VERKO 1
SKÄRANDE BEARBETNING VO 6/16 Ny Haas-maskin för l
ånga detaljer hos Retro Track & Air Retro Track & Air, som är baserade i Gloucestershire i England, har investerat i en CNC-maskin från Haas av modellen VF5/40XT – en vertikal fleroperationsmaskin med 40-kona och extra långt bord på 60 tum (1 524 mm) – som ska användas till att bearbeta topplock till den berömda V12 Merlin-flygmotorn. VF-5/40XT får precis plats där den har installerats på Retros nya anläggning, som ligger intill företagsgrundarens barndomshem. Den tornar upp sig över en närstående Toolroom CNC-svarv från Haas och har långa arbetspass hos designchef Gavin Faulks. Som namnet antyder specialiserar sig Retro Track & Air på restaurering och underhåll av bevingade och rullande mästerverk från svunna tider. Det står flera ensitsiga tävlingsbilar i de många uthusen runt omkring, där de håller på att restaureras och servas i förberedelse för nästa säsong. I närheten finns också ett flygfält med en hangar, och här finns även delvis restaurerade flygplan och flygmotorer, av vilka några tillhör Royal Air Force Battle of Britain Memorial Flight. Gavin Faulks berättar: "– Haas VF-5XT är perfekt för att maskinbearbeta de Merlin-topplock som konstruerades för mer än 80 år sedan av Rolls-Royce. Vi tillverkar många detaljer för gamla motorer 24 och arbetar med ritningar som är minst lika gamla som motorerna, så det är inte ovanligt att vi måste återskapa delarna eller gissa oss till mått och liknande. Gjutdelarna tillverkas enligt materialspecifikationen RR50 som har tagits fram av Rolls-Royce. Detaljen har exakt samma material och design som när Merlin-motorn började användas i början av 1930-talet. Det skulle vara ganska enkelt att modernisera vissa aspekter av motorns utförande och åtgärda mindre fel i designen, men efterfrågan är på äkta delar som ska vara precis som originalet. Det kommer att ta oss två år att slutföra och leverera just det här partiet topplock med sju delar till brittiska flygvapnet. Toleranserna för bland annat raderna med skruvhål är 0,025 mm. Varje yta tar ungefär en vecka att maskinbearbeta, och inlopps-/utloppsytorna tar ytterligare några dagar. All programmering görs offline på OneCNC. Tack vare den nya Haas-maskinen kan vi utföra mer av det här arbetet själva och slipper förlita oss så mycket på underleverantörer. Det här är en allmän trend för vårt företag, och det är klart att det krävs investering. Skillnaden är dock himmelsvid jämfört med de detaljer som vi fick förut från leverantörerna eller som vi fick göra själva med gamla maskiner. Repeterbarheten med Haas-maskinen är utmärkt, och den är mycket tillförlitlig och enkel att använda.= – Vi kan inte ändra detaljernas design, men vi maskintillverkar dem med bättre kvalitet – vilket i sig är en stor förbättring, avslutar Gavin Faulks. www.edstroms.com TEMA SKÄR