna till Svenska Golfför- bundet. Antalet golfklubbar uppgår till ca 120 och i stort sett varje golfklubb har egen golfbana. Svenska Golfförbundet beräknar att det under 1970-talet kom- mer att färdigställas 5 a 6 nya golfbanor per år. Varje år tillkommer ca 2 000 nya golfspelare i Sverige. Flertalet golfklubbar har en av klub- ben anställd golfinstruktör. Förutom att lära ut golfspel till klubbmedlemmarna bedriver denne försäljning av golfutrust- ning. Golfinstruktörerna är organiserade i Scandinavian Professional Golfers' As- sociation — SPGA. Mellan Svenska Golf- förbundet och SPGA har träffats avtal cm utbildning och auktorisation av in- struktörer. Dessutom har de båda för- bunden upprättat standardavtal som reg- lerar instruktörernas försäljning av golf- utrustning. Dessa avtal ger instruktörer- na bl a ensamrätt till försäljning av golf- utrustning på klubbarnas golfbanor. För- säljningslokaler upplåts kostnadsfritt av golfklubbarna. Den golfutrustning som säljs i Sverige är så gott som uteslutande av utländsk, främst engelsk eller amerikansk tillverk- ning. De fabrikat som företräds av de tre i ärendet aktuella importörerna intar en dominerande ställning på den svenska marknaden. Dessa importörer har, där golfinstruktör funnits på platsen, endast levererat till denne. Instruktörerna sva- rar för närvarande för 75—80 procent Som framgått av massmedia har NO (näringsfrihetsombudsmannen) behandlat ett fall som gäller försäljning av golfutrustning. Eftersom det är ett ämne som i hög grad berör Svensk Golfs läsekrets inför vi här NO:s redogörelse samt beslut i fallet in extenso. SPGA gör genom sekreteraren John Cockin denna kommentar: — Helt naturligt vill vi gärna ha ensamrätt på att sälja golfutrustning. Vilka vill inte ha det inom sitt område . . .? Men — vi accepterar utan snack konkur- rens på lika villkor! av försäljningen till konsument på den svenska marknaden. Återstoden av för-säljningen sker genom järn- och sport-handeln och vissa större varuhus som främst tillhandahåller uddamärken eller billigare varianter av kända märken. Vissa större återförsäljare kan genom di-rektimport, ofta via bulvaner, föra golf-artiklar ur det sortiment de svenska im-portörerna normalt förbehåller golfin-struktörerna. Plantins Järnaffär har i sin anmälan anfört att golfinstruktörernas ensamrätts- försäljning leder till en begränsning av konkurrensen. Under flera års tid har Plantins Järnaffär sålt golfutrustning. Sedan den lokala golfklubben anställt en instruktör har emellertid leverantörerna inskränkt sina leveranser till företaget. Företaget, som har personal med mång- årig erfarenhet av golfförsäljning, är väl lämpat att ge golfkunderna en fullgod service. Flera av företagets anställda är själva golfspelare. Leverantörerna har som skäl till att behålla det selektiva försäljningssystemet anfört att de anser endast golfinstruktö- rer vara tillräckligt kvalificerade för att i samband med försäljning av golfklub- bor ge golfspelarna erforderlig service i form av bl a rådgivning vid val och ut- provning av klubbor samt reparation av golfutrustningar. Firma Georg Tempel- man har vidare framhållit att företaget anser sig bundet i förhållande till sina utländska leverantörer att bibehålla det selektiva systemet. Det har också an- förts att intäkterna av försäljningen ut- gör en väsentlig del av instruktörernas totala löneförmåner. Svenska Golfför- bundet har uttryckt farhågor för att vissa Nu ökar dina chanser betydligt att bli europamästare i golf. I höst och i vinter arrangerar vi nämligen de första europamästerskapen i golf för olika yrkeskategorier, EUROPEAN CORPORATION GOLF CHAMPIONSHIPS. Skådeplats blir vår natursköna bana vid Alassio i Italien. Tävlingarna är öppna för alla inom ett visst yrke, t ex krögare. journalister, läkare, byggmästare, lärare etc. De får möta yrkesbröder och -systrar från hela Europa. Ring oss för alla detaljer kring ECGC, resor och upphälle. Det kostar bara 1.095:- med reguljärt Alitalia-flyg från Köpenhamn, en vecka på l:a klasshotellet Foresta och bl a Avis-transporter, greenfees och startavgifter. golf club garlenda Riviera dei Fiori Svensk representant: TRIVSELRESOR AB, tel 08/63 09 80 golfklubbar inte skulle ha råd att behålla sina instruktörer om försäljningen av golfutrustning inte gav tillräcklig avkast-ning. Under den tid ärendet handlagts av NO-ämbetet har Lindagenta AB och AB G A Hansen återupptagit leveranserna till Plantins Järnaffär. De båda import- foretagen levererar dessutom golfutrust- ningar även till bl a NK-varuhusen, fack- handelskedjan Intersport och vissa andra intresserade järn- och sporthandlare. För NO har dessa importföretag förklarat att de är positivt inställda till en avveck- ling av det selektiva försäljningssystemet. Emellertid anser de sig behöva upprätt- hålla en viss selektivitet så länge andra leverantörer, främst firma Georg Tem- pelman säljer enbart genom golfinstruk- törer. Vid förhandlingar med företrädare för NO-ämbetet har firma Georg Tempel- man förklarat sig villig att i viss angiven omfattning låta detaljhandeln få tillgång till firmans sortiment. Sortimentet delas i en golfinstruktörerna förbehållen "pro- line" omfattande de mera exklusiva och dyra modellerna och en "dealer-line" om- fattande vissa standardmodeller som säljs fritt. Uppdelningen innebär att detalj- handeln får tillgång till vissa modeller av båda de av firman marknadsförda kända märkena Wilson och Slazenger. Tempelmans har också förklarat att den- na "uppluckring" får ses som en inled- ning till en eventuell avveckling av hela det selektiva försäljningssystemet beträf- fande golfutrustning. NO:s beslut Det inom branschen tillämpade selek- tiva försäljningssystemet innebär uppen- barligen en betydande begränsning av konkurrensen främst i återförsäljarledet. Genom nomineringen av golfinstruktörer som ensam försäljare skapas geografiska monopol, ägnade att hålla priserna uppe. I och för sig bör därför vägran att leve- rera till Plantins Järnaffär anses med- föra skadlig verkan i konkurrensbegräns- ningslagens mening. Då emellertid de tre leverantörerna medgivit vissa inte obe- tydliga lättnader i selektiviteten och för- klarat sig positiva till att på sikt söka avveckla det selektiva försäljningssyste- met finner jag för närvarande inte skäl föreligga för ytterligare åtgärder. Skulle den fortsatta utvecklingen inte medföra tillfredsställande förhållanden i konkur- renshänseende kommer NO att på nytt uppta saken till prövning. Ärendet av- skrivs från vidare handläggning. 14
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36